Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skötsel av stödben

11 inlägg 5734 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skötsel av stödben

Umea  
#417533 Hej på Er !

Tack för era tips och synpunkter rörande smörjning och smörjnipplar på huggarvagnens kranen.

Hur gör ni med skötseln av stödbenen ?

Jag använder stödbenen på huggarvagnen väldigt mycket.

Hur tycker ni man ska sköta dessa stödben ?

Ha det så Bra och hoppas ni alla får en fin kväll !

Vänliga hälsningar från Umeå



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

tallen100  
#417544 Ja det är väl inte så mycket annat än att smörja dom oxå, och framförallt komma i håg att lyfta dom vid flytt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av stödben

ananders  
#417545 Jag gör inget med dem.

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av stödben

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417546 Nog kan man väl smeta på lite fett på dem med en pensel, om det är teleskopiska stödben alltså
Om de har fått lite smisk så det gnekar lite så borde man ju kunna borra/gänga i en extra nippel på lämpligt ställe.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

valtra a 72  
#432875
1485268528_img_20170124_101544.jpg
Såg dessa stödben på en skogsvagn idag,har aldrig sett något liknande tidigare.Vet ej om de är hembyggda men såg fabriksgjorda ut. Någon som vet mer om dessa?

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

Hema  
#432960 Ser ut som om det skull evara fästen på benen för medar?

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

valtra a 72  
#432976 Det sitter en hydraulcylinder som kan vinkla bommen upp och ned så att benen tar i backen.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

Jim_90  
#432993 Har du fler bilder? En sak jag tycker ser konstigt ut är att det ser ut som dragbommen kan rotera och en liten broms sitter även där, vore konstigt för såvitt jag ser så är det inte y-drag utan helt vanligt. Och ser även ut som att skulle finnas bomsväng men efter grinden vilket skulle va helknas.

Att man med bomcylinder tar ner vagnen så stödfötterna tar i mark så har jag sett innan på en tysk skogsvagn men minns inte märket bara att det var stor vagn och att dom skröt på att sikten blev bättre när man slapp se över grinden.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

lson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432999
valtra a 72 skrev:
1485268528_img_20170124_101544.jpg
Såg dessa stödben på en skogsvagn idag,har aldrig sett något liknande tidigare.Vet ej om de är hembyggda men såg fabriksgjorda ut. Någon som vet mer om dessa?


Det är en vagn som Hydrovåg byggt . Man vinklar bommen när man ska sätta ner stödbenen , den har även styrning på boggin istället för att svänga fram i ramen.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

Jim_90  
#433001 Tog en stund men hittade




Avatar Fallback

Re: Skötsel av stödben

valtra a 72  
#433068
lson skrev:
valtra a 72 skrev:
1485268528_img_20170124_101544.jpg
Såg dessa stödben på en skogsvagn idag,har aldrig sett något liknande tidigare.Vet ej om de är hembyggda men såg fabriksgjorda ut. Någon som vet mer om dessa?


Det är en vagn som Hydrovåg byggt . Man vinklar bommen när man ska sätta ner stödbenen , den har även styrning på boggin istället för att svänga fram i ramen.

Tack för upplysningen, orginell lösning men samtidigt ganska smart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).