Skogsnyheter

Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

10 inlägg 4235 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

Skogshuggarn  
#420132 Oklart om det gäller oss som uteslutande är skogsbrukare?, men jordbrukare med "aktiv gård", verkar iaf kunna få sitt "gårdsskrot" hämtat. (gratis naturligtvis).
Detta enl en längre kampanj hos"Håll Sverige Rent" och LF.

http://www.atl.nu/lantbruk/nu-ska-garda ... -pa-skrot/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

magnus samuelsson  
#420155 Kan inte tänka mig annat än att det gäller skogsbrukar också.

Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420158 De har ingått i länets gårdsförsäkring ett antal tillsammans med miljöfarligt avfall men för i år hämtades inte skrot pga de låga metallpriset

Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420159 Om det är gratis hämtning så förstår jag inte att det kan vara så mycket
skrot på landsbygden.
Ser för bedrövligt ut på många håll :sad:

Användarvisningsbild

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

Skogshuggarn  
#420160
magnus samuelsson skrev:Kan inte tänka mig annat än att det gäller skogsbrukar också.


Nja,,,LF gör kraftig skillnad på "bönder" och skogsbrukare när det gäller försäkringar och lägre premier bla . "Säker Gård" tex, vilket enbart gäller de som bedriver "aktivt jordbruk" och djurhållning mm. De kan få lägre premie.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420161 De orkar väl inte samla ihop de till platser där de går att hämta med bil o släp.
De är nog 7-8år sen jag upptäckte denna möjlighet och i Kronobergs län är det JRAB som samlar ihop den miljöfarliga biten iaf.
Skön att bli av med spilloljor filter tomdunkar mm och få rätt dokumentation till miljönissarna när de kollar från kommunen.

Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

jannee  
#420162 Du måste nyttja rätt försäkringsbolag. Du måste också frakta hem grejorna, måste vara smidigt att last upp eller i containern.
Sedan är det alla "bra att ha grejor" som blir kvar, sitter inte sällan en liten ekorre på var (skog)bondes axel :grin:
Till sist är det nog så att många av oss lätt blir hemmablinda = vana vid att det ser ut som det gör och inget som vi grunnar vidare över.

Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

isteskog  
#420172 Jag har en i byn som tar mitt metallskrot och även skrotbilar. Han samlar och väntar på bättre metallpriser .... :smile:

Avatar Fallback

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420178 Här har vi årets blanket från LF Kronoberg, vitade bara min kontaktuppgifter först

Användarvisningsbild

Re: Gratis skrothämtning hos jordbrukare.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420220 Grannen anlitade denna tjänst. Det var bara att containern kom när det var en massa snö och grannen hade bara två veckor på sig att fylla containern med avtalad mängd skrot...
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).