Bilar

Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

39 inlägg 33518 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417485 Ja min gamla bil som är en VW Golf har väldigt många och dyra punkter som måste åtgärdas innan besiktningen så jag har beslutat mig för att låta den gå till skroten.
Det jag främst söker är en mindre skåpbil som exempelvis VW Caddy, så ni som har erfarenheter av liknande bilar dela med er.
De bilarna som passar min budget är mellan 6 till 10 år gamla och bilen ska ha dragkrok.

När jag berättade för sambon att jag sökte efter en mindre skåpbil var hennes första reaktion: "Då kan vi ta den bilen när vi åker till Ullared". :surp:



   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417487 Vi har två caddyar en -09 och en -10 tror jag det är, en med 4 hjulsdrift.
Dom har gått väldigt bra, dom har nog gått kring 17-18000 mil nu och det har egentligen inte varit nåt annat än vanliga slitdelar. Ventilkåpan sprack på den ena annars har det varit lugnt.
Tycker dom går fint speciellt den med 4wd

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

tallen100  
#417488
ananders skrev:
När jag berättade för sambon att jag sökte efter en mindre skåpbil var hennes första reaktion: "Då kan vi ta den bilen när vi åker till Ullared". :surp:

Och du vill fortfarande ha en skåpbil :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417493
tallen100 skrev:
ananders skrev:
När jag berättade för sambon att jag sökte efter en mindre skåpbil var hennes första reaktion: "Då kan vi ta den bilen när vi åker till Ullared". :surp:

Och du vill fortfarande ha en skåpbil :wink: :mrgreen:


Efter den kommentaren funderade jag lite på en pickup, men får nog fylla upp skåpet med mycket diverse prylar som blir riktigt jobbigt att plocka ur :mrgreen: 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Elfving  
#417498 Renault Kangoo är ett annat alternativ i klassen. Den är en slant billigare i inköp, och märket anses väl inte hålla samma kvalitet som VW.
Finns med 4wd också.

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Robertberg  
#417503 Hur är det med Caddy och DSG-lådan? Har hört att den inte riktigt håller om man kör mycket med släp. Men inget jag själv har erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417505
Elfving skrev:Renault Kangoo är ett annat alternativ i klassen. Den är en slant billigare i inköp, och märket anses väl inte hålla samma kvalitet som VW.
Finns med 4wd också.


Jag hade en Kangoo 1.5dci -04 (tvåhjulsdriven) i ett par år när jag röjde, kollade på "alla" liknande bilar och Renaulten har klart högst markfrigång. Diesel vill den inte ha heller, absolut inga problem att köra på under 0.5l/mil!
Farsan köpte den av mig sen och han har nog haft den i 4 år nu, har inte varit några fel alls på den under våran tid, 6 år och ca 9000 mil.
Den har girafflucka också så man kan frakta långa saker i skåpet, de sticker upp i bakkanten av taket.

Jag hade sen en Transit Connect och den var också bra, lite lägre och drog ca 0.7l/mil men hade större skåp (jag hade långa modellen) och gick mer som en personbil än en skåpbil.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

hlb  
#417507 Har bara bra erfarenhet av Kangoo med stora bensinmotorn. Mycket billigare i inköp än VW.

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

svenssons  
#417511 Akta dig för nya Vw dsglåda med 7 växlar. Har den på jobbet å den är slut vid 6tusen mil. Hoppar å skuttar. Inget "dragläge" kvar utan tar ett skutt iväg när man gasar. Över lag så är franska bilar (Renault,Peugeot, Citroen) problembilar men håll dig låååångt borta från Peugeot. Ett ännu billigare alternativ är Dacia. (Renaultbyggd budgetbil) Annars är jag stark förespråkare för Toyota Hilux men det är ju pickup men de håller!!!tro mig!! Använder min till allt!

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417512 Kangooarna är det mycket strul med här av dom jag vet iaf, kanske håller om man kör mest fina vägar och inte så mycket men inte i skogen iaf.

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

tallen100  
#417513 Skoda är inga dumma grejor, stort sett samma som VW men till ett annat pris.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

ananders  
#417530 Jag tackar så här långt för de erfarenheter ni delat med er av så här långt.

Vi har en Caddy på jobbet och det har inte varit några bekymmer med den, den rullar knappt 1000 mil/år och då mest korta sträckor upp till 5 km

Det är aldrig lätt att bestämma sig för vad man ska välja och har men dessutom sjuklig beslutsångest så som jag har så är det många resor värre.
Jag har själv nu i ca 3 veckor letat info på nätet och inte kommit mycket närmare något beslut, får se om man blir något mer klokare av era synpunkter.


Tur att jag fortfarande har nästan 3 månader kvar innan Golfen får körförbud :ugeek: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

svenssons  
#417535 Kortfattat så är Caddy en kanonbil, skulle jag köpt en själv så hade det blivit manuell låda och diesel.

Avatar Fallback

Re: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

jannee  
#417548 Citroën Berlingo finns fyrhjulsdriven, är en bättre bil än många tror.
Utbudet kan vara lite dåligt eftersom många ägare behåller den hela livet ut :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Funderar på beg. skåpbil, t.ex. VW Caddy

svenssons  
#417554
jannee skrev:Citroën Berlingo finns fyrhjulsdriven, är en bättre bil än många tror.
Utbudet kan vara lite dåligt eftersom många ägare behåller den hela livet ut :mrgreen:
ja... eller att de hamnar på skroten innan de hinner säljas i andra hand...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).