sön 20 nov 2016, 20:03#419319
Det här är en blandning av information, berättelse och frågor, om någon vill läsa.
M in Stihl FS 480 har inte gått bra på flera år. Nu röjer jag bara ca 4 ha per år, men när man har lite om tid så blir man inte så lycklig när sågen strular när man väl ska köra den. Tack och lov att jag har en gammal Jonsered RS44 som reservsåg, den renoverade jag för några år sen med ny vevlagerhållare och nya vevtätningar, fast det är en annan historia.
Nu har jag i alla fall bytt förgasare på Stihlen och sågen låter mycket gladare (har dessutom tidigare borrat bort insatsen i ljuddämparen och svetsat in ett 17 mm utblås). Tidigare hade den uselt bottendrag, kunde stanna om man inte smög upp gasen. Ibland bluddrade den och gick nästan inte alls. Jag såg i en annan tråd här på forumet om att en ventil av gummi, inpressad i ”strypringen” i förgasaren kunde bli dålig, en ventil som man inte kommer åt när man tar isär förgasaren. Så jag beställde en piratförgasare.
Den här nya förgasaren är en piratvariant av Zama C1Q-S34, det verkar vara den variant som satt på FS450. Det är den modellen av Zama-förgasare som inte har låg- och högskruv, utan bara en ställskuv. Och här kommer min fråga: Är det nån som vet vad denna skruv justerar egentligen? Det verkar enbart vara tomgången, eller har den någon annan funktion? Högvarvet verkar den inte påverka iaf.
Vidare måste jag säga att jag är förvånad över hur bra sågen går utan ställskruvar- jag har skruvat i och ställt förgasare på sågar från och till i 30 år och här kommer en piratförgasare från Kina utan ställskruvar och den går perfekt- lugn tomgång, bra bottendrag och en mild fyrtaktning på toppvarv. Det är ju inte utan att man undrar vad som blir haken??
Jag bifogar en bild på förgasarna, den defekta originalförgasaen till FS-480, Zama C1Q-S94 och den nu monterade C1Q-S34.