Föryngring

Förädlat plantmaterial/elitfrö

11 inlägg 5040 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förädlat plantmaterial/elitfrö

Kalleskog  
#408842 Hur är er erfarenhet av förädlade plantor eller som Svenska Skogsplantor kallar det elitfrö? Har lästa att tillväxten hos dessa plantor är 20-30 procent bättre. Svenska Skogsplantor erbjuder dessa plantor till en merkostnad av 20 öre/planta. Om tillväxtökningen verkligen stämmer är 20 öre extra per planta en väldigt lite merkostnad i förhållande till tillväxtökningen.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

jannee  
#408843 Har köpt sticklingar från Ss och de skulle växa 20 till 30 % bättre och det gör de minst sagt.
Södras plantor är minst lika bra om inte bättre än Ss plantmaterial - sedan får man tycka vad man vill om Södra.
I dag finns det nog inget som slår Södras sticklingar.

Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

certis  
#408846 Var ute hos en skogsägare och tittade på hans planteringar och han hade
planterat med Södras sticklingar och hade en tillväxt på upp till 110cm på toppskotten
jättebra tillväxt men hur blir kvaliteten vid slutavverkningen

Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Kalleskog  
#408853 Vet ni hur tillgången på sticklingar är? Har läst att efterfrågan är mycket större än tillgången.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Umea  
#416269 Har köpt sticklingar från Ss och de skulle växa 20 till 30 % bättre och det gör de minst sagt.
Skrev jannee

Vad är det för skillnad mellan barrotsplanta och sticklingar ?

Eller är det samma sak ?

Trevlig Helg !
Bästa Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416287 Sticklingar är mindre än täckrotsplantor så de kräver lite mer omvårdnad.

Användarvisningsbild

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Torbjörn Johnsen  
#416301 Sticklingar är vegetativt förökade plantor. D v s man tar en liten kvist (eller bara en lite växtdel) från granar som man vet växer bra och låter dem slå rot och bli en planta. En sticklingplanta kan i princip odlas upp som barrot eller täckrot men jag tror att barrot är vanligast (men det kan vara fel).
Plantor som inte är sticklingar är odlade från frö som sås direkt i odlingskassetter och idag kommer nog det mesta av fröet från fröplantager vilket också innebär en viss grad av förädling.

Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

jannee  
#416315 Sätter du en stickling vet du vad du sätter. planterar du en planta som vuxet upp från ett frö kan det egentligen bli vad som helst, både bättre och SÄMRE än "föräldrarna.
En stickling = garanterat en kopia av värdträdet - på gott och ont
De sticklingar jag planterat har varit barrotsplantor med ett mycket välutvecklat rotsystem, vilket man måste lägga ned energi på att beskära.
Växer inte speciellt märkvärdigt bra de första åren men sedan sätter de fart.
De sticklingar jag satt såg för djävliga ut tills de var i trettioårsåldern och kvistrensningen satte igång, var inte alls rolig sista röjning :mrgreen:
MEN, finns risk att träden inte blir precis spikraka = faran är att de växer för fort. 😡

Användarvisningsbild

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416383 Det vanligaste är att man sticker sticklingar till täckrotsplantor. Detta görs i två till tre år och sedan säljs moderplantan som barrot/p+1. Det finns snart frö material som närmar sig sticklingar men de tål inte klimat över zon 7 och sticklingarna klarar 6-5 alltså höglandet i Småland och vidare upp till Bergslagen. :-BD
Kvalitet. Är det 110 cm toppskott hade det varit 80 cm med med självföryngrat material.

Avatar Fallback

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Umea  
#416633 Tack för informationen !

Vilken storlek är det på sticklingarna ?

Planterar ni dem med hacka och spade eller planteringsrör ?

Ha det så Bra !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Förädlat plantmaterial/elitfrö

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416644 Man kan bara skicka i några veckor varje år? Där av begränsat material. Vissa år är sticklingarna 15-25 cm och andra år är de 10-30 helt beroende av vilken kvist man tagit och hur de växer andra året. Dessa plantor med rör moder plantormed borr! Själv använder jag bara värmlandsborren. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).