ATV och UTV i skogen

Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

139 inlägg 70430 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Blivande snickare  
#419300
tallen100 skrev:Kanske tomten levererar den till någon snäll gosse :mrgreen:

Här finns en! :mrgreen:

Virket ligger på backen redan så inget behov att vänta ända till jul ;)

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

tallen100  
#419317 Se där då har vi löst det åt Anders :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Qvenne  
#419323 * Avesta-Vagnen har 3 lager krom på kolvstänger, Zinkgrund och 2Komponentslack på cylindrar. Kranen är ytbehandlad och pulverlackad och ska som sagt omöjligt kunna rosta.

* Avesta-Vagnen har starkare vinsch 800kg

skulle säga att allt talar för Avestas! jag har själv en ms48 och skulle inte byta bort den mot nån kranman..

sen att avesta inte kommer med så mycket nya vagnart har väll inte riktigt med saken att göra de koncentrerar väll sig på de vagnar de har...

band är inget jag själv skulle ha nytta av som kranman har som tillval..

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Hema  
#419367 Enda nackdelarna som jag hört är driften som på vissa vagnar lägger kraften på det hjulparet som har minst grepp, samt drivhjulet som inte trivs med snö i temperaturer strax under nollan.

Men det är som med alla märken, vissa produkter är ena tillverkaren bättre än andra på.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

boxer68  
#420020 Efter en grundlig provkörning av Kranmans 1900EX och 1750 så beställde jag en 1900EX.
En sak är helt klar, det krävs övning att kör ett ekipage av den här typen i terrängen. ATV:n styr man endast, det är kärran som skall driva ekipaget.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Hema  
#420025
boxer68 skrev:Efter en grundlig provkörning av Kranmans 1900EX och 1750 så beställde jag en 1900EX.
En sak är helt klar, det krävs övning att kör ett ekipage av den här typen i terrängen. ATV:n styr man endast, det är kärran som skall driva ekipaget.

Vad var det som fällde avgörandet? För drivkraften hänger väl på vilket hydraulaggregat man väljer?

Avatar Fallback

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

boxer68  
#420028 1900 är mycket starkare i sin drivning, styrningen är elhydraulisk så när man kör och svänger påverkas inte farten. På 1750 är den styrd från hydraulaggregatet, när jag styrde i en stark uppförsbacke upplevdes det som ekipaget stannade. det gjorde det inte helt men en kraftig reducering av farten blev det. 1900 märker man det inte på.
De dubbla motorerna i ramen ger en otroligt stark framdrivning, med knapptryckning på styret får man enkel högfart.
1900 är en klart kraftigare, och mer påkostad vagn.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#420054
Qvenne skrev:* Avesta-Vagnen har 3 lager krom på kolvstänger, Zinkgrund och 2Komponentslack på cylindrar. Kranen är ytbehandlad och pulverlackad och ska som sagt omöjligt kunna rosta.

* Avesta-Vagnen har starkare vinsch 800kg

skulle säga att allt talar för Avestas! jag har själv en ms48 och skulle inte byta bort den mot nån kranman..

sen att avesta inte kommer med så mycket nya vagnart har väll inte riktigt med saken att göra de koncentrerar väll sig på de vagnar de har...

band är inget jag själv skulle ha nytta av som kranman har som tillval..
Visst kan en avesta rosta. När min var helt ny upptäckte jag rost på kranpelaren. Men det löste Avesta genom att genast komma till Stockholm och hämta vagnen för åtgärd och återleverans inom en knapp vecka.. :smile: tyvärr såg jag nyligen att färgen börjat flaga vid fästpunkterna för kolvarna, dock utan att rosta.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423723
Robbanhög skrev:Är mycket nöjd! Smidigt och bra. Drar lite mycket soppa om man kör mycket med drivningen. För övrigt inget att anmärka på [emoji4]


När du kör med drivningen måste du anpassa farten på fyrhjulingen eller kan du gasa på som du vill utan att drivningen "bromsar" om du förstås vad jag menar?

På min gamla xyz vagn måste jag lägga ur driften om jag gasar på lite annars bromsar den hela ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423725
anersimyra skrev:Någon som är sugen på en 800 potät och en 4,2:a med mycket få timmar.


Vad ska du köra med sen när du sålt dem?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

svampbob  
#423732 Nej drivningen frikopplar då men det är något som väldigt sällan inträffar. När jag tuffar på i skogen med fulla lass så får drivningen jobba för fullt. När jag kommer ut på vägen så lägger jag direkt ur driften på vagnen och fyrhjulsdriften på hjulingen samt trycker bak boggin så att jag får riktigt tryck på bakaxeln.
Ska man få riktig kraft i drivningen med mer än halvfulla lass så behöver jag gasa på med Honda motorn men ska jag då plocka några stockar efter vägen så måste jag gå ner på tomgång så att kranen blir hanterbar.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

anersimyra  
#423734
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Någon som är sugen på en 800 potät och en 4,2:a med mycket få timmar.


Vad ska du köra med sen när du sålt dem?

Vi har ju Lamborghinin med farmavagn.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#426626 Nån mer än jag som funderat på om man kan ha Kranman banden på avesta vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

svampbob  
#426676 Har du så svag mark så att du behöver band? Jag har myrgallrat i höst och det gick väldigt bra. Ja risade där det var som svagast och sedan hade jag nog lite hjälp av en torr höst :grin:
När jag kommer hem till Sverige igen så ska jag montera på bandsatsen på hjulingen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1900 vs avestavagnen ms38

Robbanhög  
#427118 Näe ingen så svag mark...men jag är svag för prylar,vilket kan va ett problem i sig [emoji28]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).