Traktorer och processorer

Valmet 6600 kraftuttag + drivning

16 inlägg 10837 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6600 kraftuttag + drivning

OlaE  
#420578 Längesedan jag skrev något här, hade tänkt att inkomma med ett inlägg här närmsta tiden om planerna på utökning av gårdens maskiner, men nu åkte vi på ett bakslag...

Farsan ringde nyss och var bekymrad, han hade hängt på skogsvagnen, och låtit köra runt oljan i vagnens system med kraftuttaget i ca 10 minuter på 1500 varv.
När han sen började provköra hydrauliken på vagnen (vagnen har egen hydraulik) så beskrev han händelseförloppet som "jag trodde att en hydraulslang gick".

Kraftuttaget hade stannat och varningslampan i displayen hade tänts, med 8-kantig symbol och STOP i.
Traktorn går inte att köra framåt eller bakåt och kraftuttaget fungerar inte.
Det sitter en nödstopp utanför hytten, men den är ok och påverkar bara kraftuttag.

Kraftuttaget har en lamellkoppling som påverkas hydrauliskt, så att det inte fungerar kan ju bero på att det inte kommer olja till kopplingen. Att traktorn inte går att köra framåt eller bakåt är värre, för det påverkas ju mekaniskt...

Traktorn är från 1995, gått drygt 12000 timmar, men har fungerat prickfritt så länge vi har haft den. (Köptes 2007)

Någon som upplevt något liknande, eller hört talas om problemet?
Inga höga smällar eller oljud.

Gammal bild för uppmärksamhet.
1480274761_20130216_141533.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Blondin 750  
#420584 På min 8050 från -96 har jag ett skumt elfel, den har mekanisk fram-back, men ibland så får inte snabbväxlarna ström så då drar inte transmissionen alls (indikatorlamporna lyser ej, I II III). Men...sätter man på parkeringsljuset så kvicknar det till växellådan och allt funkar som det ska. Alltså är snabbväxelhydrauliken beroende av ström trots allt, och jag som trodde att om man undvek Hightech så var det säkert men så är det tydligen inte. Kanske nåt liknande fel på er traktor.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Bentas  
#420586 Kollat säkringen för snabbväxlarna?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Blondin 750  
#420589 Säkringarna är kollade ett antal gånger och misstankarna går till en elbox som sitter i högra panelen, där kan det tydligen krångla med tiden. Någon med erfarenhet av det? Kanske samma problematik som OlaE har, något kretskort med dåliga lödningar kanske.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

OlaE  
#420590 All drivning och hydraulik är stendöd. Varken styrning eller lyftarmar fungerar, eller yttre hydraulik.

Jag har konsulterat Facebook och Maskinisten också, och verkstadshandboken. Nu befinner jag mig en timme från traktorn, så min felsökning har skett via telefon och internet.


Men det som skulle kunna förklara att hydraulik, kraftuttag och växellåda inte fungerar är den mekaniska överföringen från motorn och kopplingen till fram/backväxellådan som sitter framför den "riktiga" växellådan.

Där är två axlar, var den ena löper inuti den andra, som driver växellåda och hydraulpumpar seperat.
Det finns medbringare och splines-hylsor som kan ha gett upp, och skulle kunna förklara förlusten av växlar och hydraulik/kraftuttag samtidigt. :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Blondin 750  
#420600 Du är nog nåt på spåren, och jag tror att jag hört att det där har havererat förr. Det är nog tyvärr tråkigt mekande på schemat för dig. :sad:

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Fs460  
#420604 Min 8400 från 95 går inte att köra om det är för lite hydral/transmissions olja i den

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Blondin 750  
#420614 Det vore ju fint om felet var så enkelt. Lyser STOP-lampan då?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

Fs460  
#420616 Kommer inte ihåg hur det var, minns bara dollartecknen jag såg framför mig. Men lite T1000 gjorde susen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

OlaE  
#420617 STOP-lampan lyser, dvs det finns inget oljetryck i hydrauliken.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att skruva själva, eftersom vi inte ens har en verkstad (än), så det får nog bli iväglämnat.... men kan man felsöka själv och hitta felet så har man åtminstone sparat tid på felsökningen.

En del personer säger att det är elen till snabbväxlarna (sitter tydligen också precis framför den mekaniska växellådan, och utan snabbväxlar = ingen drivning) men det förklarar inte förlusten av all hydraulik...
Såvida det inte är elstyrning på hydraulpumparna också.
Men det känns som om de är mekaniskt konstantdrivna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420625 Men om de behövs hydraltryck för att de ska bli nåt växelläge i snabbväxeln så skulle splinsen på axeln till hydralpumpen kunna vara orsaken, ingen drivning ingen styrning ingen inkoppling av kraftuttaget ingen lyft.
Har för mej jag läst om splins på pumpaxeln som tröttnat på x05 serien innan.

Pumpen i sig är en kugghjulspump så till den finns ingen elstyrning.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

valtra121A  
#420636 Jag har för mig att det finns en lågtrycks pump för interna funktioner o smörjning o en vanlig hydraulpump, dom sitter ihopbyggda o drivs av samma axel... Antingen ett massivt pumphaveri eller som flera sagt här tidigare, splines som är slut.... Gamla 05 serien hade sådana problem men ja har inte hört om det på "mezzo" varianterna...

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421491 @OlaE har ni hittat nåt fel?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

OlaE  
#423429 Hej, ursäkta att jag inte har haft tid att skriva här, har varit lite upptagen med att hjälpa till med arrangemang av handbolls-EM, julbord och sådant...

Ja, traktorn blev hämtad av min "styvbrorsa" med maskintrailer, och kom iväg till en bekant farsan brukar anlita vid ensilering på somrarna, som också råkar ha en verkstad.

Han delade traktorn, och såg direkt att splinesen på den inre axeln var uppslitna.
Dvs drivningen till traktorns hydraulik.
Utan hydraulik fungerar varken växellåda, kraftuttag, styrning och så vidare.

Ja, det är två olika hydraulpumpar, ett system för högre tryck och ett för lägre.
Det var inget brott eller sådant på axeln, utan helt enkelt 12 000 timmars utmattning. (Troligen, vet ej om axeln är bytt tidigare.)
Så farsan bad honom se över kopplingen, startmotorn och dieselpumpen samtidigt, och det blev byte av koppling, startmotor och inre axel och översyn av dieselpump, men kostnaden för delar blev inte så farlig som vi kanske trott.

Traktorn monteras ihop i veckan igen med nya delar, och blir helt genomgången med nya filter, ny olja överallt i axlar, transmission, bakaxel och motor, förstärkta bukplåtar under tanken och lite annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6600 kraftuttag + drivning

alias  
#423434
OlaE skrev:Hej, ursäkta att jag inte har haft tid att skriva här, har varit lite upptagen med att hjälpa till med arrangemang av handbolls-EM, julbord och sådant...

Ja, traktorn blev hämtad av min "styvbrorsa" med maskintrailer, och kom iväg till en bekant farsan brukar anlita vid ensilering på somrarna, som också råkar ha en verkstad.

Han delade traktorn, och såg direkt att splinesen på den inre axeln var uppslitna.
Dvs drivningen till traktorns hydraulik.
Utan hydraulik fungerar varken växellåda, kraftuttag, styrning och så vidare.

Ja, det är två olika hydraulpumpar, ett system för högre tryck och ett för lägre.
Det var inget brott eller sådant på axeln, utan helt enkelt 12 000 timmars utmattning. (Troligen, vet ej om axeln är bytt tidigare.)
Så farsan bad honom se över kopplingen, startmotorn och dieselpumpen samtidigt, och det blev byte av koppling, startmotor och inre axel och översyn av dieselpump, men kostnaden för delar blev inte så farlig som vi kanske trott.

Traktorn monteras ihop i veckan igen med nya delar, och blir helt genomgången med nya filter, ny olja överallt i axlar, transmission, bakaxel och motor, förstärkta bukplåtar under tanken och lite annat.


Känns bra förstår jag, då håller den sannolikt 12000 h till!

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).