SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Studiebesök hos Malwa (Video)

2 inlägg 5204 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studiebesök hos Malwa (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#417041 Skogsmaskintillverkaren Malwa i Skene är en ung aktör på skogsmaskinmarknaden. Trots det har man både lyckats etablera sig på en stenhård marknad samtidigt som man i högsta grad varit delaktig i att skapat tillväxt för segmentet mindre skogsmaskiner.

Skogsforum besökte Malwa i Skene där det mesta av maskinerna både tillverkas och monteras. Här finns en video som visar tillverkningen:



Grundaren Magnus Wallin börjar med att berätta Malwas historia
Magnus växte upp i en företagsmiljö där pappan drev firma med mobilkranar. Efter utbildning till maskiningenjör hamnade Magnus också i kranbranschen. Närmare bestämt som besiktningsman av kranar, traverser och andra lyftanordningar på uppdrag av Statens Anläggningsprovning. Statens besiktningsmonopol avskaffades 1995 och då startade Magnus tillsammans med några kollegor upp besiktningsverksamhet i ÅF:s regi. Efter tio års jagande efter uppdrag och kunder tog Magnus tjänsteledigt 2005 för att fundera på vad han egentligen ville ägna sig åt. Valet föll på maskinhandel och import av mindre traktorer. Bl a Mitsubishi, Iseki m fl mindre maskiner för framför allt grönyte- och anläggningsbranschen.

Byggde miniskotare av jordfräs
Skogen kom Magnus i kontakt med första gången via kunder som ville utrusta sina traktorer med mindre huggarvagnar. Han upptäckte en målgrupp av 40-talister som gärna vill jobba själva i skogen med diverse ved- och gallringsarbeten och som gärna ville ha en liten smidig maskin. Under konsulttiden på ÅF hade han lärt sig att jobba ”efterfrågestyrt” och därmed var steget inte långt till att börja titta på egna lösningar åt kunder som inte hittade det de sökte i standardutbudet. Kombinerat med ett intresse för att ”bygga saker” så var arbetet snart igång med att ta fram en miniskotare. Den första prototypen byggdes 2008 med en kinesisk jordfräs som bas och med en egen bakvagn och kran. Kunderna gillade koncepet. Vagn och kran gick bra men den kinesiska maskinen fungerade inte alls. Så där stod man med tre beställningar, inga maskiner och utan pengar.

Ny maskin blev klar dagarna innan Elmia Wood 2009
Specifikationen för prototyp nr 2 var dock klar och på något sätt lyckades man även ordna finansiering för att börja bygga maskin nr två i februari 2009. En månad senare, i mars, startades bolaget Malwa International AB upp. Målet var att skotaren skulle vara klar att visas upp på Elmia Wood samma år. Som Malwa 360. Maskinen var komponentbyggd, med egen kran, hydrostat och IQAN-hydraulik redan från början. Idén var att krympa ner en riktig skogsmaskin men i möjligaste mån bibehålla kvalitén.

1478550213_p1000026.jpg


Den första 360-Malwan blev klar dagarna innan Elmia Wood och det var med nöd färgen hann torka innan fotografering för mässbroschyrerna som fick snabbtryckas. Redan i april hade man dock tagit fram ritningen till nästa maskin, Malwa 460 som hade större hjul och bättre frigång och 4 tons lastkapacitet. Malwa sålde flera maskiner under värsta lågkonjunkturen 2009 och lyckades få 30% i förskott så att man hade råd att få igång maskinbyggnationen. De första maskinerna levererades i april 2010 och byggdes sedan i samma utförande t o m sommaren 2013. De första skördarna i 460-modellen byggdes 2012. För att klara av tillverkningen gjordes en emission för att få in kapital under 2010-2011 och under 2011 kom även Hans-Åke Elofson in i styrelsen. Magnus träffade Hans-Åke i samband med ett möte med Exportsamverkansgruppen Fortec och insåg snabbt att Hans-Åke, med sin långa erfarenhet från skogsmaskinbranschen (från bl a Volvo BM, ÖSA, FMG, Timberjack, och John Deere) kunde bidra med viktig produkt- och marknadskompetens. Inte minst när det gällde strategier kring export- och eftermarknadsfrågor.

En av Hans-Åkes första slutsatser var att Malwas affär måste vara driven av skogsägarna och det har enligt Magnus varit en röd tråd i verksamheten och är fortfarande idag.

Kombimaskinen lanseras
Malwa fortsatte att utveckla maskinerna och i december 2012 fattades beslut om att ta fram Malwa 560. Även en kombimaskinen (både skotare och skördare) togs fram och Malwa 560 premiärvisades på ElmiaWood 2013. Motoreffekten hade nu ökats från 35 till 75 hk och hydraulikens kapacitet var också betydligt högre. 2013 var ett mycket tufft år för Malwa med förlustresultat men det vände i november-december och sedan dess har det rullat på i en stadig och lönsam utveckling.

Det finns idag drygt 100 Malwa-maskiner ute på marknaden och det tillverkas ca 35 nya maskiner per år i Skene varav 90 procent levereras på den svenska marknaden. Exporten går i dagsläget till Tjeckien, Polen, Danmark, Tyskland och Estland men ev. kommer marknaden att utökas med några fler länder under 2017.

Idag är 65% av de tillverkade maskinerna kombimaskiner, 25-30% är skotare och därutöver görs några enstaka renodlade skördare. Det tar ungefär fyra dagar att montera en skotare och några dagar längre att skruva ihop en kombimaskin. När Skogsforum besökte monteringshallen var tre maskiner under tillverkning. En kombimaskin och två skotare, alla med leveransadresser i Götaland.

Malwas affär drivs av skogsägarna
Malwas maskiner säljs i de flesta fall till större, självverksamma skogsägare som vill jobba med skonsam gallring men under senare år har även heltidsentreprenörer fått upp ögonen för de mindre maskinerna. Det finns en hel del exempel idag på virkesköpare och entreprenörer som får affärer och uppdrag tack vare att de kan erbjuda gallring med mindre maskiner.
-Malwas affär drivs som sagt av skogsägarna, säger Magnus.

Beståndsgående utan mellanstråk
När det gäller maskinernas prestanda och produktionssiffror så är skördarna (Combin som skördare) ekonomiskt konkurrenskraftiga i förstagallringar enligt Magnus. Däremot behöver en ”Malwa-entreprenör” någonstans runt 30-50 kr mer per m3fub för skotningsjobbet än vad som normalt betalas för den här typen av jobb.
-Det handlar om ca 1500 kr/ha i merkostnad i en förstagallring, säger Magnus. Kostnaden ska enligt Magnus ställas mot mervärdet av att ha mindre kalyta (stickvägsareal) efter gallringen, fler huvudstammar kvar och jämnare stamfördelning. Dessutom blir bestånden mindre stormkänsliga när man inte öppnar upp så breda vägar.

De flesta som gallrar med Malwa idag kör enligt Magnus beståndsgående utan mellanstråk. D v s skotaren kör i alla vägar som skördaren kör. Vägbredden blir i genomsnitt tre meter och har man ett stamantal om drygt 1100 stammar per ha efter gallring så blir avståndet mellan stammarna (det s k förbandet) ganska precis tre meter. Det här innebär enligt Magnus att vägens bredd ryms inom det gallrade beståndets trädavstånd. Normalt avstånd mellan vägarna med denna metod är 12 meter.

När det gäller skotarnas prestanda så tror inte Magnus på att försöka pressa upp skotarstorleken för att få ner skotningskostnaden per kubikmeter till jämförbar nivå som för en större maskin.
-Entreprenören kommer ändå inte att få behålla något av den effektiviseringen, säger Magnus och skogsägaren kan riskera att få ett sämre resultat i utbyte mot några hundralappar per hektar i högre gallringsnetto.

Här nedan kommer några bilder från tillverkningen:

1478550227_p1000062.jpg

1478550226_p1000029.jpg

1478550227_p1000052.jpg

1478550217_p1000039.jpg

1478550223_fullsizeoutput_17e1.jpeg

1478550227_p1000062.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 12:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök hos Malwa (Video)

Göt  
#417048 Mycket bra film och presentation :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).