Gallring

Produktion på skotning i gallring

19 inlägg 13975 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Produktion på skotning i gallring

janne.s  
#28453 Jag är intresserad av att veta lite om hur skotar produktionen ser ut i gallring.
Förutsättningar:
Skotare på 10-11 ton.
Medelväg 300 m.
Förstagallring i normalmark.
Fyra sortiment.
Hur mycket fub per timme bör produktionen ligga på.

Janne.s



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
masterchief  
#28454 Ungefär 10m3fub enligt mina prislistor.

Avatar Fallback

Tack för svar

janne.s  
#28458 Tack för svar från "masterchief".
Vore intressant att höra från flera vad produktionen ligger på i de givna förutsättningarna.

Janne.s

   TS
Avatar Fallback
JD_1110  
#41618 Jag har kört gallringar som är riktigt usla där jag med liknande avstånd bara får ut 5-6m3 i timmen. Tur att vi bara kör så dåliga objekt på timpris....

Avatar Fallback
gremo  
#41667 Beror helt på hur nogrann skördarföraren är.En nogrann skördarförare är guld värd för skotaren.
Ett lass i timmen kanske?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41693
gremo skrev:Beror helt på hur nogrann skördarföraren är.En nogrann skördarförare är guld värd för skotaren.
Ett lass i timmen kanske?


exakt! och jag tror inte att d som skotar efter "masterchief" tillhör de jag brukar kalla för "de fördömda" :wink: 8)

men det är ju flera aspekter som spelar in ju , medelstam o.s.v , en j-vla skillnad att skota 0.06 - 0.20 t.e.x 8)

Avatar Fallback
Rickard Eklund  
#41734 Stämmer som Spindeln säger, medelstam har en stor betydelse. Jag har räknat lite på våra prislistor och får fram att det nästan är ett måste att skota ett lass i timmen om det ska bli ett hyfsat netto i plånboken.

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#41751 300m medelväg...vi har betalt från bakkant på skiftet.
Så 300m i bakkant, Ca 10fub enligt listan men gärna 11-12fub/h.

Viktigaste faktorerna för snabb skotning, enligt mig.

1. Stora högar, fulla gripar hela tiden.
2. Terrängen, hur ojämnt det är.
3. vägavstånd/antal sortiment

Nått åt det hållet i alla fall.

Avatar Fallback
gremo  
#41765 vad som verkligen spelar roll oxå är väl uttag per ha

Avatar Fallback

Re: Produktion på skotning i gallring

grotförare  
#45166 jag håller med gremoniclas vad hjäla dom där 3 punkterna!

Användarvisningsbild

Re: Produktion på skotning i gallring

Skog  
#45410 Har du typ en 1110 med de förutsättningarna så ska du väll klara 10-12 m3 i timmen å de är väll 1 lass ungefär 4,60 m medellängd på massan. Här uppe hos oss ska du nog gärna ligga på 12-13m3 i timmen med för att du ska klara lite mer än timmpeningen :roll:
Ska vara som Gremo Niclas säger betalt från bakändan på skiftet, :smile:

Avatar Fallback

Re: Produktion på skotning i gallring

grotförare  
#45458 kör en första gallring nu med 1100 meter till bakkant å där ligger jag på ungefär 6-7 kubik i timmen å de är med en gremo 950r å de kör vi på kubik pris! å vi har 6 sortiment. vet ej vad vi har för kubik pris på de här skiftet!

Avatar Fallback

Re: Produktion på skotning i gallring

rottnef9  
#46126 räkna inte med mer än 7-9 m3 i timmen

Avatar Fallback

Re: Produktion på skotning i gallring

Mats KarlssoTFnSYH  
#46311 Hur mycket skiljer det mellan att skota med griplastarvagn o traktor jämfört med en skotare?

Avatar Fallback

Re: Produktion på skotning i gallring

grotförare  
#46328 de är en viss skillnad att skota med traktor å vagn å med riktigt skotare! du får juh på mer på ett lass på en skotare å sen tar du dig fram bättre med en riktig skotare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).