Ny Teknik och Elektronik

Redigerbar karta för alla

9 inlägg 4941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Redigerbar karta för alla

kungsis  
#417059 Jag håller på och hjälper vägföreningen med inventering av vägen. Jag ska bl.a redovisa vägtrummor, räcken och mötesplatser. Problemet är att jag hittar ingen karta på nätet jag kan använda. Det ska vara en karta alla kan använda, dvs utöver skogsägare, så finns det privatbostäder och de är tänkt att även kunna vara underlag för bör entreprenörer. Jag har mätt in objekten med GPS och använt RT90. Det jag vill ska framgå på kartan är en markering och en siffra. Gärna även någon kommentar. Jag har provat Google maps, men lyckas inte lägga in med hjälp av koordinater. Gör jag fel? Tips på annan karta öppen för alla.

Mvh
Kungsis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigerbar karta för alla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417062 Om du exporterar filerna i KML-format, så ska det väl åtminstone funka i Google Earth.

Sedan undrar jag om det inte är smartare att använda Sweref 99 istället för RT90 i dagens läge.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Redigerbar karta för alla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417063 Om du exporterar filerna i KML-format eller GPX-format, så ska det väl åtminstone funka i Google Earth.

Sedan undrar jag om det inte är smartare att använda Sweref 99 istället för RT90 i dagens läge.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Redigerbar karta för alla

Vardon  
#417065 Scanna in en karta med högupplösning och placera den i en dwgfil och kör autocad, generera pdf er

Kartprogram typ fugawi och köpa till kartor. Sånt finns även på nätet för den med rymligt samvete. Iallafall tills man ser att det funkar.

Avatar Fallback

Re: Redigerbar karta för alla

kungsis  
#417195 Tack för svaren :smile: . Nu hör det till saken att jag har en riktigt gammal gps och inget kartprogram till den, så därför är det RT90 som gäller och manuellt inskrivna koordinater i vanligt dokument. Så frågan är om jag kan exportera dem till något användbart. Får undersöka. Jag har inte ens någon Cad i datorn för tillfället :oops: . Kanske är vettigast att göra lite efterforskningar bland gamla kollegor och allmänt bekanta 8) . Problemet är att budgeten är 0kr och vägföreningen är ett gäng ärliga äldre personer, med misstro mot att ladda hem grejer till datorn.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigerbar karta för alla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417196 Vad är det för gammal Gps du kör med?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Redigerbar karta för alla

kungsis  
#417201
Niking skrev:Vad är det för gammal Gps du kör med?
/Niklas


:oops: :oops: :oops: , det törs jag inte tala om och det är även lite yrkeshemlighet, så sorry. Nu känner jag mig missunnsam, på ett så pass trevligt och hjälpsamt forum, som detta, men jag hoppas att jag kan bli förlåten.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigerbar karta för alla

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417203
kungsis skrev:
Niking skrev:Vad är det för gammal Gps du kör med?
/Niklas


:oops: :oops: :oops: , det törs jag inte tala om och det är även lite yrkeshemlighet, så sorry. Nu känner jag mig missunnsam, på ett så pass trevligt och hjälpsamt forum, som detta, men jag hoppas att jag kan bli förlåten.

Mvh
Kungsis

Förstår då rakt inte varför det skulle vara mer känsligt än att tala om vilken såg eller skogsmaskin man har...

Å det underlättar nog att hjälpa dig om man bättre vet dina förutsättningar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Redigerbar karta för alla

kungsis  
#417209
Niking skrev:
kungsis skrev:
Niking skrev:Vad är det för gammal Gps du kör med?
/Niklas


:oops: :oops: :oops: , det törs jag inte tala om och det är även lite yrkeshemlighet, så sorry. Nu känner jag mig missunnsam, på ett så pass trevligt och hjälpsamt forum, som detta, men jag hoppas att jag kan bli förlåten.

Mvh
Kungsis

Förstår då rakt inte varför det skulle vara mer känsligt än att tala om vilken såg eller skogsmaskin man har...

Å det underlättar nog att hjälpa dig om man bättre vet dina förutsättningar...
/Niklas


Du har PM

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).