Arbetskläder för skogen

Arbetskläder som skyddar mot regn

12 inlägg 8400 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetskläder som skyddar mot regn

Kalleskog  
#413096 När jag röjer i skogen använder jag ett på Snickers workwear snickarbyxor. Det fungerar utmärkt tills det kommer en regnskur. Har provat regnställ men blir lika blöt då pga svetten. Funderar nu på att köpa ett på snickarbyxor som står emot regn även om det är dyra. Hur brukar ni klä er när ni röjer i regn?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

Seb macahan  
#413100 Jag har ombyten. Enl mig finns inga bra kläder som är täta mot regn o samtidigt andas så man kan arbeta svettig. Men jag har ju inte provat allt.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413120 Antingen blir man blöt utifrån, eller så blir man blöt inifrån. Det är bara att välja. 😡

Dessutom verkar det vara problem med hållbarheten hos svindyra membrankläder http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 580687946/ (""rekommenderas ej vid arbete med röjsåg"), varför elastiskt oljeställ har fått bli min melodi hittills.

Dock funderar jag mer och mer om inte vanlig impregnering är att föredra, framför heltäta oljeställ. T.ex. http://www.fjallraven.se/ansvar/natur-o ... onlandsvax är ju en beprövad klassiker och det finns ju flera andra varianter på impregneringsmedel. Dessutom kan man ju välja att impregnera valda delar av kläderna och lämna andra delar mer ventilerande.

Edit: Impregneringen får ju naturligtvis göras om efter varje tvätt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 23 okt 2016, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413139 Kan inte annat än hålla med Niking, vi kör med lite blandat... membrankläder fungerar rätt ok under en säsong sen är de helt utnötta... riktiga regnkläder håller längre men blir oerhört blött pga svetten.

Brukar köpa på mig större mängder av goretexkläder eller annat vattenavvisande mtrl när de är på reapriser hos diverse grossister. Problemet är att hitta varselklassade kläder.... (brukar vara lättare att hitta jackor framför byxor) Byxorna är ju de som har kortast livslängd när man är ute i röjskogen...

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413206 Husqvarnas röjbyxor är kanon den här årstiden, vet inte om de är impregnerade eller av tätt tyg men det tar ett tag att bli blöt i dem. Även när de är blöta så blir det inte kallt, förmodligen pga inläggen på framsidan. Är det kallt och blött så funkar holkar bättre än regnbyxor, ventilerar lite mer.
På sommaren är de för varma för mig men vår/höst funkar bra!

Om du trivs med snickarbyxor men vill slippa ha 7000 barrfyllda fickor så kan du köpa vanliga servicebyxor, de håller förvånansvärt bra i röjskogen.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414213 Klättermusen körde ett tag med kombinationen byxholkar + vattentät kjol, båda med membran. Motiveringen var att då skulle det ventilera bättre i grenen. Någon som testat?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

Kalleskog  
#416397 Är det någon som provat att jobba i byxor från Fritidsfabriken? Har bara hört gott om deras byxor, dessutom vettiga priser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

traktorz  
#416437 Använder Oregons Waipoua och Yukon sågskyddsbyxor. Lätta, smidiga, tåliga, men inte regntäta förstås.
Antingen har man ett superunderställ till, eller så en typ vildmarksbyxa under, så klarar man förvinterns blötsnöväder hyfsat.

Ref:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... sagklader/

Avatar Fallback

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454520 Eg har skrivd dette før, men synes regnklær er best. Må vera tynnkledd under for å unngå for mykje svetting og med underkler av 100 prosent ull. Må nesten frysa før ein begynne å arbeida.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

totte  
#454648 Reklaminlägg plus några svar på det har tagits bort.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

hoje  
#454723 Gore-tex er fint under elgjakten når man sitter mye stille, når man arbeider blir det som nevnt her å velge mellom å bli våt utenfra eller innenfra. Jeg foretrekker utenfra og heller byte klær.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskläder som skyddar mot regn

JensSkoog  
#454741
hoje skrev:Gore-tex er fint under elgjakten når man sitter mye stille, når man arbeider blir det som nevnt her å velge mellom å bli våt utenfra eller innenfra. Jeg foretrekker utenfra og heller byte klær.

Holler med dig i det "hoje" :wink:

Testade jobba i regnkläder igår, men fick dra dom av eftersom jag känner mig
sjuk i hela kroppen och huvudet när jag blir varm och våt från insidan :???:
Har provat olika typer regnkläder, men änder upp med ombyten genom dagen :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).