Motorsåg och handhållet

Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

27 inlägg 9016 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

cruisern  
#417949 Det har diskuterat en hel del kring hur mycket våra motorsågar väger och hur de påverkar oss vid fällning och vid kvistning. För yngre personer med bra fysik så klarar man av mycket. Men i mitt fall som 65+ och många andra på forumet är så är vi inte lika vitala och kraftfulle som de yngre. Därför vill vi använda redskap som påverkar vår kropp så lindrigt som möjligt i tillägg till att vi använder en arbetsmetodik som är effektiv och skonsam för kroppen.

Hursomhelst så fick jag en bagagevåg i helgen och fick då en ide att väga mina 3 motorsågar inklusive fulltankade med bensin, olja och batteri (4 Ah). Noggrannheten är kanske +/- 1 hg men det spelar ingen större roll

Hva 550 XPG, Årsm. 2012, 7,1 kg, 15” Oregonsvärd med 21 BPX kedja
Hva 536 LiXP, Årsm. 2015, 5,0 kg, 12” Hvasvärd med H38 kedja
Jred 2149 Turbo, Årsm. 2000, 7,0 kg, 13” Hvasvärd med S30 kedja

Viktskillnaden på 2 kg mellan bensinsågarna och batterisågen verkar inte så stor. Emellertid så upplever jag dessa 2 kg som en mycket stor skillnad och lättnad för kroppen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Mats_Orberga  
#417962 Oj! Jag trodde inte de vägde så mycket startklara. Jag störs inte så mycket av vikten i en slutavverkning men i en gallring vill jag inte släpa på en för tung såg. Inte undra på att det känns väl tungt att klättra omkring i träden med en 346:a. :surp:

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Elfving  
#417985 Du har helt rätt. Samma sak insåg jag för tio år sedan när jag köpte min lilla Tanaka ecv 4501 och jämförde med den storklump jag burit runt på innan.

Tanakan (4 kg enligt spec) har slutat tillverkas, men än idag finns det anledning att inte använda tyngre såg än nödvändigt!

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

machonisti  
#417990 Förespråkade stort kraftiga motorsågar typ 50 - 60 kubikare tills jag 2008 köpte en stihl 200 av en skicklig försäljare.
Nu förespråkar jag lätta motorsågar! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

JensSkoog  
#418001 Om jag skulle kånkat på de sågar jag använde på sextio- och sjuttiotalet fram till
nu, skulle jag inte haft nöjan av att jobba med sågar idag. :wink:

MS 200 blev mitt fynd, när en snygg och duktig arboristflicka som jobbade
på "Felleskjøpet" fick mig till att provköra den. Innan hade jag min MS361 och
en pysslig Echo som jag använde i rena nödssituationar.

Med MS200 och nu allt mera med MS192 kan jag holla farten uppe hela dan och
fortfarande ge fruntimmeret en kram så hon känner det när aftonen kommer. :lol: :lol:

Har iofs hörd mycket bra om Tanaka ecv 4501, @Elfving .

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Göt  
#418006 Hur länge räcker batteriet i sågen?

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

cruisern  
#418008 På den frågan brukar jag svara: "Hur långt är ett snöre?"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Göt  
#418010 så är det men jag tänkte räcker det 2 tankar normalkörning för dej

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

jannee  
#418017 För en professionell (van) skogshuggare runt 40 till 50 års ålder tror jag inte 7 till 7,5 kg tung såg är något speciellt tungt. Se bara på RöjarKalle när han jobbar på.
Vi som inte har skogsavverkning som vår huvudsakliga profession är nog vikten betydligt mer betydelsefull, tror vikten spelar större roll än effekten.
Själv skulle jag i typ 2:a eller 3:e gallring klara mer med en Stihl 201 än med en 550, då räknat under en hel dag.
Själv kör jag numera med 2 sågar en 50 cc och sedan lilla Stihlen, fäller och apterar med den större sågen men kvistar konsekvent med den lättare - om det nu inte är grov ek eller pattagranar.
När jag var som bäst (runt 40 års ålder) kunde jag arbeta hela dagar med en såg i 7,5 kilos vikt, därefter sätta mig i lastbilen och köra ett arbetspass, utan att känna mig speciellt sliten - idag är det bara inte att tänka på. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

machonisti  
#418020 jannee, helt rätt, professionella huggare är vi ju alla. =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

jörgent  
#418021
Göt skrev:Hur länge räcker batteriet i sågen?

150 batteriet håller ca en timme, har 2 med mig o det räcker rätt bra när man är 60+ - man hinner med mycket på två timmar på förmidagen o två timmar på eftermiddagen - dessemellan hinner man med en bra lunchrast där batterierna laddas ;)
Har med mig en batterisåg 536 lipx o en hva 550 xpg, använder bensinaren till fällning av grövre träd när jag gallrar för att spara batteri, upplever att just fällning drar musten ur batteriet
Är mycket nöjd med batterisågen som nu är inne på fjärde säsongen - lätt o smidig och orkar mer än man tror

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

machonisti  
#418023 Nä, nu skojar jag med dig: Jannee!

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Göt  
#418025
jörgent skrev:
Göt skrev:Hur länge räcker batteriet i sågen?

150 batteriet håller ca en timme, har 2 med mig o det räcker rätt bra när man är 60+ - man hinner med mycket på två timmar på förmidagen o två timmar på eftermiddagen - dessemellan hinner man med en bra lunchrast där batterierna laddas ;)
Har med mig en batterisåg 536 lipx o en hva 550 xpg, använder bensinaren till fällning av grövre träd när jag gallrar för att spara batteri, upplever att just fällning drar musten ur batteriet
Är mycket nöjd med batterisågen som nu är inne på fjärde säsongen - lätt o smidig och orkar mer än man tror


Det är intressant för då är det ju så om man hugger några tankar normalt så klarar man sig med en batterisåg...det är kanske framtiden.... :-BD

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Elfving  
#418027
Göt skrev:
jörgent skrev:
Göt skrev:Hur länge räcker batteriet i sågen?

150 batteriet håller ca en timme, har 2 med mig o det räcker rätt bra när man är 60+ - man hinner med mycket på två timmar på förmidagen o två timmar på eftermiddagen - dessemellan hinner man med en bra lunchrast där batterierna laddas ;)
Har med mig en batterisåg 536 lipx o en hva 550 xpg, använder bensinaren till fällning av grövre träd när jag gallrar för att spara batteri, upplever att just fällning drar musten ur batteriet
Är mycket nöjd med batterisågen som nu är inne på fjärde säsongen - lätt o smidig och orkar mer än man tror


Det är intressant för då är det ju så om man hugger några tankar normalt så klarar man sig med en batterisåg...det är kanske framtiden.... :-BD

Jag är helt övertygad. Batterisågar ÄR framtiden. Frågan är bara när de blir tillräckligt bra/prisvärda för att vara bättre än en förbränningsmotor. Tror inte att vi är där än. Tills vidare fokuserar jag på att nöta ut mina bensinsågar!

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

machonisti  
#418030 Det är nåt speciellt med knycket, Ändå fast man är vuxen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).