Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59514 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#419243 Inte axelsnurr i drivhjul. Det är någon ventil som tjuter. Ibland hänger det sig helt så jag får starta om maskinen.

Kedjan får tillräckligt med smörjning. Det ser man på att det blir en oljedimma vid sågning i luften (alternativt ta bort kedjan men behålla svärdet på så ser man olja komma upp i kedjespåret). Tips till er som har justerbar kran för kedjeoljan. Sätt en Kuloventil efter kranen så kan man öppna/stänga för oljan lättare och kan behålla injusterad oljemängd.

tyke - du har förmodligen rätt. Jag måste börja med att kolla trycket på pumpen.

Hydraulfilter och hydraulolja är utbytt. Det finns även en övertrycksventil i filterhållaren så det ska inte orsaka något problem.

Det blir nog till att byta pump. Ska man inte ändå satsa på en pump som ger lite fler minutlitrar för att snabba upp såg/klyv? Jag har satt in en liten oljekylare och kan ju byta ut den till en större. Måste byta den i vilket fall eftersom hydrauloljan blir rejält varm när luften runt maskinen är varm. Kan det vara förslitning i pumpen som ger varm olja? Var ska man kolla efter en pump? Ska man satsa på en kugghjulspump eller kolvpump?

Lägger in ett par bilder på den befintliga dubbelpumpen. Den närmast vinkelväxeln är för såg/klyv, den andra för alla övriga funktioner (stockbord, elevator, klyvknivshöjd, mm). Den fjärde bilden är på snabbventilen.


1479631973_dsc_1139.jpg

1479632013_dsc_1136.jpg

1479632141_dsc_1141.jpg

1479632265_dsc_1126.jpg

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#419246 Är det där samma pump som suttit där sedan maskinen var ny eller har pumpen / drivningen modifierats senare?
Plocka upp den större pumpen, Tror du kommer att se tydliga förslitningar inuti.

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

mikael_s  
#419247 Ja sliten pump kan ge värmeproblem. Skulle nog inte satsat på större pump, en frisk pump i original storlek gör nog att rätt hastighet återfås (om det nu är pumpen som är sliten vilket ju mycket tyder på). Ser ju ut som du skulle klara dig med att byta bara pumpen till såg/klyv.

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

mrvimek  
#419404 Ja hade 1x37 och körde på elmotorn så orka den inte mycket men sen satt ja den på traktor och vilken skillnad både såg och klyv och gick de trögt så höjde ja varven lite bara :) och underlätta vid rensning under maskin :)

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#419564
mrvimek skrev:Ja hade 1x37 och körde på elmotorn så orka den inte mycket men sen satt ja den på traktor och vilken skillnad både såg och klyv och gick de trögt så höjde ja varven lite bara :) och underlätta vid rensning under maskin :)


Du har en poäng. Det kan vara elmotorn som inte får pumpen att snurra tillräckligt fort. Men jag tror ändå mer på en sliten pump.
Kan du justera varvtalet på kraftuttaget? Traktordrift är dock inte en option i mitt fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

mrvimek  
#419627
Orca skrev:
mrvimek skrev:Ja hade 1x37 och körde på elmotorn så orka den inte mycket men sen satt ja den på traktor och vilken skillnad både såg och klyv och gick de trögt så höjde ja varven lite bara :) och underlätta vid rensning under maskin :)


Du har en poäng. Det kan vara elmotorn som inte får pumpen att snurra tillräckligt fort. Men jag tror ändå mer på en sliten pump.
Kan du justera varvtalet på kraftuttaget? Traktordrift är dock inte en option i mitt fall.
ja öka ju bara motorvarvet så går kraftuttaget fortare :)

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#419650 Är det så att elmotorn/pumpen inte är densamma som fanns där som ny?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#419654
adahlm skrev:Är det så att elmotorn/pumpen inte är densamma som fanns där som ny?


Maskinen är från början byggd för traktordrift men det sitter en ställning på trepunktsfästet med en 15 kW motor, kedjekoppling och vilnkelväxel. Jag tror elmotor och dubbelpump är original.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#419655 Elmotorn är väl 1500rpm men är det nån utväxling på vägen till pumpen?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#419686
adahlm skrev:Elmotorn är väl 1500rpm men är det nån utväxling på vägen till pumpen?


Jag vet inte vilket varvtal motorn ger, det finns inga skyltar.
Vad jag kan förstå på vinkelväxlarna tar de ut varandra. Bondioli & Pavesi, S2041 - 3,10:1 (vid elmotor) och S2061 - 1:3,10 (vid hydraulpump).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446307 Hej,
Jag har en likadan maskin som du. Hastigheten på din klyv liknar min ställd på 16 ton. 24 går något långsammare och 8 går så man nästan blir rädd... orkar maskin klyva ordentligt? Gör den det bör pumpen vara ok. Vad gäller kapningen så har du helt klart nåt problem. Frågan är om det är maskin eller nåt annat. Svärdet kan vara slitet som någon skrev innan. Maskin är också lite känslig på hur man ställer kaphastigheten, små ändringar på ratten kan göra stor skillnad. Skruvar varje gång träslag byts. Hårt filade ryttare kan också spöka. Spån, skit i länkaget alt slitet länkage är inte heller bra. Spånrännan behöver hållas ganska ren för att det ska funka tillfredsställande. Ska sparka igång min i helgen, kan titta lite då.

Intressant med dina ombyggnader, lägg gärna upp lite bilder. :)

Jag har tagit ett 8-stål och svetsat i flera skär. Nu 12-stål för finkluven ved. Har även en standardtolva för pannved. Kör all min ved med dom, byter bara när jag byter sortiment.

Mvh Micke

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Elfving  
#446318 Vet inte hur det ser ut på den där maskinen, men på Hakki pilke 1x37 finns en kilremstransmission. Slaka remmar kan behöva sträckas för att kunna överföra behövd effekt!

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446355
Elfving skrev:Vet inte hur det ser ut på den där maskinen, men på Hakki pilke 1x37 finns en kilremstransmission. Slaka remmar kan behöva sträckas för att kunna överföra behövd effekt!


HAKKI PILKE BIG X47 har en hydraulmotor som driver sågkedjan. Jag har bytt min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#446358
MickeBM skrev:Hej,
Jag har en likadan maskin som du. Hastigheten på din klyv liknar min ställd på 16 ton. 24 går något långsammare och 8 går så man nästan blir rädd... orkar maskin klyva ordentligt? Gör den det bör pumpen vara ok. Vad gäller kapningen så har du helt klart nåt problem. Frågan är om det är maskin eller nåt annat. Svärdet kan vara slitet som någon skrev innan. Maskin är också lite känslig på hur man ställer kaphastigheten, små ändringar på ratten kan göra stor skillnad. Skruvar varje gång träslag byts. Hårt filade ryttare kan också spöka. Spån, skit i länkaget alt slitet länkage är inte heller bra. Spånrännan behöver hållas ganska ren för att det ska funka tillfredsställande. Ska sparka igång min i helgen, kan titta lite då.

Intressant med dina ombyggnader, lägg gärna upp lite bilder. :)

Jag har tagit ett 8-stål och svetsat i flera skär. Nu 12-stål för finkluven ved. Har även en standardtolva för pannved. Kör all min ved med dom, byter bara när jag byter sortiment.

Mvh Micke


Hej Micke och tack för ditt svar.

Vad jag har förstått så var tanken bakom snabbventilen att klyvningen skulle vara snabb vid liten belastning för att sedan bli långsammare fast med större kraft vid större motstånd. Synd att inte min funkar så... :((

Jag skaffade ny pump för ett tag sedan men inte fått tummen ur att byta än. Återkommer.

Svärd/kedja: Nytt svärd och kedja går såklart bättre än gammalt och slitet. Jag börjar misstänka att det hänt något med infästningen av svärdet för det sågar snett vid stora stockar och det är också där det är mest problem. Men jag kan inte se något knas och det är svårt att mäta fram. Det fanns ingen justerskruv för svärdhastighet på min maskin så det har jag satt dit en. Jag justerar hela tiden vid behov (beroende på stockstorlek).

Vad menar du med slitet länkage? Bifoga gärna en bild.

Klyvstål: Just nu kör jag mest med 4-bitars vilket innebär en massa omklyvningar. Funderar på att låta bygga ett tvåstegs 16-bitars likt den som finns till Kisa maskiner, fast bara med horisontella och vertikala knivar. Vete fasiken om min maskin pallar med en sådan kniv. Visa gärna bilder på dina klyvstål. Efterlysning: Finns det någon i Skåne som har 12-bitars eller 16-bitars att låna ut för test?

Bilder på mina ombyggnader kommer i separat inlägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#446361 Med 16 eller 24tn klyvkraft skall det väl inte vara nåt problem att klyva till 16 bitar, Problemet med hemmasmidda knivar är väl att det inte är tillräckligt hårda och vassa. Även utformningen av kniven kan lätt bli helt fel och då går en massa klyvkraft till spillo.. Så satsa på att försöka hitta en fabrikstillverkad kniv.

Borde väl finnas några mätnipplar för hydr. tryckmätare där också? ger den fullt tryck till klyven?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).