Bioenergi

Investera i en flismaskin

23 inlägg 13867 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Investera i en flismaskin

Alex  
#41714 Vad ska man täncka pâ om man ska investera i en flismaskin ? alltsâ annat en pris pâ maskin , Mâlet är att flisa 4-5000 ton per mânad ,det gäller en Bruks 805 CT. Vad ska man ha som basmaskin?
Tackar alla tips :wink:



   TS
Avatar Fallback
grotförare  
#41717 jag skulle ha en ponsse buffalo lr en john deere 1410 som basmaskin iaf nått i den storleks klassen på basmaskin!

Användarvisningsbild

Re: Investera i en flismaskin

Thunborg  
#42108 Ska man sattsa på en ny maskin , skulle jag nog sattsa på en 1510 E. Tror den skulle bli fin :smile:

Användarvisningsbild

Re: Investera i en flismaskin

Lill Junior  
#43821 Tror mer på en 6 hjulig 890 lr 1710.

Användarvisningsbild

Re: Investera i en flismaskin

Knegarn  
#43853 tror oxå att en snurr-deere skulle fungera fint som flisare! Jag är FÖR allt snurrande i skogsmaskiner, sitta still o vrida på huvet kan man göra hemma i soffan :grin:

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

Bonden/Ramnäs  
#44070
Lill Junior skrev:Tror mer på en 6 hjulig 890 lr 1710.




då kan man inte åka dunderbygge pga vikten :sad:

Användarvisningsbild

Re: Investera i en flismaskin

Thunborg  
#44072 Det funkar inte med 14 tonare heller , pga höjden 8)

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

grotförare  
#44236 jo de går fast inte överallt men på många ställen går de med 14 tonnarna.

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

Bonden/Ramnäs  
#44354
Thunborg skrev:Det funkar inte med 14 tonare heller , pga höjden 8)



vi åker då iaf dunder överallt med våran 1410 med brukshugg på....

Användarvisningsbild

Re: Investera i en flismaskin

Thunborg  
#44403
Bonden/Ramnäs skrev:
Thunborg skrev:Det funkar inte med 14 tonare heller , pga höjden 8)



vi åker då iaf dunder överallt med våran 1410 med brukshugg på....


Men den närmar sig väl 4,60 i höjd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

grotförare  
#44490 de går om man planerar lite vart man ska åka!

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

FlisGubben  
#50151
Alex skrev:Vad ska man täncka pâ om man ska investera i en flismaskin ? alltsâ annat en pris pâ maskin , Mâlet är att flisa 4-5000 ton per mânad ,det gäller en Bruks 805 CT. Vad ska man ha som basmaskin?
Tackar alla tips :wink:


hejsan ska du hålla på med grot så verkar det vara mycket 5000ton det 32,5 ton i timmen på 8 timmar vet inte groten men timmer är det 1ton gånger 3,5 lika med kubik flis alltså 113,75 kubik flis och det kan jag inte tro att man uppnår att bruma runt på hygget
ett bra invistering eller ett måste är att köpa en slipmaskin till knivarna :grin:

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

Alex  
#50161 Cifran 5000 ton fick jag frân maskin försäljaren :sad: . Hur mycket tror du att man fâr flisa pâ en mânad , det gäller grot alltsâ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

tpmab  
#50611 Man måste nog köra skift på en ny flishugg.Då kan 3500ton vara rimligt vid normala förhållanden och arbetstider.

Avatar Fallback

Re: Investera i en flismaskin

grotförare  
#50805 jag håller med dig tpmab. de blir nog svårt att hinna köra 5000 ton 3500 är lite mer rimligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).