Avverkning (slutavverkning)

Snikna virkesköpare

35 inlägg 19085 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419141 Ett lass grus
Efter att jag beslutat mig för att avverka lite skog, och mest för att en granne tänkte göra det samma. Men som nybliven skogsägare och novis frågade han mig om hjälp. Och då tänkte jag byta med att driva ut mitt virke över hans mark. Det gick han med på, på stående fot.
Jag började med att ringa runt till några av de virkesköpare jag kände till. Men en av dem, en uppköpare för ett stort bolag, skrev jag till. I mitt mejl påpekade jag att jag hade gjort affärer med dem tidigare, på åttio och nittiotalet, men med en annan uppköpare, som hade gått i pension.
Den tidigare, som avancerat från att köra ut motorsågar till manuellhuggare, till att bli en i sina egna ögon ”big boss man”
Han körde runt med en borstad älghund i baksätet, och spred verkligen inte bolagets pengar runt sig. Med snikenheten rinnande runt sig gjorde han sig snart ovän med flera mellanstora skogsägare. De riktigt stora, och de som bodde granne med honom uppvaktade han flitigt och gav dem varje jul en ny keps (faktiskt helt ny, och inte bara tvättad) och en kulspetspenna som i bästa fall fungerade utan de behövde rita på gummistöveln först.
Av grannarna ansågs han som en sorts Gud. De riktigt stora skogsägarna behandlade han givetvis med all respekt, och undrar hur många kartonger med kepsar och kulspetspennor de fick?
Det bolag han förestod var några riktiga hejare på att köra sönder allt som hette skogsbilvägar på den tiden. Men det förekom faktiskt fall då de tvingades köra på grus. Så snart drivningen var klar kom uppköparen med skyffel och hinkar och tog med sig återstående grus hem!
Det och en del annat jag kunde dra mig till minnes skrev jag till den nye uppköparen, och påpekade lite försiktigt, om bolagets policy fortfarande var lika återhållsam, då behövde han inte svara på mitt mejl.
Han ringde bara två timmar senare.
Vi åkte några dagar senare och tittade på skogen. Han var hygglig så långt, (hade givetvis med sig en borstad älghund) och verkade vara rutinerad och noga vad det gällde gränser och naturvård.
Avlägget var tvunget att ske på en annan grannes stickväg från stora vägen. Uppköparen sparkade och stampade på vägen under tiden han muttrande gick fram och tillbaka. Vägen, som i den meningen inte var en riktig väg, utan mera en vägkropp som vägverket hade gjort, av mestadels sprängsten.
Nästa dag bestämde vi att både jag och grannen som skulle avverka, mötte uppköparen hos mig. Han hade med två stycken tidningar som det bolag han jobbar för, ger ut till skogsägare.
– De här kan ni ju få, sa han, efter han tummat och rullat runt dem i händerna flera gånger. De är ju bara till de som sålt till oss tidigare, men, sa han och gjorde en konstpaus, men ni kan väl ta dem då. De var nästan ett år gamla.
Han gav oss prislistor, och talade om hur in i helvetes generös han var. Men sedan tystnade han och böjde ner huvudet och höll båda händerna för tinningarna. Han vajade en stund fram och tillbaka. Sedan drog han ljudligt efter andan, och som en stor anförare inför tusentals soldater, höjde han rösten och nästan skrek:
– Vi får väl lägga på ett lass grus på vägen också, men det får gå då. Han tittade på oss och förväntade nog att vi skulle applådera.
Min granne och jag tittade på varandra, och sa att vi skulle fundera på det hela.
Efter några veckor ringde han och frågade när vi skulle skriva kontraktet.
– Jag har funderat, sa jag. Och pratat med grannen. Det är så här att inte någon av oss vill att ett så pass stort bolag, som det du representerar, skall gå omkull på grund av vårt virkes skull. Att ett lass grus skall stjälpa ett av de största företagen inom skogsnäringen. Och att tusentals människor skall bli utan jobb, och inte kunna ge sina ungar annat än en apelsin till jul, det tycker vi är för illa.
Det blev tyst i luren en stund.
– Du skulle bara veta hur mycket grus jag har tvingats köra på vägarna där vi har avverkat, hasplade han ur sig.
– Jag känner ändå ett ansvar för tusentals anställda, sa jag. Det blir ingen affär, spar pengarna, och spara framför allt gruslasset i stället.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

loppan  
#419166 Grus är ett materiel som i de flesta virkesköpares ögon är värd sin vikt i guld.
Att gömma en kostnad för grus på 10-15.000 kr i en större avverkning bör vara en skitsak.
Det är ju skogsägaren som i sista änden betalar ändå.

Märkligt att ingen ännu insett vilket reklamvärde och godwill lite grus innebär,skulle gå att ta marknadsandelar med det.

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

isteskog  
#419168 Så ska dom tas, Skrivarn .... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

tallen100  
#419214 Rätta takter, så ska dom behandlas :mrgreen: Vilken stolle :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

machonisti  
#419235 Det krävs en hel del tåga och erfarenhet att likt skrivarn hantera situationen så väl.
Vanligen så ger man efter. Bra gjort skrivarn. Det ger styrka åt alla skogsägare att ta del av ditt fall.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419236 Underhållande samtal och bra information!
Skilde det mycket mellan uppköparna?
Vem fick kontraktet?

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419238 Säga vad man vill om det Stora bolaget men grus är det enda som de är generösa med. Antagligen för att de kan dribbla lite i redovisningen så att det belastar Bergvik.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419259 @ machonisti
Tack för kritiken!

Jo med åren har man ju lärt ett och annat. Lärt att inte så mycket har ändrat sig egentligen... Att vi skogsägare får dra tyngsta lasset och får minst kvar. Sedan är ju inte pengar allt - men frihet, och frihet får man genom ett fungerande vägnät... Så är det för mig i varje fall.

/skrivarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419261 @ Sweden-viking

Jo det skilde en hel del, särskilt på grovtimmret. Jag/vi fick ett bra bud, och en trevlig och bra virkesköpare rodde hem affären. Det är inget jättebolag han köper åt, men de har tydligen en av landets modernaste sågar.
Jag/vi hade god hjälp av min svärson som jobbar inom branschen och är insatt i köparnas nycker. Det gäller att pricka in när de är "hungriga" För det är ju så att; när musen är mätt - då är mjölet beskt...

/skrivarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419262 @ tallen100

Tack för kritiken. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419263 @ loppan

Ja det stämmer. Och det funderade en av traktens uppköpare ut. Och följden blev att det stora bolaget gick miste om mycket skog. De påstod senare att de skulle försöka återvinna skogsägarnas förtroende. Men med en sådan uppköpare som den här, lär det inte gå så bra. Han är en typisk rövslickare, och när en storfräsare från Stockholm köpte en jäkla massa skog här, då stod han på parkett och bjöd så det visslade om det. Förmodligen var han nog inte snål med gruset heller då... Sådana där personer är jag personligen allergisk emot!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419265 @ Skogsola
Jo det finns ju alla sorter, men det genomgående är ju att ge skogsägaren så lite betalt som möjligt.
Jag minns första posten jag sålde för dryga trettio år sedan, och hur den skogvaktare bemötte mig som då skulle "hjälpa" mig. Men det är en egen historia...
Vi skogsägare borde gå samman mera än vi gör. Det här forumet hoppas jag är bra i den frågan.

Skogsägarföreningar i vilken form de än må vara, är jag personligen på gränsen till hatisk emot. Min erfarenhet av dem, är att de är då de verkliga skurkarna. Men för vissa har de säkert varit till hjälp.
Jag skall då heller låta skogen gå tillbaks till jorden - än att jag säljer så mycket som ett barr till dem!

/skrivarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

Umea  
#419275 Jag/vi hade god hjälp av min svärson som jobbar inom branschen och är insatt i köparnas nycker. Det gäller att pricka in när de är "hungriga" För det är ju så att; när musen är mätt - då är mjölet beskt...
Skrev Skrivarn

Har du några tankar och tips på när man ska göra virkesaffären ? När är köparen hungrig ?

Bra berättelse !

Ha det så Bra och hoppas ni alla får en Trevlig dag !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419277 @ Umea
Tack för kritiken!
Ja du, när är de sugna? Det är ju problemet numera när allt går upp och ner i en rasande fart. Förr var det stabilare marknader, med en och annan svängning, men nu är det oftast helt okontrollerat (tycker jag) Det är väl så när folk har kul för andras pengar, tänker väl mest på politiker som lever loppan så fort tillfälle ges.
Min ekonomi har tidigare gjort att jag i regel har sålt när virkespriserna INTE har varit i topp. Mycket handlar nog om att ha is i magen och pengar på banken... För att kunna pricka in de där riktiga pristopparna, som dyker upp då och då. Sedan spelar det nog in var i landet man bor. Tyvärr. Och ohederligheten. Var på en brädgård här i Västsverige, och en stolt bygghandlare pekade på en bunt virke, och sa att det var riktigt "Norrlandsvirke" det var ju en evig lögn, för det var väl dryga centimeterns årsringar.
Men med den takt Sveriges befolkning växer, så måste det byggas rejält och renoveras rejält, eller köpas in en hellsickes massa tält... Men så har vi ju virkesimporten också. Handelsbalans kallar politiker det för, medans deras blickar flackar skuldmedvetet...

Ha en bra dag du också, och kämpa på i den strid som till vardags kallas för livet...

/skrivarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

svampbob  
#419280 Det är nog inte heller lätt alla gånger att vara virkesköpare. Det är mycket tjafs före, under och efter. Att göra affär med privatpersoner är ofta knepigt och är dom därtill ovana vid att göra affärer så kan det bli drygt till avslut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).