ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595549 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

axwell  
#405767 Honda är fantastiskt duktiga på motorer och kraftöverföring med minimala förluster.

husqvarna_med_sthil skrev:, kanske för sin bakaxel osv i skogen med lass men i övrigt

På Honda kan du sedan några tillbaka välja om du vill ha en modell med stel bakaxel eller delad som i Rubicon och Rincon.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#405804 Ja just, jo jag har fått för mig att Honda allt gör bra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Schröder  
#419314
1479660289_20160925_162705.jpg
1479660284_20160925_162615.jpg
1479660258_20160925_100146.jpg
Hej!
Medlem sedan länge men inte vart så värst aktiv med bilder å sånt ;)
Dock så tycker jag det är väldigt roligt och titta på lösningar å fordon som ni andra åker med... Tänkte att jag måste bidra med några bilder på Suzukin iaf...

Har både en MF135 med Weimer 5 tons vagn bakom och en Suzuki King quad 500xp med en Avesta TB1300 bakom.
Atv´n används i skogen och traktorn för transport från skogen och upplägg efter väg med kran.
Trodde "fyrhjulingar" va mest som en leksak innan jag handlade denna 2012 men har kört ut grovt grantimmer liksom klen massaved utan problem :)

På bilderna är det vindfällen som är påväg ut...

MVH
Schröder

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

KÄLLSTRÖM  
#429056 Jag har två honda en 450 es och en honda 500 es
450 har gått 1000 timmar nu, det ända är kopplingen som jag har bytt, för jag tyckte att det small till när jag
växlade upp, men felet var att dom hade klibbat sig fast, orsaken var att det var fel olja i motorn
nu är det honda olja som gäller. vill säga att den 450 har jag nog kört ut runt 750 kubik ved med har bara gått
som en klocka helt under bar maskin. Det är kvalitet rakt igenom.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

BM Buster  
#429128
1483897193_grizzly.jpg
Var ut och drog ihop ett lass med grizzlyn igår. Strålande väder och före. Jag önskar dock att jag hade din vagn, vore väldigt skönt med en vagn med drivning och kran. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Solo  
#429149 Fin dag i skogen idag. tog en bild på min Grizzly och fikakojan!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Trocadero  
#436746
husqvarna_med_sthil skrev:Istället för att starta en ny tråd skriver jag här. Har bestämt att införskaffa en atv i början av nästa år när julen och nyåret är avklarat. Jag har jämfört, tittat på klipp osv och kommit fram till att det förmodligen blir en ny eller begagnad Yamaha 450, om jag får tag i någon. Har varit inne på det tidigare men annat har tvunget att få gå före, nu är det dags att resterande del i familjen också får lite glädje av mitt brukande ( de pratar till och från om fyrhjulingar). I första hand kommer denna maskin att användas för transporter vid skogsarbete men vill gärna kunna lunna fram en del vindfällen dit jag inte tar mig med traktorn, det innebär som oftast korta sträckor men där det kan vara brant eller blött.

Tänkte uppgradera på snöskoterfronten först men fönstret för att använda snöskoter ser ut att minska för varje år medan en atv går att använda större delen av året oavsett väder.

Storlekar över 500 drar iväg i pris och blir allt för dyra för vad jag tänkt mig.

Nu måste jag ställa frågan om det finns några nackdelar med detta val som jag missat/förbisett ?



Har det blivit något? Vad? Och varför?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#438105 Jag har en till låns för tillfället, en ny Suzuki 500. Jag har aldrig kört förr men nu ikväll har jag åkt överallt där jag kan tänka mig, går ju hur bra som helst. Sakta och fin på lågväxeln och verkar ha en jädra framkomlighet. Varit upp i berget där jag huggit utan problem, stannade tom i backen för att testa men han vägrade krångla utan bar krafsade sig fram. Jag trodde de var sämre att ta sig fram.

Har testat i backar och på myrar men inte vid ett enda tillfälle har jag behövt diffen eller vinschen. Har en par dagar till på mig. Eftersom det är en lånemaskin är jag extra försiktig och undviker täta buskage och annat som kan göra åverkan i lack och plast.

Från de innersta skrymslena av mitt hjärta... det är FÖRJÄVLA ROLIGT ! ... men den är lite för dyr...

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#438110 Tala nu inte om hur roligt det är att köra, då kanske vi mister avdragsrätten. De är ju bara tråkiga arbetsfordon.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#438115 Jag bara skämtade, noll nöjesvärde men det fungerar som ett bra komplement till annat. Skämt o sido, det underlättar ju något enormt om man vill ta sig ut och ha grejer med sig. Det som jag tycker imponerar mest är att man tar sig fram sakta, det går att smyga. Den lättade lite i framänden vid ett tillfälle och det kan man nog behöva vara vaken på så man inte slår runt men det var brant och jag tvekade och var lite slarvig i gaspådraget.
Hur det sedan funkar med timmervagnar efter osv är av mindre intresse för min del. Möjligtvis något enstaka träd, om det är någon riktigt fin tall som ligger dit jag inte når med traktorn men annars handlar det om transport av mig själv och utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#438122 Skall erkänna att jag tycker det är självklart med avdragsrätt för en skogsägare. Med pulka drar man en riktigt stor fura som ligger långt från hypron.
Vid riktigt brant uppför ställer du dig på knä på främre lasthållaren med ryggen i färdriktningen. Skall också erkänna att jag voltat bakåt en gång på kurs i avancerad körning. (60-års present)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#438124 Jag har blivit varnad för just detta med att slå runt men i den backen där jag inte kom upp med traktor och vagn åkte jag upp lätt med hjulingen tom. Iofs hade jag nog gjort detta med tom traktor också men sista biten ända upp på hygget går inte traktorn att köra pga av storsten med med denna körde jag mellan träden istället... sakta sakt så jag inte skulle köra på något... det var riktigt bekvämt faktiskt :)

Jag är helsåld, bara att konstatera men denna är lite för dyr men min kompis (som säljer dem) som lånat ut den till mig vet också detta och ville ge mig en referens när han anser att denna är riktigt bra. Vem vet, när jag testat klart bland de märken jag kan få testa kanske jag får ta mig råd helt enkelt :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#438131 Ta dej råd. Man skall trivas på sin väg till trälådan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438133
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har blivit varnad för just detta med att slå runt men i den backen där jag inte kom upp med traktor och vagn åkte jag upp lätt med hjulingen tom. Iofs hade jag nog gjort detta med tom traktor också men sista biten ända upp på hygget går inte traktorn att köra pga av storsten med med denna körde jag mellan träden istället... sakta sakt så jag inte skulle köra på något... det var riktigt bekvämt faktiskt :)

Jag är helsåld, bara att konstatera men denna är lite för dyr men min kompis (som säljer dem) som lånat ut den till mig vet också detta och ville ge mig en referens när han anser att denna är riktigt bra. Vem vet, när jag testat klart bland de märken jag kan få testa kanske jag får ta mig råd helt enkelt :shock:

Prova sen med band på.... Då kan du glömma allt vad att välta är ( uppför och nedför). [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hlb  
#438134 Kan tänka mig att det är som en pistmaskin ungefär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).