Skördare

Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

8 inlägg 2682 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Chuck Norris  
#415107 Matarvallsarna på mitt H53 aggregat är inte riktigt synkroniserade när man stänger dem, den ena valsen ligger hela tiden steget efter den andre och stänger inte heller lika mycket. Har jag förstått det hela rätt om jag tror att man justerar detta genom att förlänga/förkorta reaktionsstången? Tacksam om någon har ett tips. :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Fredrik Reuter  
#415112 Hej,
Reaktionsstaget, är det typ ett ställbart parallellstag?

Avatar Fallback

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Chuck Norris  
#415121 Svar ja, staget består av två delar där den ena änden är gängad i den andra vilket gör att man kan ställa längden på den. Lite svårt att tänka sig i huvudet hur det skulle påverka men det borde det göra eftersom staget är mer vinklat i ena änden än i den andra??? Tänkte bespara mig lite onödig rivning om någon har koll på detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Fredrik Reuter  
#415136 Ja, då håller jag med dig! Med parallellstag och hydraulkolv blir det nog en som blir "slav". Men frågan kan också vara, varför har det börjat? Kass bussning? För själva reaktionsstången är väl som en vantskruv och kan inte justeras i längsled förrän den monteras bort?

Avatar Fallback

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Chuck Norris  
#415155 Tack för ditt svar Fredrik. Som jag ser det så är stången är precis som du säger, en vantskruv. Troligen har detta fenomen kommit smygande pga slitage i bussningar för den kan ju inte skruva upp sig själv. Då blir det till att ge sig på stången i morgon, lika bra att kolla om byta bussningar när man ändå är lös med prylarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Tosca  
#417892 Uppdatera gärna med rivningsrapporten...

Avatar Fallback

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Chuck Norris  
#418018 Jodå det var precis som jag misstänkte. Det var bara att justera längden på stången och sen blev valsarna perfekt synkroniserade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reaktionsstång, ställa stäng matarvallsar

Åke Nilsson  
#418046 Är det samma ventil till bägge valsar ligger skillnaden nån annanstans.
Inre läckage ?
Är det ett så stort problem ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).