Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FILMER - Mindre skogsmaskiner

581 inlägg 508888 visningar 77 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404198

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#407177 Gjorde en lite film till med min kärra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

svampbob  
#407179 hur långt är virket som du lastar här i filmen?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#407181
svampbob skrev:hur långt är virket som du lastar här i filmen?


Det är 3,6m långa stockar.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

svampbob  
#407187
teed skrev:
svampbob skrev:hur långt är virket som du lastar här i filmen?


Det är 3,6m långa stockar.


Dom ser ut att vara på gränsen för vad vagnen klarar om du vill ha något kultryck.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#407188
svampbob skrev:
teed skrev:
svampbob skrev:hur långt är virket som du lastar här i filmen?


Det är 3,6m långa stockar.


Dom ser ut att vara på gränsen för vad vagnen klarar om du vill ha något kultryck.


Går att flytta boggin några dm bakåt till, så jag gissar att praktiska gränsen är ca 4-4,20m.
själv kär jag oftast 3-3,6m därför har jag boggin där, blir lite gräns vid 3,6m men orkar inte flytta den :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

svampbob  
#407191 Det är 3,6m långa stockar.[/quote]

Dom ser ut att vara på gränsen för vad vagnen klarar om du vill ha något kultryck.[/quote]

Går att flytta boggin några dm bakåt till, så jag gissar att praktiska gränsen är ca 4-4,20m.
själv kär jag oftast 3-3,6m därför har jag boggin där, blir lite gräns vid 3,6m men orkar inte flytta den :lol:[/quote]

Jag ligger nog ungefär på den längden på Avesta 38an när boggin är ihopdragen. I helgen körde jag ett par lass talltimmer med längder upp till 5,5 meter och det gick bra med fullt utskjuten boggi. Det var däremot jobbigare för kranen att hantera de vikterna.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Sune_  
#412988


Bra drag måste ja säga.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#412995 Lite orättvist viktmässigt, skulle vara intressant med tom vagn.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Sune_  
#413101 Eller inte, t.o.m min 1750 slirar ju om vagnen är tom så det skulle ju säga ungefär ingenting om styrkan med den större motorn.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Robertberg  
#413107 Vagnen har väl mer vikt samtidigt som fyrhjulingen gasas så mycket att den slirar? Hade däckhastigheten varit lika hade det varit än mer imponerande. Det skulle gjorts ett test till där fyrhjulingen börjar dra och vagnen sedan ska byta riktning på ekipaget.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Sune_  
#413112 Ja men utan vikt slirar den ju bara, precis som min gör med fjuttmotorn på 6.5 hk ju så det säger ju ingenting.
Sådär orkar däremot min inte göra på långa vägar, den tvekar ju inte ens när den börjar slira, å viktfördelningen på vagnen såg även den vettig ut.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416850

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416853 Måste säga att jag tycker den låter fan så mycket bättre än Alstorns Briggs and stratton

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Jole  
#416887
Anders_S skrev:Måste säga att jag tycker den låter fan så mycket bättre än Alstorns Briggs and stratton

Sitter det inte CAT motorer i Alstors maskiner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).