Skogsvagn (Huggarvagnar)

Glapp kranpelare

22 inlägg 10002 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glapp kranpelare

Pete  
#419377 Undrar om det är någon som har koll på vad som är ok glapp i en kranpelare.
Min har ca 2mm längst ner vid vridhuset
Och ca 10-15mm vid toppen på pelaren är detta mycket eller helt ok.
Kranen är en Moheda 400



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419379 Känns mycket. Har du verkligen mätt upp det ordentligt?

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419391 Pratade med lantmännen och dom säger att 2mm är helt ok

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

mikael_s  
#419394 Tycker också 2mm låter mycket. Kesla säger max 1.5mm i manualen till 304, 305.

Är väl bara en bussning/glidlager högst upp? Problemet när det börjar glappa där är att det tar hårt på kuggkrans och kuggstänger i vridhuset. Men det där kan Morgan mer om.

Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419408 Mätte glappet och det är 2mm mellan ändlägena alltså om jag drar eller trycker med kranen

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

mikael_s  
#419419 Ja Moheda har kanske annan spec men här är utklippt texten ur Keslas manual:

Bild

Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419545 Kan inte svara för Moheda men på våra kranar skulle 2 mm spel innebära att övre bussningen är sliten nästan till hälften och klart mogen för byte.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419552 Håller på att jaga ftg för att få ett riktigt svar p

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419554 Hur mäter ni Morgan?
Jag mätte hur mycket den rörde sig i längsled men tittar jag på Kesla verkar dom mäta uppåt och nedåt

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

mikael_s  
#419558
Pete skrev:Jag mätte hur mycket den rörde sig i längsled men tittar jag på Kesla verkar dom mäta uppåt och nedåt


Nej Kesla anger i längsled med, precis som du verkar ha mätt.
Senast redigerad av mikael_s tis 22 nov 2016, 08:39, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419559 Ok pratade med Moheda nu och 2 mm var alldeles för mycket max en mm tyckte han

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419748 Efter diskussion med säljaren igår så visade han sin mindre bra sida.
Han tyckte 2mm var inget att bry sig om utan det var bara att köra och han ville absolut inte göra vid någonting, han kunde sträcka sig till att köpa en ny bussning till mig ( som kostade hela 400+moms).
Att Moheda starkt rekommenderar byte vid detta glapp (då bussningen bara är 2,5mm tjock) det fick stå för dom. Så där fick jag för att jag köpte en GLAPPFRI skogsvagn i mycket bra skick hos en svensk skogsvagns tillverkare

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419758 pete: trist bemötande men lika bra att åtgärda på en gång. Jag skulle dock riva först och även kolla undre bussningen. Även om den gått i olja är den mindre i diameter och stubben har ju uppenbarligen gått snedställd i huset. Du lär behöva rycka vridhuscylindrarna och det kommer behövas lite o-ringar och annat.

F ö var ju Keslas beskrivning bra, jag hade dock hellre tydliggjort att man bör mäta glappet när kranen är i mittläge (dvs bakåt i vagnens längsriktning) och inte tvärs som avbildats.

MVH
Morgan, K.T.S

Edit: värsta stavfelen...
Senast redigerad av Morgan Nordin ons 23 nov 2016, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Glapp kranpelare

Pete  
#419760 Jo det blir nog att riva den ganska omgående och det blir precis som du säger att byta alla slitdelar när det ändå är isär

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp kranpelare

valtra121A  
#420442 Hur gammal är kranen? Ungefärligt antal timmar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).