Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödben teleskop öka hastigheten

11 inlägg 5210 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödben teleskop öka hastigheten

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416903 Någon som monterar liknade detta för att öka hastigheten på stödbenen?
http://www.nimaab.se/se/art/tryckkannarventil.php

d.v.s att man trycker olja i båda anslutningarna på cylindern då ventilen ska trycka. När det blir tungt kopplar den om och trycker som vanligt (en tryck och en retur.)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416904 Det är väl så att den öppnar o tar oljan som är på väg i retur o skickar in på trycksidan. Så fort trycket ökar när det tar emot så stänger den o kör bara olja från pump.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416908 japp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416911 Samma till lite bättre pris :smile:

http://www.ebay.com/itm/Flowfit-Regenerative-Valve-1-2-034-V1220-/281377569883?_trksid=p2054897.l4275


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416912 Oj, är de så dyra!
Jag har en som jag fick med när jag köpte ett stödben från en Foco-kran som tänkts till vedklyv.
Minns inte att han la på femtonhundra för ventilen.

Avatar Fallback

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417102 Trodde det skulle gå att hitta billigare. Får se hur länge man kan hålla samman tålamodet för stödbenen;-).
Men det är ingen som har testat om det ger någon effekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417188
Bild

http://www.oie.se/Produkt/regenerativ-ventil-(P_50471)?sectionId=1001826903

1350:- 1/2"
1700:- 3/4"

Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

totte  
#417210
ocke skrev:Men det är ingen som har testat om det ger någon effekt?


Behöver egentligen inte testas, det är rent matematiskt att det går fortare. Räkna ut ytan på kolven, A, och ytan på kolvstången, B. Skillnaden A - B = C.

Dividera A med C så vet du hur mycket fortare det går jämförelsvis.

Förresten så går den väl bra mycket fortare upp än ner nu. Den skall gå lika fort ner som upp med den här tillsatsen.

Avatar Fallback

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417267 Ja så borde man kunna räkna. Men kolven sitter inne i stödbenet så svårt att komma åt.

Borde även gå att mäta hastigheten ned(A) och sedan hastigheten upp(B). Skillnaden mellan A-B=C borde bli nya hastigheten ned?
Hastigheten upp borde vara oförändrad.

Beroende av förhållandet mellan kolv och kolvstång så borde det gå att få dem att gå lika snabbt alt. om det går att justera i ventilen.

Men teorin kan ju missleda ibland så tänkte om det var någon som testat och känt att det gjorde skillnad? Eller om 3000kr är bortkastade pengar:-).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

totte  
#417320
Räkna ut ytan på kolven, A, och ytan på kolvstången, B. Skillnaden A - B = C.

Dividera A med C så vet du hur mycket fortare det går jämförelsvis.

Så skrev jag men det var fel. Ber om ursäkt för mitt svammel. Så här skall det vara:

Räkna ut ytan på kolven, A, och ytan på kolvstången, B. Dividera A med B för att få hastighetsändringen.

Eftersom du har samma tryck på båda sidor kolven så kan man säga att den är "kortsluten", det är bara kolvstången som är den aktiva ytan.

ocke skrev:Borde även gå att mäta hastigheten ned(A) och sedan hastigheten upp(B). Skillnaden mellan A-B=C borde bli nya hastigheten ned? Hastigheten upp borde vara oförändrad.


Ja det bör stämma. Blir inte som jag skrev att den går lika fort upp som ner, den bör gå fortare ner om inte kolvstången är mycket grov i förhållande till kolven.

Avatar Fallback

Re: Stödben teleskop öka hastigheten

snurra  
#420134 Satte en sådan på vedmaskinen, funktionen är sådan att ventilen växlar automatiskt mellan snabb och långsam rörelse på kolven till klyven beroende på justering, vid snabb rörelse så sätts samma tryck på båda sidor kolven, B sidan är mindre än A sidan därmed har A sidan en stötte area än B sidan och fyller på A sidan, då belastningen blir för stor så växlar ventilen över till att bara fylla A sidan och B sidan går till retur, (många A och B blev det :grin: )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).