Avverkning (slutavverkning)

Vad händer med dubbelstammarna?

16 inlägg 6551 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad händer med dubbelstammarna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419842 Jag har väldigt mycket dubbelstam i min grangallring, de delar på sig mellan 0,5 och 1 m. Försöker förstås gallra bort, men det är dessutom glest (frost?) så några blir det allt kvar. Vad händer om man lämnar en dubbelstam till slutavverkning? Dör alltid den ena? Klarar maskinerna av det, eller blir det högstubbar av allt?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

isteskog  
#419844 Risken finns att den ena dubbelstammen går av, eller bägge om det blir mycket blötsnö som lägger sig på grenarna.
Maskinerna klarar av det, det blir en fin stubbe som man kan sitta på när man fikar :wink:
Jag har avverkat sådana granar på mitt eget och de var då levande. Jag gör alltid skäret vid förgreningen om det inte sitter för högt upp. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

rikard_e  
#419845 Det går att lumpa eller ta en massaved innan klykan så man slipper kvalitétsförlust i timret.

För maskinerna det det väl bara lite omständigt, men inget som hindrar dom.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

machonisti  
#419865 Ibland växer den ena bättre än sin tvilling och kan bli en hyfsad timmerstam.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419868 Bör man försöka ta bort den ena stammen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

isteskog  
#419874 Inte under savningstid ... risk för sporer med röta. Jag rör aldrig dubbelstammarna när de nått gallringsstadiet. De gånger jag gjort det har det blivit röta eller har den kvarlämnade stammen torkat. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419876 Och om man gör det i röjningsstadiet?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419878 Så hinner de inte växa ikapp och bli tillräckligt stora för att inte sorteras bort i gallringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

isteskog  
#419883 Kedjeröjaren är nog perfekt för det jobbet. Är lite knepigare med en röjsåg .... har hänt att den andra stammen har fått något slags spår i stammen .... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419887 Det finns en anledning varför jag har en japansåg på röjselen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419896
isteskog skrev:Maskinerna klarar av det, det blir en fin stubbe som man kan sitta på när man fikar :wink:
Jag har avverkat sådana granar på mitt eget och de var då levande. Jag gör alltid skäret vid förgreningen om det inte sitter för högt upp. :smile:


Jo, de blir fina filstubbar. Tyvärr fler än jag behöver. :sad:

1479934562_20161122_145006.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Ferguson system  
#419903
isteskog skrev:Inte under savningstid ... risk för sporer med röta. Jag rör aldrig dubbelstammarna när de nått gallringsstadiet. De gånger jag gjort det har det blivit röta eller har den kvarlämnade stammen torkat. :geek:


Om man legger snittet korrekt, så reduseres faren for å få sykdommer og råte betraktelig. I veldig mange tilfeller kan man ungå det helt.

ARS og Silky håndsager er det perfekte verktøyet til dobbelttopper og besjæring ellers. Om det er snakk om grove dimensjoner, så kan ei motorsag med 3/8 lp (picco) deling i 1,1mm eller 1,3mm brukes om man er stø på hånda.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419909
Ferguson system skrev:
isteskog skrev:Inte under savningstid ... risk för sporer med röta. Jag rör aldrig dubbelstammarna när de nått gallringsstadiet. De gånger jag gjort det har det blivit röta eller har den kvarlämnade stammen torkat. :geek:


Om man legger snittet korrekt, så reduseres faren for å få sykdommer og råte betraktelig. I veldig mange tilfeller kan man ungå det helt.

ARS og Silky håndsager er det perfekte verktøyet til dobbelttopper og besjæring ellers. Om det er snakk om grove dimensjoner, så kan ei motorsag med 3/8 lp (picco) deling i 1,1mm eller 1,3mm brukes om man er stø på hånda.

Japp, en Silky eller en ARS borde alla ha på röjselen, som komplement till röjsågen. Själv kör jag Silky Gomtaro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Göt  
#419960 jag försöker att gallra bort dom när dom är i massavedstorlek. Om det blir timmergrovt och jag hugger själv brukar jag såga till den ena och ta den till hemtimmer.

Avatar Fallback

Re: Vad händer med dubbelstammarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420035 Båda stammarna växer och kan bli timmer. Man retar sig ju på dem men det är mest ett skönhetsfel. Allmänt gäller: Hugg båda eller ingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).