Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89209 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Jocke91  
#273403 Vad gjorde du rent den med för något och har du provat med mer än ett tändstift?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#273424 Kolla stoppbrytaren och isoleringen på kabeln dit. Hade du gnista innan rengöringen?

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Axl  
#273464 Gjorde rent med bensin och satte i nytt stift. Har bara provat med det nya stiftet. Har bara kollat okulärt på kabel och stoppknapp, kan man koppla förbi?

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#273470 Lossa kabeln från brytaren, den stoppar alltså genom att kortsluta till gods. Får du gnista så vet du att det är brytaren, annars är den OK.

Kolla sen isoleringen noga på alla ställen där kabeln kan komma i kontakt med metallen och försök att frilägga den så den inte ligger mot någonstans.

Glöm inte att kolla upp tändstiftskabel och tändstiftshatten också.

Om du efter detta inte har gnista så lutar det tyvärr mot att tändmodulen ått hädan.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Axl  
#273494 Går det att ta tändmodul från en annan såg? Är dom unika för varje modell? Har en äldre mindre hqv såg.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

TrioBrake  
#419730 Jaha? Vad hände då?! Blev det någon såg?

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#419761 Jaha .....vad hände....?
Motivationen försvann när jag upptäckte att jag behövde klyva den igen för lagrena hamnade nära vevaxeln.
Sedan blev det jobb i skogen med Fars motorsågar och så har tiden runnit iväg.
Men ev ska det ner några fröträd i vinter så önskan att få ihop sågen igen blir starkare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

TrioBrake  
#419763 Aa det är klart! Men hoppas du får ihop sågen igen! Rolig tråd att läsa, och det skulle allt vara något att ha en alldeles fräsch och genomgången 254 dom blir ju inte direkt fler ;)

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#419781 Men jag blir glad att du ställde frågan.
En del av sågen har legat i hallen o "blängt" på mig länge. Och nu efter din fråga så får jag mer motivation
Tack :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

TrioBrake  
#419783 Kör ba!

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

johan eriksson  
#419838 Vi får väl bättra på inspirationen lite.
Dom går bra.


Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

MartinH  
#421482 Nu vill jag inte lägga sten på bördan eller så men "Don't fix whats not broken". Behövdes det verkligen bytas lager? Det är klart lite bättre och håller lite längre med nya lager. Men merarbetet för detta?

Har renoverat en 242:a med skuren och igenbeckad (på utsidan) cylinder men gav mig inte på lager och vevaxel. Den går nu bra, har dock kört bara lite grann med den.

Det är väl bra att känna så att inte vevaxeln glappar i längsled när man drar i den upp och ned. Sedan känna på vevaxel ändarna så att de inte glappar något i lagren i lådhalvorna, inte något överhuvudtaget menar jag.
Men behöver man som regel kolla något mer beträffande lager?
Kolla tätningen i vevhuset är förstås bra, där har Biltema en bra utrustning för det som inte är så dyr.

Ibland tar man isär för mycket och det blir onödigt merarbete att montera ihop saker och ting, det har då jag gjort mer än en gång. Men man lär sig ju en del på vägen förstås :grin:

Intressant tråd och kul att läsa.
Hoppas motorsågen blir klar snart!

Med vänliga Hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

MartinH  
#422795 Så här kollar man tätheten i lådan och runt cylindern, använder Biltemas utrustning nummer 151392. Finns säkert fler som säljer sådan utrustning.
Upptäckte på detta sätt en läcka vid cylinderfoten. Kunde säkert ha skadat cylindern. Det som sticker upp mellan förgasaren och insugningsröret är en gummibit för att stoppa luften att gå denna väg. Har en liknande gummibit framför avgasporten mellan cylinder och ljuddämparen också. Är det då några läckor någonstans måste de lagas.

The chainsaw guy har youtubeklipp om detta, sök Youtube "chainsawguy vaccum test".

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

MartinH  
#422798 Molnia jag vet inte om detta hjälper i ditt fall. Men Mweba1 hade problem med att lagren gick trögt på en Husqvarna 372 efter byte och fick till detta., se detta youtubeklipp:
.

Jag hade också problem med att vevhuset gick trögt på en såg jag renoverade. Jag hade vänt tätningarna åt fel håll :cry: så det var bara att köpa nya tätningar och sätta dit dom. Då behövde jag inte montera isär halvorna för att byta tätningarna.

Lycka till att få igång sågen!
Vi vill nog gärna se ett klipp där den sågar igen :smile: .

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#422867 Tack martin för ditt engagemang att hjälpa mig.
Jo det var inte säkert att lagrena behövde bytas men eftersom jag fick denna sågen och min far har ett gäng sågar vi brukar använda så ansåg jag inte vi stod och behövde sågen. Sedan har vi som ni säkert förstått inte så stor vana att skruva isär sågar så här mycket. Jag täkte att när jag fick sågen och den hade stått still i ett förråd i ca 10 år så behövdes den sörvas. Och skulle jag bara gör det nödvändigaste så skulle jag inte komma till ett större renovering. Eftersom vi inte har vana att serva sågarna så noggrant i förebyggande syfte.
Men hoppas få tid nästa vecka att titta på sågen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).