Skogsröjning

Överlista snön

15 inlägg 11892 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Överlista snön

Olav  
#201545 Här har kommit snö....
Och jag har mycket röjningar, bottenröjningar innan avverkning.
Men det är energiavverkning, så det är nästan som plantskog.
Nån som har nåt tipps på bra snöskor?
Korta skogsskidor?

Har ett par snöskor som jag ibland röjer med, men de bär inte speciellt bra i den här pudersnön.
Fundera lite på korta skogsskidor, nån som tetstat det?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

Sedvall  
#205233 Lyfter tråden då jag är i samma situation. Har ett par snöskor med dåliga bindningar, dom släpper när man kliver snett. Någon som har förslag på snöskor med bra bindningar till röjning?

Dom jag har heter Sneka Hike

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205491 Överlista snön gör man bäst genom att smyga på den bakifrån :mrgreen:

http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 18&t=10374

Hemmabygge som kanske funkar?

Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

machonisti  
#205496 Brukar inte gumman tö överlista snön? :lol:

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

Olav  
#207423 Nå, det töa ju lite så det kom lite skare, så det höll relativt bra med mina snöskor.
De har antagligen inte värdens bästa bärighet, men de är rätt smidiga och de har hållit många år.
Minns ej vad jag betala för dem, men jag köpte dem i början på 2000
Nåt märke på dem finns ej, och om man gämför med dagens snöskor som säljs så var dom antagligen betydligt billigare.
Troligen ett fynd som har varit billigt och hållbart. Förhoppningsvis håller dom nåt år ännu... =)

Förtillfället har jag alla akuta röjningar undanstökade =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

svampbob  
#222116 Jag läste en artikel i dagens skogs Land om en ung företagare. På bilden hade han snöskor på sig vilka såg bra och bekväma ut och med lös häl. Jag googlade lite och hittade dessa. Någon som har använt denna moderna typ av snöskor?


http://www.northsport.se/product.html/t ... gory_id=71

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

fordson  
#367223 Träffade en idag som tillverkar riktiga och hållbara bindningar till skogsskidor.
Passar alla skor.
http://myggbrannarn-com.webs.com/skidbindning

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

Weavens  
#367357
svampbob skrev:Jag läste en artikel i dagens skogs Land om en ung företagare. På bilden hade han snöskor på sig vilka såg bra och bekväma ut och med lös häl. Jag googlade lite och hittade dessa. Någon som har använt denna moderna typ av snöskor?


http://www.northsport.se/product.html/t ... gory_id=71


Måste ha varit mig du såg då. Det går bra med snöskor. Köp några rejäla, har gjort sönder 3 par redan på 4 säsonger.
En underväxtröjning på skaren eller snöskor går snabbare än på sommaren. Man ser inte de små rackarna som man i
vanligt fall tar under sommaren :lol:

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

Sti L  
#367506 Et konkret tips,disse har jeg hardtestet over tre år med jakt,fjelljakt/klatring og endel uheldige episoder i busker og over elv.Navnet er ATLAS ASPECT,er litt beskjedne i størrelse men takler alt.Ikke billig da...

Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

Johan60  
#416687 Det snöar en hel del i Västerbotten..
Jag tänkte köpa snöskor för att kunna fortsätta röja även i vinter.
Det verkar som om TSL är de snöskor som säljer mest, och att TSL 227 verkar vara deras lämpligaste modell. Men håller TSL för skogsarbete?
Om inte, vet något var man kan köpa ATLAS snöskor, eller någon annan modell som håller?

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

ÅsaNisse  
#416689 Är det inte risk för höga stubbar?

Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

Johan60  
#416694 Det kanske finns viss risk för höga stubbar, men så länge inte snön är djup så bör det väl gå bra. Jag ser på nätet att det finns en del söm röjer på vintern och verkar nöjda med det.

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

tallen100  
#416717 Men snön försvinner så småningom det gör inte stubbarna, dom är inte särskilt nyttiga för däck heller.

Avatar Fallback

Re: Överlista snön

Tosca  
#416724 Fast röjer man i rätt tid hinner väl stubbarna bli murkna tills det ska rulla däck där?

Användarvisningsbild

Re: Överlista snön

Johan60  
#416774 Det är bara ungskog jag ska röja, det dröjer länge innan det ska dit några maskiner. Det är en intressant diskussion om det är lämpligt eller ej att röja på vintern, men hursomhelst vore jag tacksam på tips från någon som provat.

De flesta moderna snöskor verkar vara konstruerade för den som ska gå rakt fram, eventuellt långt. I röjning behöver man ju vända och backa ofta, så det kanske är bäst med korta breda snöskor och där hälen sitter fast? Typ gamla snöskor, men det verkar svårt att hitta någon som säljer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).