Verkstan

Byggt en stegmatare

89 inlägg 51820 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#418468 Nu är allt färdigt (nästan iallafall ) för en riktig provkörning, så i lördags hann jag köra tre timmar i sträck.
Inget gick sönder #:-S och det fungerade förvånansvärt bra för att vara ett hemmabygge.
Så nu gäller det bara att lära sig att dra i rätt spakar så man får upp hastigheten och flytet, det blev ju elva :!: stycken att hålla reda på.

redo för skogen

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Bosse1  
#418470 Tufft bygge,envis du ^:)^

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Jole  
#418486 Tjusigt bygge!
Kan kanske vara värt att skaffa en ventil med koordinatspak till kvistknivarna för att underlätta manövreringen. Så har Kranman löst det på sin P25. Börjar fyra minuter in i filmen.


Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418517 Snyggt bygge. Imponerande!

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

stork  
#418543 Roligt med kluriga personer som ger sig på att bygga själv. Föresten vad är det för betäckning på deutz

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#418547
stork skrev:Roligt med kluriga personer som ger sig på att bygga själv. Föresten vad är det för betäckning på deutz


Det är en deutz dx 4.70
Det är ju ganska kul att bygga själv så länge man inte behöver stressa utan kan bygga lite då och då.
Det har gått 1,5 år sedan jag började bygga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Umea  
#418567 Otroligt fint bygge !

Jag är imponerad. Vilken förmåga du har !!

Ha det så bra och
Lycka Till !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#418573 Grymt spännande och kul projekt!! :grin:
Jag har funderat på något liknande. Smart med lastblastbilskranen,den har ju bra rörelse nära kranfoten som är önskvärt vid en stegmatare.
Jag har funderat på om det skulle funka att ha 2stegmatarkolvar ?
Så när bägge används så får man Inte 1,5meter steg utan 3m. Kolvarna ligger omlott så hoppdraget blir den inte större än med 1kolv. Skulle bli hälften så många "omtag" med kvistknivarna så det borde bli effektivare. :?:

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#418581
molnia skrev:Grymt spännande och kul projekt!! :grin:
Jag har funderat på något liknande. Smart med lastblastbilskranen,den har ju bra rörelse nära kranfoten som är önskvärt vid en stegmatare.
Jag har funderat på om det skulle funka att ha 2stegmatarkolvar ?
Så när bägge används så får man Inte 1,5meter steg utan 3m. Kolvarna ligger omlott så hoppdraget blir den inte större än med 1kolv. Skulle bli hälften så många "omtag" med kvistknivarna så det borde bli effektivare. :?:


Då menar du typ såhär

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418660 2stegskolv borde väl ha haken att den blir svagare när den ska dra fram stammen efter kvittningen gentemot en enstegs

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#418672 Jag menade inte en 2stegskolv utan nått i stil med Hasse as bild.
Fast jag tänkte nog att kolvarna skulle vara vända med en cylinder åt vardera håll. Så att kolvarna står still i mitten över rotationsaxeln för maskinen och cylindrarna skickas ut åt var sitt håll.

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

stork  
#418884 Hur är hytten i deutz gott om utrymme för att vända stolen. Har en 6507 hemma och o den sitter bränsletanken bakom stolen.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

molnia  
#418906
molnia skrev:Jag menade inte en 2stegskolv utan nått i stil med Hasse as bild.
Fast jag tänkte nog att kolvarna skulle vara vända med en cylinder åt vardera håll. Så att kolvarna står still i mitten över rotationsaxeln för maskinen och cylindrarna skickas ut åt var sitt håll.

Jag har grunnat vidare på detta.
Ytteligare en fördel blir att eftersom man skjuter ut inte bara kvistknivarna utan även såglådan med klorna som håller tag så landar virket när det sågas av längre från körvägen. Virket landar kanske 1 meter längre in I beståndet.

en annan fundering jag har,
de stegmatare och hypro, med flera som matas av en kran, upplever man inte som förare det besvärligt att man behover dra träden I sidled för att placer dem I processorn? tex niam matas med stegmataren själv och när roten är greppad med klorna är det bara att dra in biten rakt mot sig?
funderar på om det hade varit effektivare med antingen kranen placerad over processorn eller att processorn kan vridas runt kranen så att när trädet är greppat med kranen är det bara att dra stamen rakt in och lägga I stegmataren.
Är det någon som förstår mitt resonemang och är jag ute efter att lösa ett obefintligt problem..?

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#418975
stork skrev:Hur är hytten i deutz gott om utrymme för att vända stolen. Har en 6507 hemma och o den sitter bränsletanken bakom stolen.


Jag tycker det är gott om plats när man sitter bakåt och vill man ha mera plats är det bara att bygga en fotlåda. Det sitter bara en plexiskiva under den bakre rutan så inget ivägen där.
Det ända som är lite ivägen när man ska snurra runt är spaken till kraftuttagets växellåda där man väljer 540 eller 1000 varv, men lyfter man lite på fötterna just där så går det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

grevby  
#419075
hasse_as skrev:Själva kvistknivarna är köpta på kellfri. Kollade på både keslas och kellfris knivar och såg inga skillnader. Tror de kostade ca 2500 för alla tre, för den pengen så är det inte lönt att försöka bygga egna. De ser ut att vara rejäla fast de är kellfri.
Sen var det bara att mäta lite på skogselmia så man fick rätt avstånd och höjd mellan alla tre knivarna.
Efter lite justering så kvistar det faktiskt riktigt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).