Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 70480 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#382164 Hej,
Informationen jag fått så ersätter inte HVO-diesel AdBlue, det är ett förnybart drivmedel och AdBlue sänker emissionerna kraftigt.
Det bästa måste vara att köra med en Final Tier 4 motor, HVO och AdBlue/Urea ej urkopplad.

En annan vinkel på detta är att regeringen bör lösa 22-momentet med att skogsentreprenörer inte kan få tillbaka på skatten på HVO. Omgående Har inte fog för det, men det känns som att bolagen (Sveaskog och Södra) ej klassas som skogsentreprenörer och då är det inte speciellt roande för en entreprenör att börja köra på HVO och tappa ytterligare netto bara för att "de stora" gör detta. Kan bli en tråkig tumskruv...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398996 Fotosyntesen ger bränsle från jord och skog http://www.ja.se/artikel/51061/fotosynt ... -skog.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Sv: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#413884 Svebio presenterar idag statistik på dieselförsäljningen i Sverige under augusti 2016. Biodiesel ökar kraftigt. Jämfört med juli månad så var rapsdieseln upp 33% och ren HVO diesel upp 22%.

Däremot så sjönk den totala förbrukningen av HVO, något som Svebio antar bero på att mindre biodiesel blandas i den "vanliga" dieseln.
En anledning till detta kan vara att kunna leverera ren HVO diesel till yrkestrafiken eftersom skatten sänktes på biodrivmedel 1 augusti 2016.

Vad tror du om detta, är vi framme vid ett skarpt skifte nu?

http://www.mynewsdesk.com/se/svebio/pre ... ti-1617446

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#413897 Det är bra att konsumtionen av biodiesel tex raps och HVO ökar dock är det en väldigt trist utveckling om den totala bioandelen minskar i dieseln. Jag trodde att det var tvärt om... OM det är så att oljebolagen minskar inblandningen av HVO i vanliga dieseln för att kunna leverera mer till yrkestrafiken ökar ju Sveriges nettoutsläpp av CO2. Det är ju helt galet! Det spelar väl för 17 ingen roll i vilken sorts motor biodieseln förbränns det vilktiga ur ett globalt perspektiv är ändå att biobränslet används.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#414262 Hej,
Jag tror du kan ha rätt där.
För att vara konkurrenskraftiga osv så minskar de inblandningen för att ha större volymer ren biodieseln ut till marknaden nu när skattesänkningen gått igenom.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

mrvimek  
#414267 Sundfrakt är ett stort transport o förening som säljer nu :)

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

totte  
#414342
Surabaron skrev:Det är bra att konsumtionen av biodiesel tex raps och HVO ökar dock är det en väldigt trist utveckling om den totala bioandelen minskar i dieseln. Jag trodde att det var tvärt om... OM det är så att oljebolagen minskar inblandningen av HVO i vanliga dieseln för att kunna leverera mer till yrkestrafiken ökar ju Sveriges nettoutsläpp av CO2. Det är ju helt galet! Det spelar väl för 17 ingen roll i vilken sorts motor biodieseln förbränns det vilktiga ur ett globalt perspektiv är ändå att biobränslet används.


Får inte ihop resonemanget. Om det används samma mängd biodiesel så ökar ju inte CO2-utsläppet bara för att en del av det flyttas från inblanding i vanlig diesel till att helt ersätta diesel i ett antal tunga fordon.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

T Landström  
#414354 Störst vinst för miljön tror jag är om man ökar inbladningen av biodiesel i all diesel då kommer fler bilar att beröras av det.
För alla stationer har väl inte ren biodiesel att sälja?
Lite som E85 skulle införas...bara stationer som sålde mycket bensin hade krav på sig att införa E85...
Hade man höjt inblandning av E85 i bensinen hade 100% av fordonsflottan i Sverige kört med mindre miljöskadlig bensin!

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Elfving  
#414361
T Landström skrev:Hade man höjt inblandning av E85 i bensinen hade 100% av fordonsflottan i Sverige kört med mindre miljöskadlig bensin!

Precis så är det redan sedan ett par år tillbaka! EU har sett till att all 95oktan innehåller 10% (?) Etanol. Sedan kan man fundera på om denna etanol verkligen är miljövänlig, en stor del tillverkas av sockerrör på andra kontinenter så vilket miljövänlighetsnetto som faktiskt erhålls låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

T Landström  
#414362
Elfving skrev:
T Landström skrev:Hade man höjt inblandning av E85 i bensinen hade 100% av fordonsflottan i Sverige kört med mindre miljöskadlig bensin!

Precis så är det redan sedan ett par år tillbaka! EU har sett till att all 95oktan innehåller 10% (?) Etanol. Sedan kan man fundera på om denna etanol verkligen är miljövänlig, en stor del tillverkas av sockerrör på andra kontinenter så vilket miljövänlighetsnetto som faktiskt erhålls låter jag vara osagt.


Många tyckte att man skulle höja inblandningen mer...för många ägare till E85 bilar kör på 95 Oktan för att det blir billigare...

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#414376 Jag är av åsikten att det inte ska blandas in saker i bränslena. Etanolen tar ned lagringstiden, biodiesel (ej HVO) gör så att bränslesystemen sätts igen. Ser ingen vinst med att göra det jobbigt och besvärligare för kunderna.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#418751 Svebio rapporterar idag att HVO-diesel ökade med 115 procent hittills under 2016.

http://www.mynewsdesk.com/se/svebio/pre ... en-1654973

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Vilsten  
#418762 Har kört 100 % HVO som yrkeförare i personbil i ett år nu. Pris skillnaden är försumbar. Om bara biltillverkarna får ändan ur och godkänner bränslet finns egentligen ingen anledning att ha kvar vanlig Disel på marknaden.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#418765
Vilsten skrev:Har kört 100 % HVO som yrkeförare i personbil i ett år nu. Pris skillnaden är försumbar. Om bara biltillverkarna får ändan ur och godkänner bränslet finns egentligen ingen anledning att ha kvar vanlig Disel på marknaden.

Ja det vore på tiden. Undrar bara om det finns någon begränsning i hur mycket de kan producera..

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Kse  
#418807 Har kört HVO i drygt en månad, ska bli intressant att se hur den beter sig när det blir riktigt kallt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).