Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265200 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#416240
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Ja trycket bestämmer drivkraften och flödet hastigheten

Jo givetvis er så, men Kesla ÅF verkar ha uppfattning om att 50-60l/min räckte fint til lagom hastighet av drivningen.
Han hadde mer bekymmer om trycket var i minsta laget om t.eks ville köra med traktorens hydraulik.
Tror denna Pto pumpen gir 220bar om jag minns rett.


Jag tror jag har fullt flöde (115m/L) på min hydraulik vid 1400rpm LS-system. Ligger jag på 1200rpm vilket är ganska lagom till både drift och kran. Men låt säg att jag kanske har 80-90m/L 1200rpm så ger det ca 3,5km/h. Ökar jag till 1600rpm ökar det max 0,5km o kranen blir omöjlig o köra. Förmodligen "spikar" hydrauliken. Dina 60L tror jag kommer o ge 2,0-2,5km/h vilket räcker gott o väl. Prescis som någon annan skrev så använder man inte driften hela tiden. Jag använder den bara i skarpa svängar när man backar eller vid sämre markförhållande eller svårare terräng.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#416257 Låter som ett väl dimensionerat hydraulsystem. Förmodligen "sväljer" inte drivmotorerna inte mer än ca 100 minutliter eftersom hastigheten inte ökar nämnvärt vid högre motorvarv. Låter som om att mitt tänk om 90 minutliter borde räcka bra till för att få bra skjuts på drift och kran vid relativt låga motorvarv.
Tack för alla synpunkter. Kommer väl till pass när det är dags att handla.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416288 Ja det er ju en annan interessant fråga., för enligt tabellen til Kesla kranen så rekommanderas 110-130l/min om det er LS system och 40-70l/min om det er gearpump, så verkar inte som det er samma på nåt vis.
Eller samma er det ju inte, då gearpumpen, pumpar vel rundt hela tiden, kan det vara det gör att man inte har en sådan stor gearpump, eller er nåt annat som gör det???
LS pumpsystemet til Kesla har en pump på 150l/min och gearpumpen(som jag har köpt) er en 36cc pump.(eller ca 72l/min vid 540pto)
Tror wailvoil ventilen klarer med 150l/min, så just det er lugnt.
Men enligt kesla åf så skulle kranen gå lagom fort med 50-60l/min från gearpumpen, så får vi se.
Detta er egentlig inte så viktig för min del, då jag huggar samtidig som träden dras inn och lastas, så farten på kranen spelar inte så stor roll oavsett, dock er det viktig att det er bra kram i drivningen.

En fråga til dig Seb:
Får du ut alla 115L/min från pumpen av traktoren via volymkopplingen til en enkel funktion t.eks??
Om du t.eks kör endast bomlyften på kranen, går det 115l/min til denna funktion om du kör vid maks???
Finns det inget annat pumpen ska sköta på traktoren???
Sammenliknar bara med grävmaskin min som har en 130L/min LS pump, men får inte ut mer 80l/min til hammer eller annat pto redskap.
Dock ska ju denna kunna båda kunne svänga, larva, eller bruka grävaggregatet samtidig, så blir ju lite annorlunda enn på en traktor.
Men ska det inte finnas nåt över til 3pkt, laster på en traktor...........????
Senast redigerad av stegmaster fre 04 nov 2016, 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#416289 Hvis du ikke skulle bli fornøyd med kraften i driv rullene kan du jo kjøre krana på traktor hyd og drift på pto,da kan du jo stille opp trykket endel .Jeg kjører min farmi på traktor hyd ligger på ca 1200 rpm da går den fint.Har notert ned hyd flow på hver 200 rpm,har det i en bok,skal se om jeg kan ta et bilde å legge ut,hadde på en flow måler en gang for morro.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416291 De är väl lite så att ventilen har lättare att hantera de störreflödet som en Ls pump kan ge då de regleras efter behovet och inte susar fram hela tiden som en pump med fast flöde

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#416293 Her er oversikt på hyd flow valmet 6400

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416294
Førland skrev:Hvis du ikke skulle bli fornøyd med kraften i driv rullene kan du jo kjøre krana på traktor hyd og drift på pto,da kan du jo stille opp trykket endel .Jeg kjører min farmi på traktor hyd ligger på ca 1200 rpm da går den fint.Har notert ned hyd flow på hver 200 rpm,har det i en bok,skal se om jeg kan ta et bilde å legge ut,hadde på en flow måler en gang for morro.


Flott Førland, det bilde vil vi gjerne se.
Hos kesla er slik att man uansett må kjøre vinsjen via traktorens hydraulikk. (altså uansett om man kjøper LS eller gearpumpe), og visst kunne jeg kjørt krana fra traktoren, men det blir høyere rpm om man skal få ut 50-60l/min fra traktoren.
Nå får jeg ca 50-60l/min ved ca 1200rpm med gearpumpen, da gir vel ikke traktoren mer enn ca 35l/min????
Dessuten ska kranen ha 190bar, og det er vel akkurat hva en frisk pumpe på traktoren klarer.
Gearpumpen gir jo 220bar, så det sitter vel en reduserventil til kranen, og 220 bar kan gå videre til driften.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#416295 UUps, der kom bilde mens jeg skrev. :wink:
Takk. :grin:
Og her ser man det jeg er inne på, 38l/min ved 1200prm blir passe til vinsjen (40l/min er egentlig maks til denne).
Samtidig som kranen får 50-60l/min fra gearpumpen.
Når man ska kjøre drar man opp til drøyt 1400rpm så har man drøyt 70l/min til driften.
Dessutan må man helt opp på 1800-1900rpm før man får ut 50-60l/min fra traktoren, og dette er rpm jeg aldrig kjører på. 8)


Edit:; Nå forutsetter jeg at det er mulig å kjøre gearpumpen på 540E uttaget i mine inlägg ovenfor her.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#416299 Ok det høres fornuftig ut.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#416320 Ok stegmaster. Vad är egentligen anledningen till att Kesla rekommenderar att köra winchen från traktorns hydraulik?Borde det inte gå lika bra att köra från PTO pumpen med traktorn på tomgångsvarv eller strax över för att inte få för högt flöde till winchen? Eller har det att göra med att winchens vintilpaket bromsar flödet till kranen även då winchen inte används. (normalt är winchen kopplad i serie före kranen)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#416325 Hej ser att ni diskutera flöde och hastigheten på Kesla vagnar här ovan. Är enda sättet att reglera hastigheten på vagnen med varvtalet på hydraulpumpen ?? På Vreten vagn så sitter det en potentiometer som man ställer hastigheten steglöst. Om jag har förstått allt rätt. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416327 Nu blev jag nyfiken, hur styr du hastigheten då, utstyrningen av ventilen?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#416328 Hej gnisten83 :-)
Menar du hur potentiometern ser ut ?
Eller hur det fungerar rent tekniskt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#416329 Det är som Eremiten 74 säger. Jag är inte säker på hur det funkar heller, men kan inte driften styras via en propsektion, och då styras steglöst?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416341
martiniholma skrev:Det är som Eremiten 74 säger. Jag är inte säker på hur det funkar heller, men kan inte driften styras via en propsektion, och då styras steglöst?

Jo de är så de måste fungera men jag har aldrig sett att man säljer elektronikstyrningen separat nånstans utan bara propstyrning till kran/frontlastare inbyggt i spak

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).