Friluftsliv, Naturturism

Skidor eller snöskor?

36 inlägg 50841 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417684
ForestOps skrev:http://z-aim.com/skidutrustning/skogsskida-karski-stavar-bindningar/

hittade dessa!


Ja det verkar vara bredare och kortare skidor som gäller i Finland och Ryssland. Här har man ju gärna väldigt långa och mjuka skidor som ska flyta uppepå. Det är nog mest traditionen som styr kan jag tänka mig, huvudsaken är att man fördelar sin vikt över en stor yta.

Blir intressant att prova snöskor ändå, ska få testa ett par Lundhags.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418351 Nu har jag gått lite med snöskor, märket var STL, modellen kommer jag inte ihåg. Gick tre timmar totalt, snödjup från 20-60cm.
De sjönk mer än jag trodde, inte speciellt mycket bättre än utan snösko, men det är ju bara nysnö nu så bärigheten är dålig.
Jag tyckte att det gick hyfsat bra ändå, speciellt sen jag knäppte lös hälen så att snöskon blev ledad från tårna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

Umea  
#435786 Hej på er !

Längtar så ut i skogen och röja men snön sätter stopp just nu.

Har hoppats på att det ska bli skare på snön men det verkar dröja.

Provade skogs röjning på skidor men det var ingen hit.

Tänkte att snöskor borde fungera.

Ni som har provat att röja med snöskor på, vad har ni för erfarenheter ? Fungerar det bra ?

Vad ska man tänka på när man köper snöskor ?

Ha en bra vecka !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436125 Se till att snöskon går att knäppa lös i hälen. Det är egentligen gjort för att användas i brant terräng men jag tycker att det var bättre att ha skon ledad från tårna oavsett snötyp.
Jag är tveksam till att röja med snöskor, fast jag tänker ju som entreprenör och inte självverksam så att det går sakta och blir rätt lite gjort varje dag spelar kanske ingen roll.
Det finns ju röjare som kör med snöskor, tidningen Skogen har väl haft några artiklar genom åren. Så visst går det :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486795 Dags för trådlyft. Vad tror ni om dessa dyra skidbindningar? https://www.naturkompaniet.se/oac-ea-binding
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486850 De liknar de som sitter på långfärdsskridskor och kompletta sådana ligger väl lägre i pris.

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486854 Fast långfärdsskridskor har ju så dålig bärighet i lössnö... ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

tallen100  
#486856 =))

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486881 Mer påminner de om snöbrädebindning, tycker jag.

Men frågan är ju hur bindningen står sig mot t.ex. en vanlig stövelbindning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486915
Niking skrev:Mer påminner de om snöbrädebindning, tycker jag.

Men frågan är ju hur bindningen står sig mot t.ex. en vanlig stövelbindning?
/Niklas

Problemet är väl att hälen sitter fast.

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486923
1513722121_gironskida.jpg

Ett par bekanta i grannbyn tillverkade såna här skidor
på nittiotalet men än dyker de upp lite här och där.
Ser betydligt trevligare ut än snöskor.
Bilden hittad på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

sveakatten  
#486993 Tycker dom ser ut som bindningen på minaa snöskor, och dom funkar rätt bra.
Är väl lite frågande till hur leden håller.
Vet ju inte varför dom ska vara bättre än dessa.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Leifen66  
#501648 Artikel finns inte?

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

halvproffs  
#501664 Har nyss varit ut och gått i mina snöskor inköpt på 80-talet. Ram av bambu och sen är det något konstgjort material flätat på tvärsen och tvären.
Lätta är dom men det lilla jag gick, kanske 600m i den här lätta, djupa kallsnön där jag sjönk 3dm blev det jobbigt.
Å andra sidan är mina breda korta Sundins jakt skidor lika jobbiga i detta före.
Fällde lite asp och rönn för det vilda.

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501684
halvproffs skrev:Har nyss varit ut och gått i mina snöskor inköpt på 80-talet. Ram av bambu och sen är det något konstgjort material flätat på tvärsen och tvären.
Lätta är dom men det lilla jag gick, kanske 600m i den här lätta, djupa kallsnön där jag sjönk 3dm blev det jobbigt.
Å andra sidan är mina breda korta Sundins jakt skidor lika jobbiga i detta före.
Fällde lite asp och rönn för det vilda.


Ja så var det ju för mig också när jag provade snöskor för första gången, när det bara är kallsnö så finns det liksom inget att trycka ihop så det blir sämre bärighet, men direkt när man har lite mer kompakt snö så blir det rejäl skillnad mot att gå utan snöskor.
När jag mätte snödjupet på tomten så sjönk jag kanske 15cm och då var det nästan 1 meter snö!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).