Skördare

Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

8 inlägg 4444 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

Fredrik_L  
#418327 Har länge haft problem med längdmätningen på mitt 350.
Kört mest klengallring senaste tiden så har inte brytt mig i att få till detta på ett tag men nu
blir det en hel del slutavverkning och då vill jag verkligen få till mätningen så gått det går. Hört av många att just
350 ska vara hopplöst att få till just längdmätningen men tänker endå inte riktigt ge upp än.
Pulsmätaren är i stortsett ny likaså mäthjulet, bytte till minsta hjulet förra vintern och nog blev mätningen lite bättre men är fortfarande inte helt tillfredställd. Problemet är att längderna varierar rätt kraftigt, upp till 10-15cm fel åt alla håll. Något bättre på gran dock.
Nästa steg är att sätta dit ett till mäthjul, hört att det kunde hjälpa ev?

Nån här som har erfarenhet av detta fenomen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

544 Evo  
#418358 Pulsgivaren sitter säkert lite löst i lagerhuset, en enkel lösning är att fylla ut den lilla fickan där kabeln gar in i pulsgivaren med kemisk metall el. liknande sa att den inte kan röra sig eller maste du byta lagerhuset.

Mvh. Magnus

Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

väghultarn  
#418396 Kolla så ni har rätt tryck på mäthjulet innan.bör väl ligga över 60 bar.

Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

Fredrik_L  
#418482 Monterade ett till mäthjul idag så nu sitter där 2st 27 tänders.
Tro det eller ej så verkar det ha gjort susen. Nu mäter den helt tillfredställande. Sitter och kör fröträd och hittils ligger medelstammen på 1,2 så egentligen alldeles för grovt för det här aggregatet.
Håller +/- 3cm på längderna om det inte är allt för jävla grovkvistigt så man får backa och härja.
Alla tryck är kollade tidigare och är som dom ska så verkar ha varit mäthjulet som var den svaga länken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

Fredrik_L  
#418485 Det här får man stångas med om dagarna :P

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418509 Inte ska längdmätningen vara nåt problem på 350, flera härikring har då haft riktigt bra mätning på både dia och längd så är den dålig är det nåt knas.

Ja det där var i grövsta laget för 350!

Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

valtra900  
#418550 Med 350 aggregatet var det inga stora problem med mätningen.några gånger hade mäthjulet ramlat bort på de år jag körde med 350.gick att fälla väldigt grovt med 350 an om man bara kunde tekniken.

Avatar Fallback

Re: Längdmätningsproblem, Valmet 350 aggregat.

Fredrik_L  
#418768 Har lite mer huvudbry, datorn beter sig väldigt segt. Tex om jag matar ut en stock så kan det ta några sekunder innan datorn bestämmer sig för vad den ska göra för längd. Och vill jag korta en modul så kan det ta flera sekunder innan den reagerar på knapptryckningen. Kapen hänger inte med ibland riktigt heller. Kan det vara VCU:n som är full i minnet och inte hinner med??

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).