Skogsekonomi

Skatteproblem

13 inlägg 4608 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skatteproblem

KMS  
#419778 Har nyligen tagit över en större skogsfastighet som gåva.
Har en rätt gynnsam situation med låga lån och stora inkomster.

Problemet om man får kalla det för ett problem =), är att jag tjänar ganska bra på mitt vanliga jobb och
skattesituationen blir väldigt tuff då jag varken har något större räntefördelningsunderlag och inga skogsavdrag.
I nuläget så drar jag mig för att göra mycket jobb själv med plantering och röjning, känns lite menlöst att lägga massa tid på det och så får man ändå skatta bort det mesta av pengarna. Nu överväger jag att ta tjänstledigt ett år från mitt vanliga jobb och gå hemma och fixa lite, leva på pengar från skogen det året.

Är väldigt ny på det här med skogsbruk och att driva en gård, men tänkte mest höra här om någon har några förslag på ideer eller lösningar, kanske lite inspiration om vad man kan göra.
Jag tänker mig, köpa mer mark, starta något mer företag och kvitta vinsterna eller andra möjligheter?
Någon som är i samma situation kanske kan berätta lite hur dom tänker?

Försöker komma på bra saker att investera i, maskiner kan man ju alltid köpa men det känns inte heller helt rätt då dom tappar i värde, skulle vilja investera i något där pengarna blir kvar eller växer.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

alias  
#419780
KMS skrev:Har nyligen tagit över en större skogsfastighet som gåva.
Har en rätt gynnsam situation med låga lån och stora inkomster.

Problemet om man får kalla det för ett problem =), är att jag tjänar ganska bra på mitt vanliga jobb och
skattesituationen blir väldigt tuff då jag varken har något större räntefördelningsunderlag och inga skogsavdrag.
I nuläget så drar jag mig för att göra mycket jobb själv med plantering och röjning, känns lite menlöst att lägga massa tid på det och så får man ändå skatta bort det mesta av pengarna. Nu överväger jag att ta tjänstledigt ett år från mitt vanliga jobb och gå hemma och fixa lite, leva på pengar från skogen det året.

Är väldigt ny på det här med skogsbruk och att driva en gård, men tänkte mest höra här om någon har några förslag på ideer eller lösningar, kanske lite inspiration om vad man kan göra.
Jag tänker mig, köpa mer mark, starta något mer företag och kvitta vinsterna eller andra möjligheter?
Någon som är i samma situation kanske kan berätta lite hur dom tänker?

Försöker komma på bra saker att investera i, maskiner kan man ju alltid köpa men det känns inte heller helt rätt då dom tappar i värde, skulle vilja investera i något där pengarna blir kvar eller växer.


Du får gärna vidareutveckla textstycket i fetstil - antingen läser jag det fel eller också misstänker jag att du ev. missuppfattat en del av skattereglerna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skatteproblem

KMS  
#419782 Man får väl täcka förluster i ett företag med ett annat företag man driver? Och köper man mer mark så har man ju goda marginaler för att betala räntor med den marken jag har i nuläget. Lite så jag tänker, men jag kanske har missuppfattat något??

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

alias  
#419784
KMS skrev:Man får väl täcka förluster i ett företag med ett annat företag man driver? Och köper man mer mark så har man ju goda marginaler för att betala räntor med den marken jag har i nuläget. Lite så jag tänker, men jag kanske har missuppfattat något??


Inte mellan olika företag om man med det menar verksamheter som bedrivs med olika organisationsnummer (förvaltning av skogsfastigheter sker vanligen i form av enskild firma med ägarens personnummer som org.nr.).

Man kan med andra ord inte kvitta förluster i ett AB mot överskott i E.F., däremot kan man kvitta förluster i en näringsgren inom den enskilda firman med överskott i en annan (säg att du har ett överskott från konsultverksamhet och underskott från driften på skogsfastigheten så är det nettoresultatet som skall beskattas).

Räntor på mark som du köper till bör inte vara några problem att betala med obeskattade pengar från avverkning på redan ägd fastighet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skatteproblem

KMS  
#419787 Då förstår jag, Tack för ditt förtydligande! =)

Vad kan det finnas för bra avdragsgilla kostnader som man kanske inte riktigt tänkt på?
Redskap, maskiner, underhåll av vägar och byggnader har jag ju koll på, kontorsinventarier som dator har jag köpt.

Hur ser det ut med pensionssparande? Kan det vara avdragsgillat att sätta undan pengar i någon pensionsfond?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatteproblem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419788 Det beror ju lite på hur gammal du är och vilken bonitet du har, men skogsvård så som plantering, röjning, förröjning och förstagallring i egen skog, kan ju vara en ypperlig pensionsavsättning, om du har 20-40 år kvar till pension. Ty det du skogsvårdar idag, blir kanske avverkningsmoget när du blir pensionär.

Å all skogsvård är ju avdragsgillt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 23 nov 2016, 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

alias  
#419792
KMS skrev:Då förstår jag, Tack för ditt förtydligande! =)

Vad kan det finnas för bra avdragsgilla kostnader som man kanske inte riktigt tänkt på?
Redskap, maskiner, underhåll av vägar och byggnader har jag ju koll på, kontorsinventarier som dator har jag köpt.

Hur ser det ut med pensionssparande? Kan det vara avdragsgillat att sätta undan pengar i någon pensionsfond?


Om du skall kunna göra avdrag för pensionssparande i verksamheten så måste du redovisa överskott i inkomstslaget näringsverksamhet.
Har för mig att avdrag för pensionssparande i näringsverksamheten beräknas till max 35 % av överskottet på rad R42 + avdragen på R38 & R39 på sidan 2 av NE-blanketten, dock begränsat till max 10 PBB.
På pensionssparavdraget beräknas särskild löneskatt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

Umea  
#419797 Vi är ju alla olika men att äga och bruka egen skog och mark är fantastiskt stimulerande och roligt.

Jag vill råda dig till att boka tid hos någon som kan se och ge dig råd utifrån hela din situation.

Stort Grattis och Lycka till !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

haggloader  
#419812 Man måste driva aktiv näringsverksamhet för att göra avdrag med pensionsförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Skatteproblem

KMS  
#420273 Tacksam för alla svar, får bra rådgivning i nuläget så den biten ska inte vara några problem, deklarationen rör jag inte själv utan jag får hjälp med den.

Är ganska ung, skogsmarken har bra bonitet, och har även mycket åkermark som också inbringar en del inkomster.

Men är alltid intressant att höra från andra hur dom resonerar, kanske är det fler som är i en liknande situation som mig och som har synpunkter eller ideer som man själv missat. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

jannee  
#420279 Avverka skogen först när den är riktigt mogen och när priserna är gynnsamma.
God skötsel av skogen ger en väldigt bra förräntning.
Köpa till skogsmark och betala räntor med överskottspengar från stamfastigheten är en lysande ide.
Gör du sammanslagningar kan du även minska skuldbördan på ett smidigt sätt (egentligen bara skjuta på skatten)
När fastighetsbeståndet blivit tillräckligt stort kan det t.o.m. vara ide med att köpa in både skotare och skördare - om du har intresse för sådana maskiner och körning.
En släkting till mig har en gammal skördare och skotare (ca 15 000 tim) dessa nyttjas väl och med de vindfällen som varit har han haft 1/2 året fullt upp med att hjälpa grannar och bekanta.
Min släkting har fått så mycket att göra med sin gallringsskördare att han numera själv lejer in folk för plantering och röjning. Enligt honom blir det totala nettot högre på detta vis, dessutom sliter det inte lika mycket på kroppen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skatteproblem

sundelius  
#420295 Goda råd från vår morgonpigga smålänning :-BD

Avatar Fallback

Re: Skatteproblem

bgl  
#420303 Tag för all del inte illa vid dig av följande direkta formulering:
Ditt påstående att du uppfattar dig ha god rådgivning är inte helt förenligt med de frågor du ställer.
Överväg en inledande kontakt med Skogssällskapet som torde ha bäst kunskap och erfarenhet av förvaltning och rådgivning vad gäller kombinationen värdefull fastighet och ägare med ekonomiska resurser utöver fastigheten.
(Jag har ingen koppling till Skogssällskapet)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).