Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

77 inlägg 55835 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

ÅsaNisse  
#416806 Jag har kört med begagnad transmissionsolja sedan kedjeoljan tog slut i Gudrunstormen. Funkat bra i alla dessa år utan problem. Kostar gratis när jag servar traktorn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416886 Hur mycket kör du? För en huggare som kör 20L på 14-20 dar så får han åka rätt mycket med traktorn för o klara sig 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

MartinH  
#416906 God morgon mitt i snöstormen :-), nästan i alla fall, det snöar och har snöat en del i Umeå under helgen.

Detta med gammal transmissionsolja och även gammal motorolja från bilen känner jag mig lite tveksam inför.

Om jag förstått det rätt så bildas en dimma runt motorsågen när man kör, rätta mig om jag har fel. Denna oljedimma kan och kommer dras in via fläkten och kan fastna på cylindern. Jag köpte en skuren 242:a med ett svart pansar runt flänsar och cylinder. Mellan ljuddämpare och cylinder hade det byggts upp så mycket att som jag bedömer det så hade det orsakat att cylindern skar, detta på grund av att kylningen påverkades negativt.

Sedan vet jag inte hur hälsosamt det är att dra in detta heller.

Mvh! MartinH

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Robertberg  
#416914 Att motorsågen får i sig oljedimman är väl det lilla problemet, att själv andas in och svälja något som inte rekommenderas att ha på huden kan inte vara nyttigt.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Elfving  
#416919
MartinH skrev:God morgon mitt i snöstormen :-), nästan i alla fall, det snöar och har snöat en del i Umeå under helgen.

Detta med gammal transmissionsolja och även gammal motorolja från bilen känner jag mig lite tveksam inför.

Om jag förstått det rätt så bildas en dimma runt motorsågen när man kör, rätta mig om jag har fel. Denna oljedimma kan och kommer dras in via fläkten och kan fastna på cylindern. Jag köpte en skuren 242:a med ett svart pansar runt flänsar och cylinder. Mellan ljuddämpare och cylinder hade det byggts upp så mycket att som jag bedömer det så hade det orsakat att cylindern skar, detta på grund av att kylningen påverkades negativt.

Sedan vet jag inte hur hälsosamt det är att dra in detta heller.

Mvh! MartinH

Borde inte denna dimma vara lika problematisk oavsett vilken olja man använder? Enda sättet att komma runt problemet lär vara att hålla kylflänsar rena.
Gammal motorolja är väl den klassiska sågkedjeoljan sett bakåt i tiden. Fungerar ypperligt men kan teoretiskt vara en hälsofara? Sedan är det väl inte helt enligt dagens miljötänk att söla runt med spillolja i skogen trots att skillanden i kontaminering jämfört med avsedd mineralolja lär vara försumbar.

Har inte testat rapsolja men måste göra det baserat på omdömena i denna tråd. Använder för tillfället fossilbaserad sågkedjeolja från 20l dunk.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

jannee  
#416920 Hydraulolja är en olja som i vilket fall som helst bör undvikas, enligt förståsigpåare den absolut farligaste oljan att handskas med, har väl också dåliga smörjegenskaper. :mrgreen:
Efter vad som mig sagt så är mineral kedjeolja begagnad motorolja, visserligen renad och kompletterad med några tillsatser - men vad vet jag :?:

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

JensSkoog  
#416926
Elfving skrev:[
Borde inte denna dimma vara lika problematisk oavsett vilken olja man använder? Enda sättet att komma runt problemet lär vara att hålla kylflänsar rena.

Har inte testat rapsolja men måste göra det baserat på omdömena i denna tråd. Använder för tillfället fossilbaserad sågkedjeolja från 20l dunk.

All oljedimma är i principet cancerframkallande, ochså frityolja. Strupecancer är oerhörd vanlig i Asien bland kvinnor, eftersom de använder mycket värm olja när de steker mat. Men då talar vi om stora koncentrationar av dimma över lång tid.
Värre i mitt tycke är oljor som är avsädda för annan användelse, för motor, transmission eller annat. De har tilsatser som jag inte skulle villa ha på kläder, hud eller in med luften jag pustar.
Rapsoljan är ren, billig och funkar hyfsad, och om man får den på sig gör den bara bra för huden :lol:

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

ÅsaNisse  
#416962
Mange skrev:Hur mycket kör du? För en huggare som kör 20L på 14-20 dar så får han åka rätt mycket med traktorn för o klara sig 10 år.

Tja, jag har ju servat traktorn mer än en gång sedan Gudrun och det ger ca 60 liter varje gång. Sen är jag ingen yrkeshuggare, utan hobby i egen skog, så ekvationen har gått plus för mig än så länge. Dessutom är det ju röjsågen som har fått gå mera senare år.
Beträffande smörjegenskaperna så tror jag de är tillräckliga, för en sågkedja, i både motor, transmission och hydraulolja, men hydrauloljan håller jag med om att den helst inte ska vara i naturen och motorolja vill jag inte ha för den är så svart och sotig. Tranmissionsoljan kör jag däremot genom ett micronfilter som rensar ur metallpartiklar och sedan funkar det fint.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Tallberg  
#417035 Har någon koll på hur de olika kedjeoljorna påverkar tillväxten på de träd som lämnas kvar? Tex lämnar spill från mineralolja fläckar som varar flera år på en gräsmatta. Dvs förstör vi det som lämnas kvar genom att välja "fel" smörjmedel?

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

isteskog  
#417037 Har alltid använt vegolja sen den kom. Minns den trögflytande mineraloljan so knappt rann .... :surp:
Visst är den lite dyrare, men det har fungerat bra under alla åren som jag kört med vegolja. Vet en i byn som körde på spillolja .... fy för den lede vad det luktade illa runt honom .... :x

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Elfving  
#417042
Tallberg skrev:Har någon koll på hur de olika kedjeoljorna påverkar tillväxten på de träd som lämnas kvar? Tex lämnar spill från mineralolja fläckar som varar flera år på en gräsmatta. Dvs förstör vi det som lämnas kvar genom att välja "fel" smörjmedel?

Jag har ingen erfarenhet eller något att använda som exempel men mängden olja är alldeles för liten för att ge mätbara effekter.
Däremot är det filosofiskt fel för de flesta att söla ut något som inte är nedbrytbart!

Orsaken till att jag köper mineralolja istället för vegetabilisk är påståenden om att den senare kan kladda igen smörjsystemet om sågen står oanvänd en tid. Ren rapsolja är något annat än vegetabilisk sågkedjeolja, men man undrar varför oljeleverantörerna skapade en vegetabilisk sågkedjeolja som inte fungerar till hundra procent när denna tråd menar att den rapsolja är tillfyllest bra? Kanske dagens vegetabiliska fungerar utan problem, men den känns ändå onödig baserat på det betyg ren rapsolja får i denna tråd...

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

JensSkoog  
#417045
Elfving skrev:Orsaken till att jag köper mineralolja istället för vegetabilisk är påståenden om att den senare kan kladda igen smörjsystemet om sågen står oanvänd en tid. Ren rapsolja är något annat än vegetabilisk sågkedjeolja, men man undrar varför oljeleverantörerna skapade en vegetabilisk sågkedjeolja som inte fungerar till hundra procent när denna tråd menar att den rapsolja är tillfyllest bra? Kanske dagens vegetabiliska fungerar utan problem, men den känns ändå onödig baserat på det betyg ren rapsolja får i denna tråd...

Möjligt att nyare ved.oljor funkar bättre än den jag provade några år
tilbaka, men den var illa och kladdade igen allt.

Har planerat att köra på raps ett år, och så kolla genom systemet och se hur det ser ut.

Idag har jag körd med den i några timmar i minus 7 - 8 grader, och jag
upplevde bra smurning av kedjan hela tiden. Är faktisk lite positivt förvånad :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

MartinH  
#417047 Har haft motorsågar stående med vegetabilisk olja och det har inte satt igen. Såg en film på Youtube från Stihl om förberedelse av motorsåg inför förvaring och de rekommenderade att man skulle fylla upp oljetanken inför förvaringen. Då fanns det väl ingen luft som kunde få oljan att torka antar jag. /MartinH

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

cruisern  
#417068 På sågen med 1,5 mm svärd har jag inte haft problem med vare sig Hva vegetabilisk- eller Hva mineralolja

På reservsågen med 1,3 mm svärd, som ofta blir stående, har jag haft problem med Hva vegetabilisk i form av att kedjan klibbar fast rejält i spåret och går knappt att dra runt för hand. Har bytt till Hva mineralolja

På mina batterisågar med 1,1 mm svärd har jag av ÅF blivit rekommenderad att använda mineralolja och inte vegetabilisk olja just av skälet att det blir igensättningar med vegetabilisk olja.

Kör numera Hva mineralolja så samtliga sågar

I mitt fall tycks ”smalspåriga svärd” vara mer känsliga för oljetyp.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

isteskog  
#417069 Jag har kanske klarat mig pga mina sågar körs mest hela året. Blir en del på sågbacken i Juni, Juli, sen börjar huggningen igen i Augusti-Maj. Inte varje dag, men regelbundet iaf ...... :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).