Bioenergi

Flisproduktion

8 inlägg 6666 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisproduktion

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35583 nån här som vet hur mycket man flisar om dagen med traktor/skotarhugg?
räknat i m3 stjälpt mått



   TS
Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35591 Jadu det var ju en bra fråga. Det beror ju liksom på vad man flisar för något, med en skivhugg som vi har och en traktor med 140 hk så blir det ibland 8 m3/timme och någon gång har man lyckts få ihop 40m3 på en timme..

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#35599 vi flisar i snitt 300 m3s på 8 timmar. men sen har vi en 1410 och bruks 805 ct

Avatar Fallback

¨Flis produktion...

fliiis doktorn  
#35650 Hej...

Har en traktor hugg Valtra S 280 med en egen drivande flis hugg Erjo 980 (samma som monteras på skotare). jag producerar ungefär 3 lastbilslass per skift i snitt ( 340 m3s inmätt på värmevärk) men har ju hänt att jag flisat 450 oxå på ett skift, men allt är ju beronde på förutsättningar objekt, flyttar, löv barr grot osv... har ju även dagar man skruvar och inte producerar.... går upp och ner som i alla yrken...

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#35752 Upp till 2000 m3fub massaved/10 tim. Då med en CBI 4800 Magnumforce

Avatar Fallback
michaels  
#41733 Fråga till Forsgren, du skriver skivhugg och traktor 140 hk.

Får man fråga vad det är för hugg?
Utgår från att den drivs av traktorn.

Går det bra att flisa djungelsortiment med skivhuggen, eller vill den ha lite bättre stamved?

Om jag förstått det hela rätt så är trumhuggarna lite mer allround men kräver också väldigt mycket mer effekt!?

Är det så i verkligheten också, eller är det bara i teorin?

Som det verkar så kräver en trumhugg ungefär dubbla effekten för att gilla livet, men det äter också mer okritiskt det man matar den med...

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41755 Japp! Det är en hugg från TS, TS 950 MV 2 http://tsproduktionab.se/tsflishuggar.html

Nog flisar den det mesta, rent granris är kanske inte det optimala men är det nog med grova kvistar så funkar det med, har nog mest med inmatningen att göra. På en skivhugg smalnar den ju av in mot skivan lite. Medans på en trummhugg kan du ju ha en fyrkantig öppning lika stor som trumman nästan. Är ju mycket luft i grot så det krävs ju en rätt stor öppning om man skall få in lite kubik i huggen.
Men till klippt material från gallring och likande fungerar den utmärkt.

Nog tror jag att en skivhugg går lite lättare än en trumma, men hur mycket det vet jag inte. Har aldrig kört en trumhugg. Och som sagt grot går nog bäst i en trumhugg.

Avatar Fallback

Re: Flisproduktion

Fridh  
#53082 Producerar i snitt ca 340m3 om dagen.( 3 lastbils lass ) Ponsse Buffalo Erjo 9/80. Även mer och mindre beroende på förutsättningarna,flytt och ris

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).