Traktorer och processorer

Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

18 inlägg 51840 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Skogshuggarn  
#418638 En fråga som säkert passar i flera kategorier, men vad anser ni allmänt och rent erfarenhetsmässigt om sk "oljeadditiver" för att stoppa oljeläckage på både nyare och framförallt äldre maskiner/traktorer?.
Tänker då främst på OMEGA 917 och motsv som påstås göra "underverk" för att få liv i gamla och "stela" boxpackningar/o-ringar, ventiltätningar, mm.

Kan det rädda ett vevaxeltätningsbyte på min släktings BM 430?, eller jobbarkompisen som har dropp från K Axeln på sin 60 tals DB?.

Eller är det rent av en produkt som kan göra mer skada nytta?,,,,,,



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

jannee  
#418642 Kan du få en trasig sko hel med lite skokräm. M.a.o. same same :grin:
Har haft en gammal V 6:a som läckte olja på några ställen, köpte tillsatser för flera hundra och hällde i, resultatet blev ännu fler läckage - bilen fick respass till skroten.
Grafitolja i en dålig växellåda + sälja bilen fortare än kvickt har man hört talas om.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418646 Bara att byta tätningar, är det bakre vevtätningen så är det filttätning och inte packbox

Användarvisningsbild

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Skogshuggarn  
#418651 Beror ju på vad man definierar med "trasig". En radialtätning som "stelnat" med åren och mist sin flexibilitet kan ju förvisso benämnas som "trasig", men "what if"?,,,,

Det finns ju "mirakelmedel" även för gamla stela "gubbar" :wink: :lol: ,,,

EDIT: "bengt.a".

Då blir ju följdfrågan om oljeadditiver har/kan ha samma inverkan på filttätningar?,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

jannee  
#418654 Uttorkad, stel, troligtvis t.o.m lite bränd
Finns inga mirakelmediciner, hur mycket man än hoppas.
Oljeläckaget kanske inte försvinner, kanske t.o.m. på sikt ökar något men det stora hålet blir i DIN plånbok, prova :!: .

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

bgl  
#418662 Oljetillsatser är optimisternas optimala paradis!
Det enda säkra resultatet är att han som blandar ihop det hela kan tjäna mycket pengar. Det är nog bara dom som blandar rakvatten eller annat för kroppen som kan tjäna mer!
Trots detta finns det enstaka produkter som under speciella omständigheter kan göra viss nytta. Mest känd är nog Wynn`s automatlåderengöring som ofta har räddat gamla jänkarautomater som har börjat växla för hårt.
Måste berätta en rolig händelse:
I slutet på 80-talet fick jag av en gammal studiekompis en flaska med det koncentrat som användes för utspädning till Slick 50. Han arbetade då för ett testföretag som fått i uppdrag från en biltillverkare att testa ett påstående som då hade börjat cirkulera, Slick50-behandlade motorer gick så mycket lättare att de i sträng vinterkyla hade svårare att uppnå normal driftstemperatur. Testet kunde inte påvisa något sånt.
Jag hällde blasket i ett par gamla motorer, ingen märkbar skillnad.
Provade även i en gammal motorsåg, 162!
Oljade upp bensinen till ca 10%, startade sågen utan luftfilter och droppade koncentratet direkt i förgasaren under full gas och belastning. Gick tyvärr inte lika lätt att filma på den tiden som nu, synd, vi blev i alla fall överraskade.
Vi blev insvepta i ett vitt, illaluktande rökmolm (vindstilla) men sågen fortsatte gå med viss tvekan ända tills sotet i ljuddämparen och förmodligen överdosen av tvåtaktolja+ tillsatsmedlet tog eld som 30 tomtebloss ur avgasröret!
När sågen hade kallnat och fått normal bränsleblandning blev den efter några minuter helt normal i gången, men blev varken bättre eller sämre av behandlingen!

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Elfving  
#418682 Handlar det om en vevaxeltätning så byt den istället. Materialkostnaden på en bm430 är troligen lägre än vad Omegaflaskan kostar, låt vara att du måste dela traktorn. Att byta är enda sättet är kunna lita på tätningen i 40 år till!

Off Topic:
Omega är trots allt en av de få hokuspokusleverantörer som jag faktiskt kan finna lite tilltro till. Har bra erfarenhet av deras 909 (motoroljeförstärkare) men å andra sidan vet jag ju inte hur bra det hade gått utan så den goda erfarenheten kanske bara är placebo...
909 får en ventilslamrande motor att gå avsevärt tystare vilket oljebyte till en bra olja också kan göra.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Elfving  
#418683
bengt.a skrev:Bara att byta tätningar, är det bakre vevtätningen så är det filttätning och inte packbox

Känner mig hyfsat säker på att det där är årsmodellsberoende. Jag har bytt packbox bak på en dylik. Kolla upp detta så du får rätt grejor, mycket roligare att skruva då!

Användarvisningsbild

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Skogshuggarn  
#418760
bgl skrev:Oljetillsatser är optimisternas optimala paradis!


Jag är nog snarare den "obotlige pessimisten" när det gäller sånt här, men eftersom det finns en marknad för det, ja tom hos mera "välrenomerade" maskin/reservdelsfirmor, så kan man ju inte låta bli att halka in på sagd frågeställning.

När det gäller "2-3á handsuppg" så vet jag en bekant som "Slick 50" behandlade växellådan på sin SAAB pga av långvarigt missljud. Den skar 12-14 dagar efter, men lådan kanske hade skurit "viketsom",,,,vem vet?.
En annan Omega-behandlade diffen på sin veteranbil eftersom det fuktade olja lite "här och var", men den påstås ha blivit tät. Om det då beror på att bilen stått avställd i en herrans massa år men började få "motion" + "färska oljebyten" är ju en teori som jag när, fast "åt andra hållet".

Jag är dock smått benägen att dela din uppf Elfing!. Skulle jag sätta min tilltro till något utav dessa "mirakelmedel" så är det Omegan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

ÅsaNisse  
#418770 Vad det handlar om är ju samma princip som att bromsolja löser upp en del gummimaterial. Gammalt hårdnat gummi kan mjukas upp under en kort tid tills det försvinner. då erfar man att det blir tätt tills det istället börjar rinna fritt. På plast och filttätningar funkar det inte alls. Är de slitna så är dom.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

tallen100  
#418788 Om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det oftast det.
Ett gammalt hederligt uttryck som fungerar ypperligt än, i "säkra hörnet" tiden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

rokon  
#418821 Av fabrikatet Omega så har jag sedan ca 20 år använt tre produkter som jag håller för mycket bra, en krypolja som är tyngre än vatten, ett offshorefett som är väldigt svårlösligt i vatten samt en röd tjock olja som har en mycket stark oljefilm. Det kostar på att ligga på topp! Omega 917 har jag känt till men ej testat, kanske vore bra till gummistövlar i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418854 Jag hade läckande servostyrningar på både en MB 500E och en MB 280SE/c 3,5, bägge tömde oljebehållaren under vinterförvaring, testade Omega 917 och bägge blev täta.....och har så förblivit i minst 5-6 år.
Den sistnämnda läckte rätt mycket från bakaxeln efter att ha körts med för låg nivå, men där hjälpte det däremot inte.

Jag tror på det!

Användarvisningsbild

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

halvproffs  
#418869 Är det lika med dieseltillsatser? Rengör spridare mm.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

tallen100  
#418921
halvproffs skrev:Är det lika med dieseltillsatser? Rengör spridare mm.

Ja den som det visste... är egentligen tveksam men vem vet.

Slog i en flaska med nått som skulle rengöra spridare och skydda mot isproppar och jag har inte fått någon ispropp på hela sommaren :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).