Skogsmiljö och Trädlära

Så kan naturvården bli lokalt ampassad

15 inlägg 7739 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#418855 Klipsk gumma den där Lena G. Henne kanske fler naturvänner skulle lyssna på o skogsägare också. Nu känns det lite mer uppmuntrande att man har planterat ett större antal Skogsekar i Härjedalen. Bättre förekomma än . . . !

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418862 Tja, jag har 4 st. ekar på min mark och de får jag inte röra för Skogsstyrelsen. Varför skulle jag då satsa på mer ek? Risken för mer konfiskationer är ju betydande...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#418864 Med tiden kan man ju hoppas på, att det kommer att ske en förändring av HUR man ser att naturvärden kan skapas o bibehållas i vår natur. Och jag har ju inte för avsikt att skriva någon på näsan ATT jag har ett antal( förhoppningsvis) växande Ekar på mina marker. Genom att bara göra sånt som INTE kräver myndigheters uppmärksamhet. För dem som Ekarna är till för, dom hittar dom i alla fall. Och det är liksom hela poängen !

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418866 Jag har inget emot naturvård, så länge det inte stör skogsbruket. Men så länge jag som markägare riskerar avverkningsförbud med tillhörande viten/sanktionsavgifter, så blir det inte mycket naturvård för min del.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#418870 Men det faktum att du odlar o brukar skog till optimal marknivå, är ju i alla fall att delta i miljöarbetet.

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418878 Miljöarbetet ja, men inte naturvården.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

isteskog  
#418881 Risken som det är idag är ju att om det finns något sällsynt på din mark och du är intresserad av att det finns kvar, så kan myndigheterna vara av en annan åsikt och du mister din egen handlingsfrihet i frågan. Idag vågar man ju inte tala om att man har ovanliga arter i sin skog pga risken för konfiskation. 😡

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#418883 Det var ju lite det jag sa. Om man inte tänker avverka mer än att det krävs anmälan, så minskar ju risken att bli uppmärksammad för något. Så genom att bara göra sånt i skogen som kan skötas på egen hand utan inblandning av andra. Så minskar antalet ögon som kan upptäcka något annorlunda. Det räcker att bara jag, min familj o fåglarna o djuren vet var ekarna står.

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418970 Rätt i sak, men tyvärr är många avdelningar klart större än 0,5 ha och då riskerar man likväl avverkningsförbud. 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#418972 Självgallring enl. låggallringsprincipen eller höggallring med lågt volymuttag / areal, kräver ingen ansökan o inga godkännanden !

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418997 Höggallring leder ju till en massa vindfällen och snöbrott, särskilt i slutavverkningsmogna bestånd.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Älgfoderodlare  
#419003 Det beror på hur tätt det är. Min granne hade ju gjort detta strax innan Ivar och fick i stort sett hela sitt kvarvarande bestånd skadat. Han fick slutavverka o börja om. Vi hade endast 4 vindfällen 300 m därifrån. Förmodligen relaterat till tätheten. Det är skillnaden. Och all skog står än idag på tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419027 Hade Ivar dröjt till några år efter gallringen, hade kanske din granne sluppit börja om. Risken för stormfällning är ju störst strax efter gallring, fick man lära sig på Gallringsdagarna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kan naturvården bli lokalt ampassad

p till p  
#461159 Det är stor risk för barkborrar när man gallrar i äldre skog .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).