Gallring

Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

13 inlägg 4901 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Frågan  
#416494 Ny på forumet och första frågan gäller inte ens min egen skog...
Jag har ett problem med vägen till vår fritidshusfastighet. "Vår" väg går genom en nyckelbiotop. Vägen tillhör en vägsamfällighet och även nyckelbiotopen tillhör vägföreningen. Vägen är "vår" eftersom det endast är till vår fastighet den leder. Tyvärr så vill föreningen inte tillåta oss att ta ned några träd intill vägen med hänvisning till nyckelbiotopen. Vägen är nu successivt på väg att bli obrukbar. Är det rimligt att nyckelbiotopen på sikt ska kväva en väg som var befintlig innan nyckelbiotopen skapades? Vilket stöd finns för det? Vad händer om jag börjar avverka träd på eget bevåg? Vad kan jag hänvisa till för att få vägföreningens tveksamhet att ändras?

Nyckelbiotopen är 1,5 ha och det som skulle påverkas av avverkning 3 m på varje sidan av vägen är mindre än 0,1 ha. I den här frågan så är virkesvärde inte av någon betydelse.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Chainsaw Charlie  
#416499 Ta kontakt med skogsstyrelsen för samråd. Då får du ett dokument med vad som får göras som du kan visa för föreningen.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

ÅsaNisse  
#416520 Har ni statsbidrag till vägen, så kollar du med Trafikverket. Det finns regler för att vägar ska vara säkra och funktionsdugliga.
En vägsamfällighet har i uppdrag att sköta vägar. Andra uppdrag får väl bildas andra samfälligheter till att sköta.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416523 Nyckelbiotop betyder väl inte att man inte får fälla farliga/besvärliga träd?
Måste de inte omvandla det till naturreservat eller liknande om sånt ska vara förbjudet?

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

moiam  
#416525 Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, men en nyckelbiotop är en klassning av mark med höga naturvärden som är värd att spara. Dock inte skyddad från avverkning.

Virkesuppköpare och skogsentreprenörer som är certifierade för inte handla/avverka sådan skog utan risk för att bli av med sin certifiering.

Med andra ord så finns det inga hinder att hugga, men jobbet blir mindre intressant för en entreprenör som ska hugga det och virket blir mer eller mindre ointressant för en virkesuppköpare.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416528 Om vägen ingår i samfälligheten, så skall den skötas precis som övriga vägar. De kan inte bara strunta i den. De har betalt för att underhålla vägen.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416664 Virke från nyckelbiotoper fungerar alldeles utmärkt till egen ved, samt till att sågas upp på den lokala bysågen för eget bruk.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 10 nov 2016, 19:13, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416838
Frågan skrev:Vägen tillhör en vägsamfällighet och även nyckelbiotopen tillhör vägföreningen. Vägen är "vår" eftersom det endast är till vår fastighet den leder.

Nyckelbiotopen är 1,5 ha och det som skulle påverkas av avverkning 3 m på varje sidan av vägen är mindre än 0,1 ha. I den här frågan så är virkesvärde inte av någon betydelse.


Om vägen ingår i en vägsamfällighet, så är det väl upp till samfälligheten att se till att vägen är farbar.

Om du tänkt avverka 3 meter på var sida om en privat väg så förstår jag att någon vill stoppa detta. Du lär inte kunna hävda att du kan avverka utanför dikets bakkant, bara ta bort de kvistar som växer ut över din väg till 4,5 meters höjd.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

ÅsaNisse  
#416965 Om man ska rensa diken utmed en liten enskild väg så vill det nog till att man ha 3m fritt spelrum att använda. Dike ( som gör nytta) med slänter i planmark tar minst 2m och sedan är det bara frågan om hur mycket rötter man ska gräva av från stående träd. Är det bara för framkomlighet går det ju att stamkvista som Ernst skrev ovan, men det behöver vara 5 m högt och 1m fritt utanför vägkant. Höjden för snötyngda grenar och bredden för speglar o.dyl.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

boksson  
#417021 Vanligtvis på mindre vägar brukar det vara 2 m i vägkant som vägföreningen får ta bort träd, buskar och grenar. Men det ska stå i föreningens stadgar. Du har givetvis rätt till lika bra väg som de andra i samfälligheten. Lämpligen väcker du frågan genom att skriva en motion till årsmötet så får årsmötet ta ställning till din fråga. Gillar du sedan inte beslutet kan du klaga till mark och miljödomstolen.
En annan möjligehet är att du är inte den enda som har väg i en nyckelbiotop så länsstyrelsen/skogsstyrelsen har säkert fått liknande frågor tidigare. Så fråga dem. Träd tror jag inte är något problem att ta bort eller att rensa befintligt dike. Nya diken kräver tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

boksson  
#417022 Glömde säga att det är föreningen som måste söka dessa tillstånd, inte du, det har med juridiken att göra.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

Göt  
#417032 Är det en samfällighetsförening så har du ett visst lagstöd så du har möjlighet att klaga.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningens väg genom nyckelbiotop

boksson  
#417061 Både Ernst oc Åsanisse har rätt. En meter ftån vägkant och 5 meter upp ska det vara fritt. Men föreningen har rätt som jag skrev, att ta träd och grenar upptill två meter från vägkant eller det som stipuleras i stadgan. Är det inte ivägen brukar de flesta föreningar låta träden vara kvar utanför en meter. Vad du än gör ta inte ned träd utan att ha skriftligt från styrelsen att du får göra så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).