Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307807 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#416710 Monterade kollektorerna och satte traktor generatorn på plats. Det har väntat länge... flera månader.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#417146 Upptäckte att inte lufttrycket gick upp i traktorn, värmde med varmluftspistol på ventilerna mellan tank och kompressor och då började det fungera igen. Alltså borde jag kollat över frostskyddet för ett bra tag sidan. :oops: Så idag skruvade jag loss behållaren för köldmediet, men behållaren ville inte släppa. Värmde försiktigt med varmluftspistol runtom och då släppte den, men innehållet hängde kvar. Bara att fortsätta värma och sedan fylla på med ny sprit.


Lika bra att göra samma procedur på den andra traktorn som också har tryckluftssystem så slipper jag tänka på det. Med inställningen "skynda, detta har jag gjort förr" börjar jag skruva lös behållaren. Men glömmer helt att först tömma systemet på luft. Pang! Med ett tryck på 8bar sprutar allt som fanns kvar i behållaren ut. Gick fort att tömma tryckluftstankarna på det viset, men det är inte att rekommendera. Lyckligtvis fick jag inget i ansiktet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#417155 Där hade du lite tur, "JohannesG" :wink:
8bar kan fixa på båda tänder och händer om det skickar i väg saker. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#417166
JensSkoog skrev:Där hade du lite tur, "JohannesG" :wink:
8bar kan fixa på båda tänder och händer om det skickar i väg saker. :mrgreen:

Ja, måste haft änglavakt. Ryggade tillbaka och hjärtat slog några extra slag. Fy, vill absolut inte göra om det när jag tänker på vad som kunde ha hänt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

sundelius  
#418130 Ibland blir man pysslig (ni får gärna läsa dumsnål) :roll:
Som en av mina förebilder totte gillar jag att fixa med vad man har hemma och mitt nackskydd på hjälmen hindrar inte all snö från att hamna i nacken längre.
Så här blev det efter lite klippning och pysslande :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418133 Svårt att se men. För en gångs skull så kan piratkopian ha bättre kvalitet än originalet. :-BD

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Robertberg  
#418209
sundelius skrev:Ibland blir man pysslig (ni får gärna läsa dumsnål) :roll

En omskrivning som jag ska börja använda! Perfekt när man tex lägger ner en halvtimme på att slå in krokiga spik istället för att ta fyra nya i lådan :shock: :lol:

"Jo man är ju ganska pysslig av sig 8) "

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418218 Snyggt jobbat, Sundelius. Alltid en tillfredsställelse att åtgärda dåliga fabrikslösningar medelst egna välfungerande lösningar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#421917 Dagen service ble å fikse gripen,den hadde sprukket mye,la på 6mm plate på hver side,håper det holder nå.
Slipte god fuge å sveiste spekkene først

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#422327


Fattar inte hur det går att köra utan kedjespänningshjul på en såg med verktygslös kädjespänning.
Den saknade hjul, skruve och stålplatta som holler hjulet i position, och kedjan hade varit
så lös att svärdet var totalt slut.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#422457 Dagens service ble å bytte foringer i mellom stikke/bom og i lenke armene,en ny bolt ble det også.
Ny bolt
Ikke mere igjenn av denne foringen
Nye foringer på plass
Foringene jekkes inn

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#423072 Dagens service ble å dreie ny hylsa til grip kolven,den gamle var veldig glapp.2 bolter ble det også.
Montert
Innvendig dreiing
Hylsan tar form

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#427419 Blir lite pyssligare än den föregående, men i kväll har jag bytt kedjedre på min KM130R :wink:



Varför ser allt så skitigt ut när det kommer på en bild :surp:

Jag turkade bort det värsta innan jag fotade, men
nästa gång ska jag ta full tvätt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#427573 Innan jag drog i röjskogen idag kapade jag bort lite extra från kåpan över kedjan
på min KM130R, utöver det jag redan hade tagit bort.



Funkade hyfsad. Ingen packning av skit under kåpan idag :wink:

Sälert inte något som säkerhetsförskrifterna godkänner, men risken för kedjebrott är inte stor på den här sågen.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Robertberg  
#431848 På förmiddagen byttes den elektriska huvudströmbrytaren på valtran, att vi bytte batteri i den för några månader sedan var alltså onödigt då det inte var något fel på det som var 2,5 år gammalt. Så nu är startproblemen förhoppningsvis borta :smile:
Vill någon köpa ett Varta-batteri på 170 ah så hör av er.

Och i eftermiddags blev det rundsmörjning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).