Motorsåg och handhållet

Slår gnistor!

17 inlägg 7466 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slår gnistor!

karlssonxpg  
#418679 Tjena? Har ni varit ute för att det slår gnistor ur ljuddämparen på era sågar? Mitt 560 har börjat med det när det går tungt och det slår ut ganska ordentligt med gnistor enstaka gånger per dag. Mitt 550 gjorde likadant och ganska snart efter skar det. Det är vid ungefär samma ålder som det hänt ca 2år gamla,fast 560in har gått betydligt mera , blir ju lite fundersam när det blir samma sak på detta såget :|



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

Elfving  
#418684 Vet inget om just den modellen men generellt brukar gnistorna vara sotpartiklar som lossnar och glöder så det syns.
Tätt luftfilter eller för mycket tvåtaktsolja? Kanske bytt fabrikat på tvåtsktsoljan nyligen?

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

karlssonxpg  
#418703 Luftfiltret rengör jag oftast varran dag och kör endast med aspen, har gjort det länge nu

   TS
Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418705 Sitter gnistskyddet kvar? Om det finns alltså, ren chansning.

Användarvisningsbild

Re: Slår gnistor!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418707 Sot kan det vara.. Gnist galler har sina för o nackdelar.
2-taktare suger in och blåser ut från ljuddämpare. Ibland får de i sig nåt olämpligt.

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

Robertberg  
#418717 Nu när det är mörkare om mornar och kvällar ser man gnistorna bättre också, innan kanske det ej uppmärksammats?

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

karlssonxpg  
#418818 Tror det finns gnistgaller , och allt sitter likadant vid ljuddämparen sen den var ny, okej ja nån typ av sot kan det säkert bara, men konstigt det blivit mer och mer har väl med åldern och göra kanske.
Ja man det ju det tydligare nu när det är mörkare ute fast det kommer ganska mycket så man missar det inte även om det är riktigt ljust ute, men förhoppningsvis ska det inte tyda på någotbfel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slår gnistor!

traktorz  
#418852 Vi hade en Jonsered 535, som fick en skvätt kedjeolja i bränsletanken. Naturligtvis behövde tanken sköljas ur, tändstift bytas, men sotig blev den också. Tog loss cylindern, sotade kolvtopp, avgasport, samt cylindertopp.
Intressant att cyl.toppen hade fastbrända typ stalaktiter av koksad olja.
Sågen gick klart bättre sen.

Kanske behöver din såg sotas också?

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

karlssonxpg  
#419031 Okej jo det skulle nog behövas låter som att det skulle göra god nytta! Är dock inte så säker på sånna saker själv men förhoppningsvis kan återförsäljaren lösa det om det inte blir för dyrt så det inte är lönt :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

åberg  
#419613 Vilket bränsle har du kört på?

Användarvisningsbild

Re: Slår gnistor!

anersimyra  
#419614 Krav på gnistgaller kan förekomma vid risk för bränder. Att så är fallet i Sverige har jag dock aldrig hört talas om. Jag tar själv bort gallret trots att det knappast gör varken från eller till om man kör på alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Slår gnistor!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419620 I vissa fall vet jag att det är krav på det (brandrisk).
Inte säker på att det är nån lag på det men ser ingen anledning att inte ha det på en arbetshäst heller.

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

Elfving  
#419737
karlssonxpg skrev:Luftfiltret rengör jag oftast varran dag och kör endast med aspen, har gjort det länge nu

Ser ingen anledning till att du skall behöva oroa dig då, om inte Husqvarna har sålt en undermålig produkt.
Kör man långa perioder på lägre varvtal "byggs det upp" sot i ljuddämparen som kommer att åka ut när du kör hårt en sekvens.

Min BM 230 Victor från 1956 gör precis detsamma vid körning i mörker, när man kör hårt i mörker kan man se glödande sotpartiklar som lämnar ljuddämparen!

Naturligtvis är det stor skillnad på motorerna i detta fall, men du har rimligen gjort det som krävs av dig som användare. Du kör på Aspen och har koll på filtret! Mer skall du inte behöva ansvara för, grejorna skall bara funka.
Äldre sågar (Stihl?) hade nån rekommendation om 4% 2-taktsolja i bränslet om man inte använde Stihl olja. Troligen fick man fyrverkeri ur ljuddämparen från de sågar som gick på 4%! Sedan lär det ha luktat rök och stuckit i ögonen på den stackarn som blandade bensinen enligt den rekommendationen.

Användarvisningsbild

Re: Slår gnistor!

totte  
#420018
Elfving skrev:Äldre sågar (Stihl?) hade nån rekommendation om 4% 2-taktsolja i bränslet om man inte använde Stihl olja. Troligen fick man fyrverkeri ur ljuddämparen från de sågar som gick på 4%! Sedan lär det ha luktat rök och stuckit i ögonen på den stackarn som blandade bensinen enligt den rekommendationen.


Det där har varit vanligt från olika tillverkare. I stället för att ärligt rekommendera rätt oljekvalitet så säljer man sin egen (förstås köpt från något av oljebolagen) i småflaskor till hutlöst pris och hävdar att det är den enda som duger. Och genom att rekommendera dubbel inblandning av alla andra oljor så skapas det igensotade sågar, varvid man sen kan hävda att det visar sig vad som sker om man inte kör på "rätt" olja. Inte långt ifrån bedrägeri.

Avatar Fallback

Re: Slår gnistor!

axwell  
#420038
totte skrev:Det där har varit vanligt från olika tillverkare. I stället för att ärligt rekommendera rätt oljekvalitet så säljer man sin egen (förstås köpt från något av oljebolagen) i småflaskor till hutlöst pris och hävdar att det är den enda som duger. Och genom att rekommendera dubbel inblandning av alla andra oljor så skapas det igensotade sågar, varvid man sen kan hävda att det visar sig vad som sker om man inte kör på "rätt" olja. Inte långt ifrån bedrägeri.


Det var ju också en tanke som kan stämma.

Ett annat skäl till att diverse sågexportörer ofta rekommenderar 4 %-oljeinblandning inte kan räkna med att det finns högkvalitativ 2T-olja på den marknad sågen hamnar.

Importören googleöversätter manualen utan att reagera, Jula tex sätter dit sin Meec-dekal och vidarebefodrar texten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).