Jakt och Fiske

Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

10 inlägg 56506 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

traktorz  
#419565 Vänner och arbetskollegor i storstan, som vet om att man jagar älg, frågar ibland om de får köpa litet älgkött, dvs. både fina stekbitar och älgfärs.

Naturligtvis tar man inte ut saluhallspriser, men för att ge rättvisa åt ekologiskt i högsta bemärkelse, välhängt och fint styckat, samt slutligen hittransporterat de 50-75 milen till storstan, hur mycket är det värt för köparen?

Med stekbitar menar jag innanlår, rostbiff, fransyska, bogstek. Stekbitar fryspaketerat i storlek 750g - 1250g, köttfärs i kilopåsar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

Ängagärdet  
#419572 Ta du samma pris som i saluhallen, det är billigt för kött som är spårbart till skottögonblicket!

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

Tosca  
#419586 Vilka priser rör det sig om?

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

jannee  
#419590 Enkelt, sälj till vänskapspris :mrgreen:
Vem som ska stå för vänskapen kan diskuteras.
Eller varför inte vända på det hela :!:
Vad skulle du själv vara beredd på att betala om du vore i behov/intresserad av att köpa. :?:
Eftersom du ändå ska köra sträckan kan du nog inte påräkna något påslag på priset bara för att du sköt älgen långt borta i tjotahejti :grin:
Älgfärs runt 100 kr/kg för det andra 200 - 300 kr/kg - benfritt.
Köpte själv en låda (lite av allt) i Linghed för några år sedan, gav 3000 för 20 kg, allt kött var då ej benfritt.

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

BM 35  
#419591 Sålde en halv älg och tog 50 kr/kg ostyckat

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

alias  
#419593
jannee skrev:Enkelt, sälj till vänskapspris :mrgreen:
Vem som ska stå för vänskapen kan diskuteras.
Eller varför inte vända på det hela :!:
Vad skulle du själv vara beredd på att betala om du vore i behov/intresserad av att köpa. :?:
Eftersom du ändå ska köra sträckan kan du nog inte påräkna något påslag på priset bara för att du sköt älgen långt borta i tjotahejti :grin:
Älgfärs runt 100 kr/kg för det andra 200 - 300 kr/kg - benfritt.
Köpte själv en låda (lite av allt) i Linghed för några år sedan, gav 3000 för 20 kg, allt kött var då ej benfritt.


Intressant aspekt, varför är det ingen som vill köpa till vänskapspris (marknadspris + X antal %)?

Tror att Jannee kan vara inne på rätt rimliga siffror, med ca 50 % färs så skulle jag tro att ett rimligt pris ligger på ca 150-200 kr/kg benfritt kött.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

Elfving  
#419611 Är det dina vänner så tycker jag att du kan skänka dem köttet. Många jagar som intresse och hobby och då tycker jag det låter sniket att dra till med 200 kr kilot.

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

OliT  
#419790
Elfving skrev:Är det dina vänner så tycker jag att du kan skänka dem köttet. Många jagar som intresse och hobby och då tycker jag det låter sniket att dra till med 200 kr kilot.


Nog tycker jag att jakt är en lite för dyr hobby för att inte kunna ta betalt en rimlig slant för något som kostar massor i butik. Fällavgifter, jaktarrenden och bössor är inga småslantar.

Avatar Fallback

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

jannee  
#419802 Man ska ALLTID ta så bra betalt det går, ingen f*n som tackar för att man är givmild och skänker bort :mrgreen:
Hög efterfrågan = högt pris. dålig eller ingen efterfrågan då får man skänka bort varan eller kasta den.
Min svåger gjorde en uträkning på kostnaden för hans älgkött.
Då hade han räknat in alla kostnader + förlorad löneinkomst, kostnader för resor, eventuellt traktamente som skulle utbetalats om någon anställd skulle gjort "jobbet" kostnader för vapen o.s.v - JA ALLT.
Det kött han fick när jakten var slut betingade honom ett pris på 5 000 kr/kg efter denna uträkning
Dock oskattade pengar :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Sälja älgkött privat - 50% av saluhallspris?

Vardon  
#419810 Alltid svårt att säga vad man ska ta i pris. Jag brukar lite grann utgå ifrån hur mycket man får tillbaka från vänner. Är det vänner som glatt ställer upp om du ska flytta kanske 50% är ett vettigt pris, är det vänner som garanterat är upptagna om du köper en ny säng så kan man gott ta 100%.

Det är lite ge och ta, ibörjan går man på några minor innan man inser vilka som bjuder tillbaka.

Tycker faktiskt inte att du ska ge bort det, såvida det inte är en väldigt hjälpsam vän men då är det en gåva. Anledningen att jag tycker så är att jag hade velat frågat igen. Annars hade jag känt att jag utnyttjat dig.

Generellt skulle jag nog säga 75% och uppåt. Att ta så mycket som möjligt kan ge en besk eftersmak, alternativt slipper du frågor :).

Du måste även väga in om du har överskott på kött.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).