Skogsröjning

Lövröjning och snöbrott

26 inlägg 19100 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284748 Snö brott kan enkelt undvikas. Det är bara att ta en dag eller vecka och skaka snö det är inte lika skönt som att ligga på soffan och titta på våra fantastiska skidåkare. Men det blir inga snöbrott om man orkar sig ut. Jag har varit ute och skakat träd i snöstorm och regn och har därmed väldigt få snöbrott.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#288402 Jag har nu tröskat genom 3 av 4 ha djungelröjning och denna avdelning har innehållit allt från tallbacke, fin granungskog och rena försumpade lövområden. På de lite blötare områden där det ändå planterats gran (kan iofs vara självföryngrat) ser en hel del granar ut som på bilden. Vad är detta och mår denna gran bra?

Ska jag sopa ner granarna med detta utseende och satsa på ett rent lövbestånd? Det är bitvis rätt glest med granar, beståndet är dryga 15 år och man kan ju tänka att området blir ännu blötare kommande år då jag glesat ut så mycket jag vågat bland björk och al.

Jag har hittills sparat alla granarna med lite dimension och det finns tillräckligt med löv att bygga ett rent lövbestånd på, dock är lövet rätt upptrissat så jag har gått varligt fram, står säkert uppemot 5000 stammar efter röjningen. Jag är ändå orolig för kommande vinter och snö.

Appropå snö, hinner man ut och rädda nedböjda björkar om man är på plats 3-5 dagar efter ett rejält snöfall och skakar om dom eller tar de skada direkt? Då jag inte är bofast utan har 10 mil att resa dit så är man kanske inte på plats samma dag….

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

ÅsaNisse  
#288408 Jag är inte riktigt överens om att röja med höga stubbar för att bara behöva köra ett snitt nästa gång. Det blir så eländigt att ta sig fram för dessa stubbrosetter är ju lika stora på alla håll så de måste ändå kapas ned för att skrevet ska räcka till. Då är det lika gott att köra till backen båda gångerna så har man en rismatta att gå på.
(Tycker jag och känner mig salig i min tro :grin: )

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

Martin_G  
#288409 För att vara ärlig: min egen största okunskap är bedömning av nutida och framtida virkeskvalite.
Men jag plockar ner granar som ser ut som på bilden. Finns det bara något i närheten som ser vettigare ut sparar jag det istället. Ja, tom en fin björk väljer jag framför gran som ser ut på bilden. Finns inget annat får ju granen stå, såklart. Rätt eller fel vet jag inte, men jag tänker att en gran som i framtiden sorteras som vrak är slöseri med mark (och förhoppningsvis inte virkesköparens medvetna strategi :-))

Vad är det för bonitet? Vilket stamantal siktar du på vid slutavverkning?

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#288411 Åsa-Nisse, jag har inte kört korta stubbar trots att jag går med kedjeröjaren, det blir dryga 20 cm. Har dock testat på ett provyta på 50x50 meter rent björkbestånd att kapa midjehögt, tiden får utvisa om man skulle gjort så rakt över (-: Kedjeröjaren har varit underbar i denna gallring, det har varit tätt och högt så det har varit smidigt att sektionskapa och ta roten sist.

Det som fått mig att inte yxa ner alla sådan granar redan i sommar är dels rötrisken samt att jag är lite orolig för hur de relativt gängliga björkarna ska svara på röjningen. Enligt plan är det en G26 men det är väl en kraftig generalisering då avdelningen inehåller allt från tallbacke till sumpskog (slapp planläggare?). Kan tänka mig att det är G26-G28 där det växer fin granungskog, vad de surare partierna där det växer företrädesvis björk har för bonitet vet jag inte.

Stamantal i slutavvverkning blir väl lite beroende på om det blir ett rent björkbestånd eller blandbestånd, jag vet inte riktigt....

Jag undrar fortfraande om någon kan säga vad det är granen på bilden lider av, är det svamp eller vad tusan är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövröjning och snöbrott

JensSkoog  
#288445 Har sett gran som det där många gonger, men jag vet inte vad det är. Har trott själv att trädet har fått någon typ skade, som inte har vuxit över. Menar att det oftast ses där det inte är mycket ljus.

Användarvisningsbild

Re: Lövröjning och snöbrott

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288449 Har också sett liknande sjukdom på gran. Jag brukar ta ner dessa granar och ofta har de också insektsangrepp och röta i stammen, man brukar få lumpa delar av stammen och duger ibland inte ens till massaved.

Håller med Martin G att det är bättre att spara en fin björk eller annat lövträd.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

saekb  
#417111 Har ett par tusen m2 självföryngrad helt oröjd vårtbjörk på blöta områden. Höjd ca 3-4 m. En del vita stammar har börjat synas i slyet. Tänkte börja röja när det blivit flera vita lite grövre stammar att välja bland. Nu har blötsnön kommit och allt ligger nertyngt och horisontellt. Några frågor: Skulle jag röjt tidigare trots det klena stammarna? Vad händer med beståndet nu?

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

ÅsaNisse  
#417129 Hade du röjt lite tidigare så hade björken varit grövre och tålt mera snötryck. Långa metspön kroknar lätt.
Ut med dig och skaka av snön så reser de sig igen när det blir blidväder, men en stamkrök får du nog på samtliga.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

Umea  
#418533 Tycker det är svårt med björk sly röjning på våta områden.

Här finns gott om älg så det är inte aktuellt att röja tidigt.

Tänker så här :

Tidigt på våren innan lövsprickningen har det blivit en väldigt försiktig röjning återkommande flera år i

rad på samma ställe.

Då har kvarvarande stammar fått hela sommaren på sig att växa och stabilisera sig.

Svårt att veta vad som är rätt och fel men när björkslyet succesivt glesas ut försiktigt så

har björken fortfarande lite skydd och stöd av varandra.

Vädrets makter med isstormar och tung blötsnö kan verkligen ställa till det.

Lycka Till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

saekb  
#418535 Hade också älgen i tankarna, därför dröjde jag med tidig röjning. Har sett älg som repar löv men hur mycket de äter björk på vintern vet jag inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).