Bilar

Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

39 inlägg 33510 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Erre  
#417559 Kört 8000 mil med min kangoo.
Tankat å bytt bromsbelägg fram. :wink:

Enkel, billig bil.
En väldigt viktig sak med dom är kamremsbyte. Remmen håller 2 dagar över gränsen. :wink:

Tar upp lite väl mycket däckljud in i kupén. Inte alls den komforten som i en caddy.

Men den kostar minst 20 tusen mindre om man jämför med samma Årsmodell och mil mellan märkerna.

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Tosca  
#417564 Ska den räcka till Ullared får du nog lov att titta efter en Transporter istället...

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Elfving  
#417569 Det finns en Kangoo 4x4 i min bekantskapskrets. Köpt för en spottstyver på kvd för länge sedan. Många välanvända leasingbilar verkar dumpas ut den vägen.
Sett till priset så var bilen nog en bra affär, den säljs inte som någon premiumbil och känns inte så heller när man kör eller åker ;)
En bra grej att känna till på 4x4 versionen är att mellanaxeln håller runt 15000 mil, sedan är stödlagren slut och hela klabbet måste bytas då axeln inte går att få isär på något sätt. Finns flera versioner av denna axel, men den jag känner till var mer eller mindre oreparerbar. Svenska eftermarknadspriser på denna del var 16000 kr (dvs hellre skrota bilen) medan den gick att köpa på eBay för 700€.
Ser man till byggkvaliteten och allmänt utförande på den bilen är den nog inte tänkt att köras mycket mer än drygt 15000 mil, och vill man skaffa en funktionsduglig prisvärd bil till firman så räknar man nog inte med längre livslängd heller. Räknar man på det viset har bilen rätt pris som ny.

Den här typen av "hantverkarbilar" är en fordonstyp som sällan körs speciellt harmoniskt och får minimalt med omsorg så det går inte att jämföra med en entusiastägd bil som putsas och sköts om kontinuerligt. Om rätt person äger och sköter bilen hela dess livslängd är jag övertygad om att man kan få fler mil ur även en Kangoo.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

halvproffs  
#417595
svenssons skrev:Kortfattat så är Caddy en kanonbil, skulle jag köpt en själv så hade det blivit manuell låda och diesel.


Äger en caddy tdi och problemen började vid ca 12000mil; Avgassystemet rostade sönder efter det har jag bytt det 2ggr till. Värmen i v. backspegel slutade fungera. Farthållaren fungerade 1gång av 10, vid byte fungerar den 9ggr av 10. Generatorn gav upp vid 15000mil. Bakluckans lås är ett skit på vintern. Mycket krångel med turbon tills kablaget blev bytt. Nu går den som ett skott! Kan inte komma ihåg alla fel jag haft på bilen men den passar mig perfekt för mitt behov så jag har lite hatkärlek till den :grin: .
Vi hade en Peugeot. partner diesel på jobbet som jag nog knappt velat ha till skänks men det var en otrolig motor i den men slö; Startade ALLTID direkt oavsett väder!!

Mina favoritbilar har varit Volvo 745- 86 köpte den 2 år gammal sålde den vid 36000mil, gick perfekt bytte inte ens generatorn på den. Bara avgassystem o bromsar.
Toyota Rav-4 02-a. Bytte bromsbelägg vid 18000 mil. Var halvslitna, skivorna i bra skick. Bytte i övrigt ingenting. Fick gå mycket med hästtransport efter. Sålde vid 25000mil.

Mardrömmen var en Opel Rekord Caravan från ca 1980. Den fick ALLA fel utom motorn som gick bra.

OOPS, vad det kan dra iväg ibland, hoppas ni ursäktar.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417866 Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter men nu har jag tagit ett beslut.

Och man kan ju konstatera att mina beslutsvägar är väldigt outgrundliga och inte är speciellt raka och nu har jag gjort en
väldigt häftig och snäv u-sväng. Nästan så att man skäms :oops: :???: :roll: .
Pratade med en bekant igår och under samtalet kom det fram att han har köpt en nyare bil och nu skulle sälja sin gamla
och det hela slutade med att jag kommer att köpa den. Så det blir en Volvo V50.
Anledningen till detta lappkast beror mycket på att man känner till fordonets historik hyggligt bra och man vet att
ägaren har skött bilen väl med reparationer och service.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

jannee  
#417877 Är det bara ni två + att du fäller sätet bör ni ändå få med det mesta ni behöver handla i Ullared :grin:
I värsta fall får ni dela upp det i en vår och en höstresa :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Hasaro  
#417882 Frugan har v50 som jag köpte vid 2000 mil och som nu gått 10000. Ända som är gjort är service men tyvär rätt dyr sådan då det är diesel av modellen innan D# utan självrengörande partikelfilter. Nästa stora är vid 12000 mil då hela rasket ska bytas och kostar enligt utsago över 20000 på volvo.... men annars är det en toppenbil. V50 1.6d 2010. (Drive-E modellen ingen skogsbil dock då den är lägre än övriga)

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417887
Hasaro skrev:Frugan har v50 som jag köpte vid 2000 mil och som nu gått 10000. Ända som är gjort är service men tyvär rätt dyr sådan då det är diesel av modellen innan D# utan självrengörande partikelfilter. Nästa stora är vid 12000 mil då hela rasket ska bytas och kostar enligt utsago över 20000 på volvo.... men annars är det en toppenbil. V50 1.6d 2010. (Drive-E modellen ingen skogsbil dock då den är lägre än övriga)


Den jag har köpt är en BiFuel, bensin eller etanol. Och vad jag än köpt så skulle nog bara gå på bra vägar, uppe på gården har jag traktorn som tar mig ut i skogen. Skåpbil var jag mest inne på pga att jag släpar en hel del grejer med mig mellan gården och där jag bor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

totte  
#417953
jannee skrev:Är det bara ni två + att du fäller sätet bör ni ändå få med det mesta ni behöver handla i Ullared :grin:
I värsta fall får ni dela upp det i en vår och en höstresa :mrgreen:


Den har väl dragkrok får man förmoda. Löser ju problemet.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417958
totte skrev:
jannee skrev:Är det bara ni två + att du fäller sätet bör ni ändå få med det mesta ni behöver handla i Ullared :grin:
I värsta fall får ni dela upp det i en vår och en höstresa :mrgreen:


Den har väl dragkrok får man förmoda. Löser ju problemet.


Precis vad min kära sambo sa.
Och i nästa andetag kom hon ihåg att jag nämnt att jag har semester kommande vecka och att vi kunde åka på en tur på fredag. Då är jag förmodligen färdig med de planerade aktiviteterna på gården tills på torsdag.
Och vad tror ni hon föreslog som resmål, jo GEKÅS I ULLARED. :surp: :???:
Så jag får väl dra ut på jobben i veckan. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

jannee  
#417964 Tisdag eller Onsdag INNAN lönedag/bidragsutbetalningar är de mest optimala dagarna att besöka Ullared.
M.a.o. ALDRIG i slutet av veckan i slutet av månaden om du vill undvika den allra värsta trängseln. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417971
jannee skrev:Tisdag eller Onsdag INNAN lönedag/bidragsutbetalningar är de mest optimala dagarna att besöka Ullared.
M.a.o. ALDRIG i slutet av veckan i slutet av månaden om du vill undvika den allra värsta trängseln. :mrgreen:


Jo tack jag vet, tillbringade nog 1 timme med att leta parkeringsplats, 2 timmar i kön in till varuhuset och 1 timme ut ur det samma sist jag var där vid fel tid i månaden.
Men tack för påminnelsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Elfving  
#417974
Hasaro skrev:Frugan har v50 som jag köpte vid 2000 mil och som nu gått 10000. Ända som är gjort är service men tyvär rätt dyr sådan då det är diesel av modellen innan D# utan självrengörande partikelfilter. Nästa stora är vid 12000 mil då hela rasket ska bytas och kostar enligt utsago över 20000 på volvo.... men annars är det en toppenbil. V50 1.6d 2010. (Drive-E modellen ingen skogsbil dock då den är lägre än övriga)

Visst är den motorn fransk, troligen Renault? Kanske jag har helt fel?

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Erre  
#417977 Klart @jannee har koll på ullared.
Smålänning å allt. :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Erre  
#417978 Ananders
Kör du på etanol så är serviceintervallen 1000 mil.
Bensin så är det 2000 mil.

En riktigt bra motor med kamkedja. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).