Skogsröjning

Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

18 inlägg 16063 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Traktordave  
#416700 Har funderingar på att röja med kedjeröjsåg i en andra röjning i ett gran/lövbestånd ca 3-4 m med relativt bra bonitet ( ca 9) i Södra Sverige.
Tanken är att göra en brunsröjning i midjehöjd kring de granar (och björkar) jag vill sparar i mitt bestånd. Tanken är att röja fram relativt tätt bestånd och hoppas slippa betskador.
Tänker jag rätt?
Vad är era erfarenheter av röjningar med kedjeröjsåg? Hur utvecklas bestånden?
Blir de kvarvarande röjda stammarna ett problem vid gallring längre fram?
Eller är konventionell röjning att föredra?
Tanken är få ett bra bestånd, inte i första hand en billig röjning.
Tacksam för lite erfarenheter!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sv: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

perpet98  
#416703 Förröjningen blir nog dyr om du ställer det för tätt. grantopparna lär bli piskade och fula och då får man gå in mycket tidigare med maskin för att det ska bli någon skog av det . Lämna mycket högstubbar så det blir mat till djuren och till gallring så har högstubbarna dött

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

jannee  
#416705 Är träden 4 meter höga är det bara till att röja ned allt som inte ska vara kvar. Lövet kan du klippa av i 50 till 70 centimeters höjd, däremot ska granplantor av i markhöjd för annars växer de om. 50 till 70 sm höga lövstubbar dör på sikt, en del får nya skott dessa skott, blir begärliga för viltet och dör på sikt.
Tidiga och hårda röjningar det lönsammaste alternativet.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

rikard_e  
#416708 Jag antar att du har gott om vilt när du vill röja så vilt har svårt att komma åt och då tycker jag du gör rätt.
Men du kommer behöva en sistaröjning/förröjning tyvärr.

Där jag har röjt har nästan alltid varit sönderbetat innan röjningen ändå. Enda negativa var väl i tallbestånd då jag gjorde en sistaröjning och kronhjorten hade varit framme och skavt på huvudsstammarna.

De flesta här har olika uppfattningar och erfarenheter, så något direkt svar kan vara väldigt svårt att få.

Har du kedjeröjsåg idag?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Traktordave  
#416713 Nej har ingen kedjeröjsåg idag. Går och funderar på att investera men det är ju ca 10 000 kr och vill få lite tips och idéer innan jag slår till... Är rädd att det skulle vara en dålig investering...!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416714 Finns ju även en batterivariant, som heter 536 LiPX. Batterierna är då kompatibla med Husqvarnas andra batterimaskiner (utom den batteridrivna åkgräsklipparen).
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 06 nov 2016, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

jannee  
#416716 Det bästa du kan göra är att låna hem en kedjeröjsåg för någon vecka.
För vissa personer är det ett ypperligt hjälpmedel för andra raka motsatsen.
I en riktigt eftersatt röjning kan nog en kedjeröjsåg vara ett gott alternativ, för övrigt kan jag i alla fall inte se några fördelar med att springa runt med en stor klump på ryggen :grin:
En stor fördel med en kedjeröjsåg (som jag mycket väl insett) är att du kan ha den till många fler arbetsmoment än bara röja eftersatta objekt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

rikard_e  
#416719 Batterisåget är mycket trevligt, har bara några få timmars erfarenhet utav det, men har bara gott att säga.

Jag kör med 535fbx, 13" nya svärdet och x-cut-kedjan 1.3mm annars.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Traktordave  
#416763 Till vilka fler saker använder ni kedjeröjsågarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

jannee  
#416765 Beskära buskar och träd. ta dubbeltoppar, viss stamkvistning, listan kan göras lång, endast fantasin som sätter gränsen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Erre  
#416767
Traktordave skrev:Till vilka fler saker använder ni kedjeröjsågarna?

Använder min mest till eftersatt röjning och till underröjning.
Men det finns många olika saker att köpa till.
Så den är ett multiverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Traktordave  
#416786 Intressant, vid eftersatt röjning och underröjning, hur röjer ni då med denna såg? Är det midjehöjd eller marknivå som ni tar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Erre  
#416793 Försöker ta så nära marken som möjligt.
Blir låga men spetsiga stubbar.
Men dom ruttnar snabbt.

Har inte testat brunnsröjning än.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

jannee  
#416798 När det gäller brunnsröjning måste ändå en vanlig klingsåg vara överlägsen. Prova också med att använda Strands totalklinga och du kommer att bli glatt överraskad. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av röjning med kedjeröjsåg

Erre  
#416810

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).