Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39211 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#418620
Skrivarn skrev:Som nybliven medlem, och bokmal, tycker jag att det här är ett lämpligt ställe att börja på...

Senast lästa bok är "Soldatens Kärlek" av Jan Fridegård, och är skriven 1962. Skulle förundra mig om någon läst den nu... Tyvärr är väl inte Fridegård så mycket läst numera. Jag måste nog erkänna med både sorg - och glädje att jag inte läste denne författare tidigare i mitt liv. Men då hade jag ju inte haft en drös böcker av denne eminente författare att se framemot nu...
Annars tycker jag mycket bra om Fridegårds amerikanska motsvarighet, John Steinbeck. Samt den motsträvige och klarsynte Charles Bukowski. Ingen läsning för söndagsskolebarn, men väl för män - och även kvinnor gillar hans råa realistiska stil.

Vad bra att bli påminnd om Jan Fridegård. Jag har läst trilogin om "Trädgudars land" som
kom på norsk. Gillade de böckerna hemskt. Nu ska jag se vad jag kan hitta av han nästa
gång jag kommer i bokhandeln i Strömstad. Finns inget bättre än en bra sagoberättare :-BD

Tackar @Skrivarn ^:)^

Senn vil vi ju gärna höra om dig och skog och sågar och sådant ochså :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418624 Tackar!
Ja, jag hittade en bok på biblioteket, som de hade "gallrat" och gav bort. Det var Trägudars Rike, och efter några sidor var jag fast i denne otrolige författares klor...

jo då, jag skall skriva om krånglande skogsmaskiner, har en gammal Lill-Nalle, en Ford skördare och en Bruun Mini Super. För att inte tala om alla dessa motorsågar som sällan vill det jag vill - fungera. Och all den svett de utgjuter ur min panna när de skall användas...
För att inte tala om krånglande myndigheter och vrånga skogvaktare som har korsat min väg.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

isteskog  
#418625 Dåfår skrivarn skriva en rad och berätta om alla vedermödor :wink: Det är alltid roligt att läsa om andras vardag .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418627 Ja det skall jag göra.
Kolla på Återbruket i Strömstad (tror det heter så, ligger före SBP) efter Fridegård, det kan finnas böcker av honom där...
Vedermödor med snorkiga och snikna virkesuppköpare kan jag väl också berätta om någon gång. De kommer med sina borstade älghundar och ser oftast ner på skogsägarna. Inte alltid. Det finns bra uppköpare också...

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Blivande snickare  
#418632 Det verkar som att du har en hel del intressanta å roliga historier i bagaget Skrivarn!
Ser fram emot att ta del och läsa om dem :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418634 Hej!

Jo, det finns väl ett och annat på lager.
Jag minns när jag som nybliven skogsägare för dryga 30 år sedan konfronterades med en pajas som kallade sig skogvaktare, och som trodde jag skulle falla på knä och som en lydig hund slicka hans fötter.
Men jag vet inte riktigt var, under vilken tråd jag skall publicera den här på forumet.
Egentligen var han, skogvaktaren en tragisk spillra, som skulle splittras ännu mera. Men visst har den sina poäng och hur han gallskrek, som i glödande smärta, när han fick syn på en stor asp på ett hygge. Det var då, nu skall alla möjliga konstiga träd stå kvar. Ibland hänger jag med i de styrandes tankegångar, andra gånger står jag där som ett fån, och begriper nada...
Än värre var det med den skogvaktare min far stred med under femtio och sextiotalet. En tidsera då de jävlarna besatt en stor makt och det gällde att ta till ondan list för att komma någon vart. Någon jagade ut Karlsson, som skogvaktaren hette, uti en kall sjö, under tiden de lovade honom dyrt och heligt att de skulle slå ihjäl honom om han kom upp på land. Ett något drastiskt sätt kan tyckas, men jag tror det hjälpte. Åtminstone den gången. Han var väl snart sitt gamla jag igen och nekade stackars bönder och skogsägare från att avverka.
Men som sagt, de här historierna kanske kommer...

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#418695 Goda historier från ett långt skogsbrukarliv uppskattas förvisso här. Föreslår att du startar en egen tråd t ex här i Socialt, typ "Skrivarns historier". Välkommen, vi ser fram mot att du lever upp till ditt nicknamn "Skrivarn" :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418698 Hej totte
Jag skall försöka, kunde ju publicera delar av mitt senaste skrivprojekt. Det handlar om vänskap, glesbygd/skog och det där att åldras...
Har skrivit ca 85 A4:a sidor, så ni skulle väl tröttna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418699 Men med tanke på textens innehåll, och dess titel "En traktor med kran på taket", så skulle den nog passa här.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#420256 Kan man dö två gånger- Leif GW Persson Fyra granar
Djävulsdoften - Mons Kallentoft Fyra granar
Konsten att höra hjärtslag - Jan-Philipp Sendker Fyra granar +en planta
Kaninjägaren- Lars Kepler Fem granar Suverän spänning i lurarna om man inte är känslig

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#420258 "The Flame Bearer" av Bernard Cornwell.
Till nu sista boken i serien om Uthred of Bebbanburg, från Vikingatidens England.
Fick den i onsdags, så det blev ett par långa läsnätter.

Om "sundelius" ger granar, så ger jag den här sex frötallar på en skala där fem är bäst! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#420260
JensSkoog skrev:"The Flame Bearer" av Bernard Cornwell.
Till nu sista boken i serien om Uthred of Bebbanburg, från Vikingatidens England.
Fick den i onsdags, så det blev ett par långa läsnätter.

Om "sundelius" ger granar, så ger jag den här sex frötallar på en skala där fem är bäst! :lol:

Där håller jag med dig, lyssnade på Bernards böcker förra vintern och de var :-BD
Nu har jag kollat tv-serien och den var också riktigt bra
Jag väntar dock till den kommer på svenska

Tack för tipset kompis, det var för längesedan vi sågs :YMHUG: Saknar ditt sällskap

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#420271
sundelius skrev:Där håller jag med dig, lyssnade på Bernards böcker förra vintern och de var :-BD
Nu har jag kollat tv-serien och den var också riktigt bra
Jag väntar dock till den kommer på svenska

Tack för tipset kompis, det var för längesedan vi sågs :YMHUG: Saknar ditt sällskap


Ja, jag får väl ta en Dalslandssväng efter jul och kolla läget och ta kaffe och
korv i tältet på vägen mellan Strömstad och Moss :lol:
Har du läst/lyssnat på alla hans böcker? "Azincourt" är en av dom
bättre, enligt mig, tilsamman med serien om Uthred.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Vardon  
#420275 Färjan av Mats Strandberg. Något så ovanligt som en svensk vampyrskräckbok och som även återspeglar ångesten hos folk som arbetar med fulla människor.

Jag ger den 4/5 huggtänder, blodiga....

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#420294
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Där håller jag med dig, lyssnade på Bernards böcker förra vintern och de var :-BD
Nu har jag kollat tv-serien och den var också riktigt bra
Jag väntar dock till den kommer på svenska

Tack för tipset kompis, det var för längesedan vi sågs :YMHUG: Saknar ditt sällskap


Ja, jag får väl ta en Dalslandssväng efter jul och kolla läget och ta kaffe och
korv i tältet på vägen mellan Strömstad och Moss :lol:
Har du läst/lyssnat på alla hans böcker? "Azincourt" är en av dom
bättre, enligt mig, tilsamman med serien om Uthred.

Jag tror att jag har lyssnat på de flesta men ska googla och se om jag missat någon. För han skriver bra och intressant

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).