Skogsvagn (Huggarvagnar)

Smörjning av kranar.

26 inlägg 14110 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörjning av kranar.

Seb macahan  
#417206 Hej. Hur ofta smörjer ni era kranar. I instruktionerna till min Kesla kran står det att den ska smörjas var 10:e timma. Detta har jag försökt o hålla än så länge, samtidigt som det känns lite overkill då det är blir väldigt mycket fett som ibland känns överflödigt. Skördarförare o skotare brukar smörja ofta vid varje skift?? Eller hur ofta smörjer ni? Nu är ju nyttjandegraden per avverkad timme med en traktorvagn betydligt lägre än på professionella maskiner. Att man inte kan smörja för ofta men vad är rimligt.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Robertberg  
#417208 En kompis som kör grävmaskin är tämligen pedant, och smörjer i princip var dag.
Men han sa "Jag bonnsmörjer ju inte, utan tar bara ett tryck i varje nippel" :lol:

Och det kan nog vara rätt taktik tror jag, men tror gott det räcker att smörja varannan dag.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

stegmaster  
#417211 Jo, grävmaskinen smörjar jag ochså efter varje heldags körning.
Kranen/vagnen körs fredag och lördag, sen smörjar jag efter varje helg. (Kranen körs inte lika intensivt som en grävmaskin.)
Lite och ofta er min motto. 8)

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

TobbeE_87  
#417213 Smörjer kranen på timmerbilen en gång i veckan ungefär, brukar gå åt ca 1,5 patron i handsprutan... Blir ett par pump i varje nippel, så man ser att de blir fullt och gammalt fett börjar krypa fram---

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

Ängagärdet  
#417244 1gång i veckan alltså 1gång/40:e driftstimma. Samma med grävmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

halvproffs  
#417247
Ängagärdet skrev:1gång i veckan alltså 1gång/40:e driftstimma. Samma med grävmaskinen.


Ungefär så blir det nog för mig också. Ca 100fub, sen smörjer jag om det är smörjväder vill säga. Förra kran höll då i 17 år utan glapp vad jag vet och då är det väl godkänt?

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

tallen100  
#417283 En grävmaskin och en kran på timmerbil blir ju en väldans skillnad, bommen på grävarn går ju ganska konstant 40 timmar i veckan, medans kranen på en timmerbil kanske går sammanlagt 15 timmar i veckan beroende på köravstånd och ev skiftgång.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

80-90  
#417289 Gripen varje gång resten ca var 40-50 timma min en gång i mån under säsong

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

opekka  
#417313 Fett är förhållandevis billigt och inget att snåla med. Jag smörjer grävaren efter varje nästan varje arbetspass (6-7 timmar). Är mer noga med det vid blötväder.

Fettet som kryper ut är alltid missfärgat, det torkar jag bort med trasa. Med missfärgat menar jag mörkt. Det färska fettet borde smörja bättre o öka livslängd på leder o förebygga glapp.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

sundelius  
#417406 Smörjer var 25:e timma

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

tallen100  
#417462 Det bästa är helt klart att smörja ofta, det går så mycket lättare att göra ett pump istället för fem.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Elfving  
#417463 Det är skillnad på hur länge olika smörjfett sitter kvar så att säga. Smörjer man med fel fett är lederna "tomma" på ingen tid alls. Jag använder Texacos novatex heavy ep 2, egentligen bara därför att min oljesäljare säljer det fabrikatet. Skall jag vara ärlig så tycker jag inte att det är speciellt bra, har sneglat lite på Almasol från LE samt Omegas smörjfett med backade ur helt när jag insåg priset.
Finns det någon här som har erfarenhet av dessa lite finare fetter? Omega 77 säljs för runt 220 kr tuben plus moms medan mitt texacofett är väldigt billigt. Men det kanske går på ett ut med tanke på hur sällan man behöver smörja med detta fett som verkligen stannar kvar där det skall vara?

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

opekka  
#417464 Jag kan inte bedöma värdet av specialfetter men visade min fettub för en bekant som jobbar i entreprenadbranschen med grävmaskinsfirma, det var en tub med entreprenadfett av standardtyp. "Samma som vi använder" blev svaret.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning av kranar.

Erre  
#417558 @Elfving

Vi kör med Almasol från LE på jobbet.
Ett väldigt bra fett. Dyrt men bra.
Lägg lite fett på pekfingret och tryck ned tummen i det. Lyft tummen sen sakta. Ett bra fett för leder ska bilda trådar och hålla ihop.



Nu ska man inte lita för mycket på såna här filmer. Men jag har själv testat 6 olika fetter i denna fällan.

Avatar Fallback

Re: Smörjning av kranar.

Elfving  
#417566
Erre skrev:
Vi kör med Almasol från LE på jobbet.
Ett väldigt bra fett. Dyrt men bra.
Lägg lite fett på pekfingret och tryck ned tummen i det. Lyft tummen sen sakta. Ett bra fett för leder ska bilda trådar och hålla ihop.

Nu ska man inte lita för mycket på såna här filmer. Men jag har själv testat 6 olika fetter i denna fällan.

Kanske jag skall köpa två tuber och utvärdera själv. Man märker nog ganska fort hur mycket bättre det är, vissa menar att leder som med vanligt fett och identiskt intervall behövde tio pump med dessa fetter bara behöver två pump. Stämmer detta är det inte så dyrt trots allt.

Man kan inte smörja sig fattig säger de ju, men när man ser priserna på Omega & Almasol undrar man ju om det trots allt är möjligt att göra just det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).