Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171532 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mf 5610

källshult  
#420311 Är ute kör med mf 5610 är mycket nöjd. Fullt skogs utrustad med bukplåt grenavskiljare dubbel kommando med spakstyrning som ölmstad smide har gjort. Valtra får passa sig för mf och jag var väldigt frälst i valtra hade en Valmet 6300 med twin track som jag bytte in mot msssey ferguson 5610.hytten är fantastiskt med bra sikt och lätt att svänga runt stolen jag är 189 lång.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420335 Kan du få till nå bilder inifrån hytten? Helst ombyggnationen.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420355 Agco äger både Valtra och MF

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#420374 Och Fendt med.
Här i Norge er det samma ÅF för alla dessa 3 numera. Fendt, valtra och MF.
Dock har vi ingen ölmdstad smide, så det er valtra som gjelder i skogen här.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

källshult  
#420419 Har tagit bort inredningen på vänster sida och passagerare sitsen. Det gör även dom på ölmstad men jag gjorde det själv. Jag monterade bukplåten själv också men köpte det från ölmstad det var bra passform. Gjorde det för att få ner kostnader på traktorn. Har ett speciellt skogs drag som ölmstad importera från Irland så det är 50cm under draget tyvärr så är det jätte lång leveranstid på draget ca 3 månader. Det sitter 38 tums skogs däck Trelleborg. Golvet är helt plant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420458 Fint med bilder, nu blev man sugen att bygga om mer.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Magnuc  
#420473 Fint ekipage!
Man får vell vilken traktor som helst idag i full skogsutrustning bara man har pengar
.
Men i min mening om skall man ha en liten "förmånligare" allmän traktor som passar till allt och som 60% skall va i skogen är ju nog Valmet att föredra, man behöver inte utrusta den och lägga ner pengar för att få den in i skogen.
Före jag köpte min Valmet kollade jag också på en MF i 3000-serien i samma prisklass som min Valmet, men skulle behövt kosta på MF'en
en hel del för att få den skogsklar, medans 655'an var så gott som klar.

Finns ju MF från 80 eller 90-talet som har en större pump en normalt,kunde det va 60-70 L/min?

Edit;
600-serien tydligen:
http://konedata.net/traktorit/massey-fe ... n-675-690/

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420475 Jag kör New Holland och det jag kostat på hittills är ca 2000:- för snurrplattan i stolen.
Plus att jag satte en bukplåt som jag hade sen tidigare, värde cirka en tusing.
Så jag förstår inte hetsen över att köpa Valmet öht?

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Magnuc  
#420477 Läs: "Förmånligare" =) Då menar jag traktor från sent 80 tidigt 90-tal.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#420492 Man måste skogs utrusta en Valmet också jag vet har kört 705 utan buk plåt fick riva ner växellådan det gick upp grenar och bröt av växel föra till back världen. Och 6300 gjorde jag egen buk plåt men gjorde inga skydd vid kylaren har förbrukat ett par såna som tur var det samma kylare som sitter på 705 så det var inga stora pengar. Jag kör mycket i skogen och hugger man på blöta marker så måste man ha mycket ris att köra på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#420494 Va ca koster en full ombyggnad hos ölmstad smide???

Källshult:
Er det spakstyrningen som er den lilla spaken ner til höger bak (vid sidan av kranspaken)???

Hur som helst, grattis til en fin skogstraktor/vagn. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Ängagärdet  
#420495 Måste vara jobbigt å vara så vred av avund!
5610:an är den tveklöst bästa traktorn vad gäller vändning av stolen och arbete i omvänt läge. Skulle gärna vilja ha en sådan, får se vad tomten kommer med...

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420496 Spaksturningen är den on/off eller proposionell?

Klart att även Valmet /Valtra behöver bukplåt, ståltanken är bra men den har en bottenplugg i bakänden som inte mår bra av stenkontakt.
Växelförarna är nämnda och andra sida sitter sugfilter mm till hydraliken.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#420499
Ängagärdet skrev: får se vad tomten kommer med...


Hur högt er oddset på en MF 5610?? :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Ängagärdet  
#420504 Troligen obefintlig! Kanske kan hoppas på en i skala 1:32?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).