Motorsåg och handhållet

XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

43 inlägg 24858 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Fredrik Reuter  
#418582 Husqvarna ger sig nu in i drivmedelsbranschen och presenterade i september två alkylatbensiner, XP Power 2 för tvåtaktsmotorer och Power 4 för fyrtaktsmotorer.
Lanseringen skedde i samband med Gallringsdagarna så det måste vara därför som vi missat att ta upp detta för jag hittade inget om främst XP Power 2 på skogsforum.

1479304602_husqvarna-x-power-2-alkylat.png


Det här är en ganska spännande nyhet då Husqvarna inte tidigare haft drivmedel i sortimentet och genom detta har nu de två giganterna Husqvarna och Stihl egna drivmedel att erbjuda (Stihl har ju sedan tidigare MotoMix).

XP Power 2 har "VEF" märkning som enligt Husqvarna ska vara en verifikation för att drivmedlet är optimalt anpassat för deras produkter, VEF står för Verified Engine Formula.

Annars så verkar XP Power 2 vara relativt likt övriga alkylatbensiner som redan finns på marknaden. Jag roade mig med att sätta ihop en liten tabell för att se om det är några stora skillnader i den kemiska uppbyggnaden, men det verkar inte så, eller vad tycker du?

Även prismässigt ligger XP Power 2 i paritet med övriga, priserna är för övrigt hämtade från webben idag och avser listpriser på 5 l dunkar.

Aspen 2THVA X Power 2OK/Q8 2TKemetyl 2TStihl MotomixStarta 2T
FärgGulbrunBlåFärglösFärglösLjusgrönBlek lila
Kokpunktsintervall35 - 205 C30 - 200 C20 - 210 C25 C25 C25 - 200 C
Ångtryck55 - 65 kPa50 - 65 kPa50 - 65 kPa<55 kPa55 kPa55 - 65 kPa
Ångdensitet>1>3>33,53-
Fördeln.koff. N-oktanol4,3 - 4,8>33 - 6>3Ej tillämp.>3
Självant.>300 C400 C>250 C>250 C250 C250 C
Pris/l Nov 2016 5l31,8343539,83633,8


Är det någon som hunnit testa detta bränsle?

http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 589227610/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

bgl  
#418588 Produktnamnet närmar sig intrång på ett annat företags område.
XP Power är ett stort globalt företag som arbetar med eldistributionsutrustning.
Kan du komplettera tabellen med vilka bränslen som innehåller etanol, om nu något gör det?

Användarvisningsbild

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

totte  
#418589 Ingen av alkylatbensinerna skall innehålla etanol. Finns bara i macksoppan.

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

axwell  
#418601 Ser att det står "färglös" på OKQ8 2T i 5 l-dunk.
Den OKQ8 Ultima som jag köper ur pump är blålila, borde väl vara samma soppa.

Någon som har erfarenhet av båda alternativen :?:

Användarvisningsbild

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418615 Husqvarna Har tidigare haft bränsle i sortimentet. Det är inget nytt direkt. De var en av initiativtagarna och fram till inte så länge sen ägare i Aspen.
En annan grej jag har svårt o tänka mig är bränsle framställning i egen regi. Tror det är lite väl o ta i. Varumärke och blandning efter önskemål, men egen produktion är betydligt mer kostsamt och svårt o få kalkyl på...

Användarvisningsbild

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418618 Kommer de att sälja lösvikt med?

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

röjjare  
#418621 Jag har kört med den ett par veckor och är nöjd. Tycker den avgaserna luktar bättre än Stihls, helt i nivå med Aspen. Upplever sågen som mer lättstartad också, men det går ju inte att säga säkert.

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418631 Gjort av med 50 liter och har ingen symtom av sur i halsen eller huvudvärk bara det säger att det är bättre skit.
Det verkar som det blir lite bättre dryn i sågen även på en sthil 362 så verkar den orka lite bättre med min brutalfilning. :o :surp:

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Robertberg  
#418644 Vilka egenskaper har denna bensin som Husqvarna anser att Aspen saknar?
Förutom att pengarna hamnar på annat konto.

Användarvisningsbild

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#418663 Som bussiness är det säkert intressant att sälja sitt eget bränsle. Speciellt med tanke på det välutvecklade ÅF-nätverket Husqvarna har. Men behöver ju inte vara åretrunthuggare för att göra av med soppa motsvarande ett värde av hela huggarutrustningen inkl motorsåg :mrgreen: Har dom bara tillräckliga marginaler så är det säkert en fin affär. Jag gissar att det finns liknande resonemang bakom beslutet att tillverka egna kedjor.

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

Hepo  
#418674 hej undra om inte det var deras love smoke olja i blandat.

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

axwell  
#418678
Hepo skrev:hej undra om inte det var deras love smoke olja i blandat.


Den här 2T-alkylaten är nog gjord med kärlek, slipper gnola på "Smoke gets in my eyes". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

SawTroll  
#418729
röjjare skrev:Jag har kört med den ett par veckor och är nöjd. Tycker den avgaserna luktar bättre än Stihls, helt i nivå med Aspen. Upplever sågen som mer lättstartad också, men det går ju inte att säga säkert.


Nettopp lukten av avgassene er det som gjør at jeg holder meg unna Motomix, og gikk tilbake til Aspen etter å ha prøvd (Motomix var en del billigere enn Aspen her, på det tidspunktet).

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418733
Robertberg skrev:Vilka egenskaper har denna bensin som Husqvarna anser att Aspen saknar?
Förutom att pengarna hamnar på annat konto.

Annan olja troligen lite högre oktan! om man luktar i mellan aspen och Husqvarna soppan så luktar Husqvarna soppan starkare .
skulle tro att dom köper i från samma tillverkare som Sthil.

Avatar Fallback

Re: XP Power 2, egen alkylat från Husqvarna

SawTroll  
#418764
bgl skrev:Produktnamnet närmar sig intrång på ett annat företags område.
XP Power är ett stort globalt företag som arbetar med eldistributionsutrustning.
Kan du komplettera tabellen med vilka bränslen som innehåller etanol, om nu något gör det?


Tvilsomt - betegnelsen XP I betydningen (e)Xtra Power ble første gang brukt av HVA i 1979, og har vært i sammenhengende bruk siden 1986.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).