Uppvärmning

Ackumulatortank till gammal panna

12 inlägg 8736 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ackumulatortank till gammal panna

BM Buster  
#419944 Jag eldar i en gammal Eryl panna från -80 med inbyggd beredare och har funderat på att sätta in en tank att elda emot.
Pannan är på 30kw. så jag kan ju inte lägga in fulla eldstaden som jag har det nu. Är det ngn. ide att sätta in en tank eller ska jag byta panna samtidigt. Blir dock en helt annan kostnad.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419945 De går väl att docka 1000-1500 liter tank mot den men menar du använda beredaren i pannan ändå eller ska du ha en i tanken?
Haken med att använda den i pannan är att vattnet måste cirkulera hela tiden för att hålla beredaren varm och då är den värmeupptagande ytan värmeavgivande när brasan brunnit ut.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419949 Byt panna också, det finns ofta gott om begagnade pannor med mycket livslängd kvar. Folk är bekväma och slänger ut moderna pannor till förmån för värmepumpar och fjärrvärme.
Med beredaren i tanken så spar du ved som Gnisten skrivit ovan.

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank till gammal panna

Göt  
#419957 Jag bytte och köpte nytt och man hamnar i en helt annan värld. Har aldrig haft det så varmt och skönt.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

BM Buster  
#419982 Jo visst är det ett problem att ha en tank i pannan i det här fallet. Fryser gör jag inte, men man blir bekvämare med åren. Det har blivit många timmar i pannrummet på drygt 30 år. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank till gammal panna

Göt  
#419988 Begagnade tankar finns det gott om att köpa, en granne köpte tank med varmvattenberedare i och kopplade bort den han hade i pannan det funkar bra. Jag köpte ny panna och 2st 750 liters tankar kostade 100 000 med rotavdrag med montering

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

skogshasse  
#419991
BM Buster skrev:Jag eldar i en gammal Eryl panna från -80 med inbyggd beredare och har funderat på att sätta in en tank att elda emot.
Pannan är på 30kw. så jag kan ju inte lägga in fulla eldstaden som jag har det nu. Är det ngn. ide att sätta in en tank eller ska jag byta panna samtidigt. Blir dock en helt annan kostnad.


du kanske skulle montera en vedförugn istället

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419994
skogshasse skrev:
BM Buster skrev:Jag eldar i en gammal Eryl panna från -80 med inbyggd beredare och har funderat på att sätta in en tank att elda emot.
Pannan är på 30kw. så jag kan ju inte lägga in fulla eldstaden som jag har det nu. Är det ngn. ide att sätta in en tank eller ska jag byta panna samtidigt. Blir dock en helt annan kostnad.


du kanske skulle montera en vedförugn istället


Har inte de sista användarna gett upp förugnarna ännu?
Det är väl knappast något att bråka med när det går att få en komplett modern men begagnad panna installerad för runt 25000?

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

BM Buster  
#419998 Förugn och tank blir för mycket att trycka in i pannrummet, jag behöver lite plats för ved också. =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank till gammal panna

Göt  
#419999 sätter du in tank behöver du ingen förugn och vise versa

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

skogshasse  
#420001
BM Buster skrev:Förugn och tank blir för mycket att trycka in i pannrummet, jag behöver lite plats för ved också. =))


fördelen med en förugn är att pannan är uppe i temp hela tiden under förutsättning att det finns ved i den så då behövs ingen tank samt att en förugn har väldigt bra förbränning för det är keramik i den

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank till gammal panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420085 Finaste vedeldning jag nånsin haft var med förugn, varmt dygnet runt på 20 m3 i ett gammalt stort hus

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).