SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Sampo FR28

13 inlägg 11918 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sampo FR28  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#300102 Sampos gallringsskotare FR 28 har väl funnits på marknaden i snart ett år. Tyvärr är det inte mycket skrivet om FR28. Det verkar ändå vara en fin gallringsskotare. Väger 13 ton, lastar 10. Ser smidig ut i videon nedan.

Vad tycker panelen om Sampo FR 28, har den framtiden för sig?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Sampo FR 28

rottnef9  
#305453 Såg ju trevlig ut (kan ju köra åt posten) skratt.

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Fredrik Reuter  
#418442 Nu har de första Sampo FR28 börjat rulla i Svenska skogar. Jag var och hälsade på den som kan vara den första som körs hos kund i Sverige. Det är Sven-Erik Larsson i Årjäng som satsat på en FR28 och den har nu rullat 200 timmar sedan leverans.
Extra kul är att jag känner “Svenne” sedan gammalt, det är också hos honom som jag fick testa att köra skotare på riktigt första gången också, då i en Rottne F9.
Svenne har kört skotare i många år och har avverkat ett antal skotare genom åren, alltifrån Kockums, till Bruun och på senare år Rottne.
Men nu får Sampo Rosenlew chansen mycket tack vare att Myrvolds Maskiner i Årjäng är återförsäljare för Sampo i regionen.


Hittills har FR28:an fungerat bra, basmaskin håller vad den lovar och Sven-Erik framhåller att den är stark i driften för att vara en liten skotare. Stark drift är något som behövs i Årjängstrakterna som är kända för svår skogsterräng, branta sluttningar och bitvis mycket stenigt. Hytten är mindre och lite mer spartansk än Rottne F10b som har körde förut. Men det fungerar som sagt.


Sampo FR28 har en Agco Power 49 AWF dieselmotor som är en steg 4 motor som kräver AdBlue för avgaskraven. Detta är samma motortyp som sitter i bl a Komatsus minsta skotare, 835. 124kW och 700NM är data som ligger i paritet med konkurrenterna i denna gallringsskotarklass runt 10 ton.
Agco använder avgasreningsteknik utan partikelfilter och EGR. Genom detta krävs mer AdBlue för att kompensera. Det blir en extrakostnad och ett extra moment men hittills verkar motorn ändå ge netto då den drar mindre diesel än föregångarna - en positiv teknikutveckling som gynnar både maskinägare och miljön alltså.


Lastarean är 4m2 och redet kan beställas i tre olika längder beroende på vilka sortiment man kör mest. Kör man medellängd runt 4,3m så verkar det kortaste redet räcka gott och då blir också spårning och vändradie bäst, FR28 svänger +/- 45 grader i midjan.


Enligt Sven-Erik så lastar FR28 något mindre än gamla F10b, lastar han med ett fullt knippe i gripen på väg ut så är det ungefär samma volym som en fullastad F10.


Sampo har valt att utrusta FR28 med kranar från Mesera (eller Kesla) och på denna sitter en Mesera 59F kran med dubbelutskjut som når max 10m. Mesera är det nya varumärket för Loglift så det är beprövade kranar med bra geometri. Jag fick chansen att testa att lasta lite med FR28 och arbetshydrauliken jobbade fint med kranen, kraft och precision precis som det ska vara.
Standard är också Kesla Pro G28 grip. Sven-Erik hade aldrig kört Kesla grip förut men den fungerar bra om än den kanske inte rullar in lika bra som HSP som han är van vid.


Sven-Erik har kört totalt två Rottne F10 med Comfort Line hyttdämpning tidigare, denna funktion kunde han inte vara utan och ett krav vid inköp av ny skotare var därför hyttdämpning. Sampo FR28 hade inte hyttdämpning som standard men Sampo har nu valt att ta fram en lösning som testas på den skotare som jag besökte. Dämpningen fungerar men har några barnsjukdomar som Sampo lovat att åtgärda omgående.


Sampo har lyckats få fram en smidig och en förhållandevis ganska lätt gallringskotare i FR28, den är också bland de smalaste skotarna i 10-tonsklassen. Egenvikten startar på 13 ton och den lastar som sagt 10 ton. Det ger ett lastindex på 0,77 vilket ändå får sägas är bra idag.
Det känns som att det finns ett allt starkare tryck på mindre och kanske främst lättare skotare för gallring idag, i alla fall i södra och mellersta Sverige. Här kan Sampo ha träffat rätt och kan därigenom komma att sälja bra framöver.
Det går också flera rykten om att flera av de större märkena återigen börja titta på mindre skotare, vi får se vad framtiden ger!


   TS
Avatar Fallback

Re: Sampo FR28

bgl  
#418466 Midjans rekled framåt eller bakåt?
Den eviga frågan för maskinkonstruktörer. Här är valet bakåt.
Den som kört denna sorts konstruktion vet av erfarenhet att frigångsvinkeln fram är av stor betydelse.
Svårt att tolka av denna filmsnutt där ingen bild finns av maskinen med fullt styrutslag i midjan, men utformningen av bukplåten fram leder till tvivel.
Annars blir olika tillverkares skotare allt mer lika, samma motor som Komatsu och boggilådor som åtminstone till utseendet liknar Rottnes.

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Fredrik Reuter  
#418556 Hej,
Ja, det var synd att jag inte fick med något klipp på fullt styrutslag.
Bifogar en bild från broschyren som visar data på svängen.

Annars håller jag med dig, de blir mer och mer lika varandra med samma basdelar i maskinerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Oscar Waara  
#419684 Hej Fredrik! Varför är youtubeklippet borttaget?

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Fredrik Reuter  
#419709 Hej,
Jag har tagit bort denna film efter önskemål från tillverkaren. Videon innehöll några tekniska lösningar som inte är i serieproduktion ännu.

Jag har kvar materialet så det kommer en ny version. Problemet är bara tiden, det tar ganska mycket tid att producera video. Men det kommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Fredrik Reuter  
#476803 Hej,
Nu är videon ovan publicerad igen. Ber om ursäkt för att det blev som det blev med detta men så kan det vara med nya produkter och lösningar som släpps på marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Julien  
#499349 Hello dear(expensive) friends I am French and I would like to have your notices with hindsight on the sampo FR28 this machine corresponds to my work but nobody in my sector (France Germany Belgium) in this machine thus difficult to try him(it) and to know the defects we have a HR46 and we meet one concerns(marigolds) at the level of batteries(drum kits) the machine has 1000 hours and already 6x that batteries(drum kits) passes off only I shall like having your opinion(notice) if kind(genre) of problem exists on the FR28

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Fredrik Reuter  
#499626 Hi Julien,
Your text above is a little hard to understand, sorry! Can you try to elaborate, or write in French? We can then try to translate on our hand.

Thanks! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Sampo FR28

alias  
#499630
Julien skrev:Hello dear(expensive) friends I am French and I would like to have your notices with hindsight on the sampo FR28 this machine corresponds to my work but nobody in my sector (France Germany Belgium) in this machine thus difficult to try him(it) and to know the defects we have a HR46 and we meet one concerns(marigolds) at the level of batteries(drum kits) the machine has 1000 hours and already 6x that batteries(drum kits) passes off only I shall like having your opinion(notice) if kind(genre) of problem exists on the FR28


@Fredrik Reuter

Fritt tolkat hade jag velat översätta Juliens inlägg såhär (inkl. lite fler skiljetecken):

"Hej kära vänner. Jag är fransman och skulle vilja ha era åsikter/synpunkter på Sampo FR28 å jobbets vägnar. Ingen i mitt närområde (Frankrike, Tyskland, Belgien) har erfarenhet av/kör denna maskin varför det är svårt att testa den eller att få reda på ev. kända problem med modellen. Vi har en HR46 och vi har problem med batterierna. Maskinen har gått 1000 timmar och vi har redan bytt batteri 6 ggr. Jag tar tacksamt emot era synpunkter på om liknande problem förekommer på FR28."

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Julien  
#499645 Thanks you 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Sampo FR28

Torbjörn Johnsen  
#499668 @Fredrik Reuter you can check with the contractor you visited when you made the video of the FR28.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).