Skogsmiljö och Trädlära

Död topp i gallring

16 inlägg 7953 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Död topp i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416557 En av de stora granarna i min gallring hade en död topp. Översta 2-3m av ca 15 var död. Inga högre träd i närheten. Det var ett ganska grovt träd, kanske 20cm i brösthöjd.

Aldrig sett förut, insekter eller svamp?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

JensSkoog  
#416579 Möjligt att någon lånade toppen som julgran i fjol, och senn fick
den på plats igen - det toler nog inte granen :lol: :lol:

Men utom det har jag ingen förklaring! Märkligt. Granen ser ju fräsch ut hela vägen nedanför toppen :surp:
Ingen spår av blixt??

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

machonisti  
#416581 Mangan. Ett toppjobb framför dig! :D

Avatar Fallback

Re: Död topp i gallring

isteskog  
#416582 Har själv fått någon per år som torkar i toppen men lever. I mina fall så är det i regel längre träd än gran(n)arna. :wink: Barkborren har varit i dessa en bit ner när de börjar bli en 6-7 cm grova. Min teori är att de drabbats av någon slags stress och torkat i toppen, men är så pass vitala så att de överlever ändå. Skulle vara intressant om fler har upplevt detta och har synpunkter.

Avatar Fallback

Re: Död topp i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416583 Inga barkborrar i närheten, vad jag kan se. Långt från hygge/vindfällen. Blixt kanske, men det står en hög tall 20m bort. Såg inget på stammen direkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

JensSkoog  
#416585 Har väl sett liknande på trädgårdsträd och med fruktträd när våren har kommit brått och det fortfarande har varit tjäla i marken. Vad jag har fått som förklaring har varit att vattenupptäckten har hindrats så mycket att delar av trädet som är längst undan roten har turkat. Vet inte om det stämmer. Händer ofta i trädgårdar här när träd står så att det når lite solvärme ner till marken. :???:

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416589 Har sett liknande, fast då på några smågranar. Undrar vad det kan vara.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

machonisti  
#416590 Har sett och kapat ned men inte funderat så mycket. Tycker mig minnas likt iste att det gäller kraftiga granar.

Avatar Fallback

Re: Död topp i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416598 Uppäcktes såklart när jag gallrat klart och tagit ner allt runtmokring. Vet inte om den skall stå kvar eller ej :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416600 Vad jag kan se från bilden är det torrskada från årets sommar. Granen kan inte som lövträd släppa grönkrona utan stryper den del av toppen.
Även om den inte är helt död kan några andra baggar snabbt fixa det. Främst 6 tandad och några olika bastborrar.
Nu blir den blir som en toppbrotts gran vilket betyder. Låt den stå! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

svampbob  
#416602 Ta ned den innan hela stammen är död. Du har garanterat ändå tillräckligt med stammar/ha kvar.

Avatar Fallback

Re: Död topp i gallring

Blivande snickare  
#416604 En glänta är dessutom vacker för ögat. Så länge den syns. Sluts väl relativt snabbt trots trädens storlek.

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

Traktordave  
#516391 Hittade en liknande gran. Inga barkborrar vad jag kan se.
Står relativt ensam som @ isteskog nämnde.
Få som skuggar.Torrt är det ju också som @ tåndemåla skrev, så kanske en kombination av detta!?

Avatar Fallback

Re: Död topp i gallring

Hema  
#516432 Någon form av röta?

Användarvisningsbild

Re: Död topp i gallring

Traktordave  
#516628
Hema skrev:Någon form av röta?

Har fått för mig att vid röta dör träden långsammare, inte så snabbt och på detta sätt. Men det kanske någon annan vet mer säkert?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).