Skogsvagn (Huggarvagnar)

BMF skogsvagnar - någon som provat?

38 inlägg 33424 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BMF skogsvagnar - någon som provat?

Torbjörn Johnsen  
#416303 Söderberg & Haak annonserar idag om BMF huggarvagnar. Finns det någon här med erfarenhet av dessa vagnar?
IMG_1478257736.581335.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 31 jan 2018, 03:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

JohannesG  
#416306 Alltid intressant med nya märken. :grin:
De ser ut att ha en rätt skaplig kran, lyfter 1200kg på fyra meter, och når över nio meter. :shock: Det vore något @stegmaster :wink:
Men de är lite väl optimistiska när det kommer till lastvikt. 13 tons vagn med en lastarea på bara 2,5m².
http://www.bmf.ee/sv/sammanfattning/

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

stegmaster  
#416319 Ja, dom såg riktig fina ut.
Vet dock inte om dom säljs här i Norge??
Lite av årsaken til att jag valde Kesla var just säkerheten med et känt stort märke, med en seriös ÅF här i Norge.
Weimer t.eks har inte det, men riktig fina prisar har dom, så synd dom inte finns på Norska marknaden.
För weimer var egentlig enda vagnen där det var nån rejäl prisskillnad, til fördel weimer, av dom vagner jag kollade på.
Med Farma, Palms (som vel räknas som "billigvagner") var i prinsipp lika dyra (grovt räknat) som min Kesla vagn, med samma utrustning.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Ängagärdet  
#416321 De var tillfrågade när jag skulle handla vagn för ett år sedan, då hade de bara navdrift vilken de skulle ha drygt 100 loppor för vilket gjorde att jag backade. Totalpriset låg i nivå med svenska och finska premiumvagnar med samma utrustning. Det var en annan importör då.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Nor-forest  
#416923 Jeg har spurt norsk leverandør av Weimer for pris, og da fikk jeg beskjed om at Weimer sliter med å levere tømmervogner om dagen. Men forhandler i Norge fikk ikke vogner fra dem lengre.

Den lokale selgere sa at de da hadde sluttet med Weimer, og heller solgte tømmervogn fra BMF. Dette er nytt merke for min del men etter å ha sjekket ut hjemmesider, og teknisk info så ser det veldig lovende ut. Prismessig så skulle BMF ligge på nivå med Weimer, og heller noe lavere. Men dette får vi da se på. Selgere er selgere :)

Norsk forhandler er blant annet OK maskin på sørlandet et sted. Blir interessant å sjekke nærmere ut, og ikke minst se på prisen. Så blir vurderingen pris mot kvalitet....
Senast redigerad av Nor-forest mån 07 nov 2016, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

stegmaster  
#416929 Ifølge Urban hos Weimer i Sverige har de ikke forhandlere i Norge.
Selv fikk jeg tilbud på en fin vogn av dem med leveransetid på 4-6 uker, om jeg ikke husker feil.
Prisene er jo veldig lave på weimer (spesielt med tanke på at mye er laget i Sverige), så om BMF har priser som er lavere enn dette, skulle jeg sjekket den vogna grundig før en handel.

Ellers ser jag at Palms hadde en veldig fin vogn til salgs hos Fåvang maskin.
Annonse på finn.no i går.

Edit: Rettet mitt innlegg etter at Nor-Forest endret sitt, da meningen da falt bort.
Senast redigerad av stegmaster mån 07 nov 2016, 18:13, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416935 Rättning i ledet!
Skilj på Svenska Weimer och det Estniska Weimer!!! Säga att företag håller på att konka om man inte vet vilket av dem är inte snyggt.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Nor-forest  
#416937 Jeg håper heller ikke at Weimer har problemer. Etter hva jeg har sett av priser på deres vogner (med bra med utstyr) er det svært gode på pris.
Særlig på vogner med 4WD, og utvalg/styrke på vinsjer.

Er skeptisk til ny merker. Kan slå begge veier men man må vite mer om erfaringer med produktet før man evt handler.
Har en Igland vogn selv, og mesteparten av denne er produsert i øst-europa. Så dette med hvor ting er laget trenger nødvendigvis ikke å bety så mye. Det som betyr mer er bruker-erfaringer over tid, lokal forhandler osv, teknisk spec osv. Og selvklart prisen :grin:

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

JohannesG  
#416944 Instämmer med Morgan! Svenska Weimer tror jag inte har några större problem, men Estniska kan nog ha det desto värre. Till att börja med äger de inte varumärket... Kommer inte heller åt Estniska Weimers hemsida längre. Men detta är lite off topic, vidare diskussioner bör tas i Weimer-tråden.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Skogshuggarn  
#425348 Lyfter tråden!

Någon som handlat och/eller kan ge lite utvärdering/synpunkter runt BMF?.
Kvalite vs pris, nackdelar/fördelar i jämförelse mot andra fabrikat,,,"Palms" tex.

(91/615 är väl den jag grubblar på främst som (ev) framtida "deltidsanvändare").

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Skogshuggarn  
#426498 Ingen?,,,, :surp:

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Nor-forest  
#426521 Hei!
Jag har sett på vagnene, og prøvd dem. Ser solide ut og man får bra garanti på vagnen. Har også fått tilbud på en 92 vagn med 705 kran men jag tycker inte prisen er god nok med tanke på at det er et nyt merke, samt at man inte hittar referanse på vagnene. Annenhåndsverdi er også usikker. Jag kjøpte inte på grunn av risikoen rett og slett.
Men dette er kun mine vurderinger.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

c_andersson  
#426525 Hej. Köpte en bmf 92 med 685 kran förra hösten. Kört ca 100 kubik med den och måste säga att jag är tok nöjd. En väldigt stabil vagn. Har kört palms kärror innan och får nog säga att dom känns ganska lika. Mvh calle

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

stegmaster  
#426716
Skogshuggarn skrev:(91/615 är väl den jag grubblar på ").


Den kranen verkar ju veldig slö, i båda lyft och sväng, så skulle tittat på snappet större.
Spesielt svängen med sina ynkliga 4,9knm var ju veldig klent.


Annars så kan man se på denna mer proffsiga vagnen til BMF, att det skiljar inga stora penger til en tilsvarandet Kesla, t.eks.
Med radiovinch och frakt blir priset ca 450tkr på denna vagn.
http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=87978346

Samma er min erfarhet med Palms och Farma, lite billigare enn tillsvarandet Kesla, men inga stora pengar.
Undantaget er Weimer som var rejält billigare. Ca 100tkr i mitt fall, så då får man kanske ta sig en fundering.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Skogshuggarn  
#426771 Tack för "input" allesammans!.

Man vill ju gärna höra både "allmänna intryck" likväl som ren användarfeedback.

"Skitsvetsar och blötjärn"?. Boggin viker ihop sig och kranen spricker efter 200 kubik. taskig kran ergonomi/slöa funktioner Det "regnar" målarfärg och rostar efter 1 år. Värdelös garantier, taskigt åf-nät/reservddelar andrahandsvärde,,, ja ni hänger säker med.

Varför övergav du "Palms" C_andersson?.

Ska kolla och jämföra Stegmaster, men jag behöver inget "heltidsekipage".
Ska hänga det bakom 650´n och köra ihop/fram ved + lite massa.
Kan det bli 10-15 lass per år så är det bra.

Jag vill dock slippa från beg "skräp"= skruva och svetsa efter "vartannat lass" även om det är ett "premiummärke". Därför känns detta vagn som en "lämplig nyinvestering".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).