Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39162 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Suzuki Hasse  
#413024 Jag tyckte den var bra

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

lundqvist.r  
#413150 "Jord" av Håkan Wallander, undertitel "Funderingar kring grunden för vår tillvaro". Wallander är professor i markbiologi i Lund, och skriver en massa om allehanda fenomen i marken. Visste ni att en handfull jord från vanlig skog innehåller fler organismer än antalet växter och djur ovan mark i hela regnskogen? Eller att marken i regnskogen är väldigt mager? Klart läsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#415141 Sov du lilla videung av Rolf och Cilla Björjlind (karaktärer kända från serie på SVT), 4 granar

Slutet på sommaren av Anders De la Motte, 4 granar plus en planta :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#417172 Döden vittnar av Val McDermid -tre granar

Övergången av Michael Conelly - fyra granar

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#417178 Connely håller jag på med just nu, "The Narrows", vet inte vad den svenska titeln är.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417179 Vem har tid att läsa nuförtiden?? Har försökt läsa ut "Salt" av Kurlansky, men fastnat halvvägs.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#417180
totte skrev:Connely håller jag på med just nu, "The Narrows", vet inte vad den svenska titeln är.

Den heter Fällan på svenska, han är bra Conelly

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#417181
Mangan skrev:Vem har tid att läsa nuförtiden?? Har försökt läsa ut "Salt" av Kurlansky, men fastnat halvvägs.

Lyssnar på dom när jag gallrar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417183
Mangan skrev:Vem har tid att läsa nuförtiden?? Har försökt läsa ut "Salt" av Kurlansky, men fastnat halvvägs.


Nä man läser för sällan.

Får man tag i en bra bok så går det av bara farten. Annars kan det bli lite drygt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#417191
sundelius skrev:
totte skrev:Connely håller jag på med just nu, "The Narrows", vet inte vad den svenska titeln är.

Den heter Fällan på svenska, han är bra Conelly


Jo, en av de bästa av de amerikanska tycker jag.

Dessförrinnan läste jag Virvelvind av James Clavell, en oerhört spännande historia om ett engelskt helikopterföretag i Iran vid tiden för revloutionen där 1979. Riktigt tjock tegelsten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417288
Mangan skrev:Vem har tid att läsa nuförtiden?? Har försökt läsa ut "Salt" av Kurlansky, men fastnat halvvägs.


Det är när man inte har tid att läsa (eller vila) som man behöver det som mest!

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417729 Kom förresten på en bokserie som borde passa som handen i handsken för forumisterna. Bernhard Nordhs böcker om nybyggarna i fjällen, det är tre böcker och de heter Fjällfolk, i Marsfjällets skugga och Flickan från fjällbyn. Det är verkliga platser och människor i böckerna så det är lite blandad roman/dokumentär-stuk. Jag gillar dem skarpt.

Sen har det kommit en ny bok som bara finns på engelska, Barkskins av Annie Proulx. Den handlar om skogshuggare (-bransch) från 1600-talet fram till nutid. Ska beställa den som julklapp till mig själv :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417865
Palms skrev:Kom förresten på en bokserie som borde passa som handen i handsken för forumisterna. Bernhard Nordhs böcker om nybyggarna i fjällen, det är tre böcker och de heter Fjällfolk, i Marsfjällets skugga och Flickan från fjällbyn. Det är verkliga platser och människor i böckerna så det är lite blandad roman/dokumentär-stuk. Jag gillar dem skarpt.

De där B Nordh böckerna låter intressant. De ska jag försöka få tag i.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Torbjörn Johnsen  
#418608 Så här när det närmar sig jul kanske Anna Bensons "Granboken" kan vara lämplig läsning? Den funkar även bra att ge bort som t ex företagspresent. Väl så bra som chokladaskar och julblommor. Annas pappa har odlat julgranar i Småland i "alla tider" och han har sen tillsammans med barnen sålt direkt i Stockholm. Tillsammans med sin bror (och far antar jag) driver Anna nu företaget [url=http://smålandsgran.se]Smålandsgran[/url] som erbjuder hemleveranser av julgranar och julpynt i ett antal svenska städer. En ganska smart affärsidé tycker jag. Trevlig läsning!
Författaren, julgranssäljaren och mångsysslaren Anna Benson med ett exemplar av Granboken.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Skrivarn  
#418616 Som nybliven medlem, och bokmal, tycker jag att det här är ett lämpligt ställe att börja på...

Senast lästa bok är "Soldatens Kärlek" av Jan Fridegård, och är skriven 1962. Skulle förundra mig om någon läst den nu... Tyvärr är väl inte Fridegård så mycket läst numera. Jag måste nog erkänna med både sorg - och glädje att jag inte läste denne författare tidigare i mitt liv. Men då hade jag ju inte haft en drös böcker av denne eminente författare att se framemot nu...
Annars tycker jag mycket bra om Fridegårds amerikanska motsvarighet, John Steinbeck. Samt den motsträvige och klarsynte Charles Bukowski. Ingen läsning för söndagsskolebarn, men väl för män - och även kvinnor gillar hans råa realistiska stil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).