Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210889 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

MartinH  
#416184 Den lilla yxan är ganska lätt, lite för lätt ibland. Det är en som Jula.se kallar "Fritidsyxa" på 1,25 kilo ungefär. Fördelen är att jag får med den bra i bältet. Det skulle säkert fungera med en större yxa, slägga i denna hållare också. Beroende på var man placerade den.

Såg ett Youtube-klipp från USA, från Hotsaws101, se denna länk:
och en 3,40 och framåt in i klippet.
Han fäster helt sonika yxan mellan ryggen och bältet, ser väl inte så bekvämt ut men det verkar fungera, man vänjer sig väl :grin:

Med vänlig hälsning!

MartinH

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Aspenlid  
#416193 Hur kommer det sig att amerikaner så sällan har sågskydd?? Nån som har en aning?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#416196
Aspenlid skrev:Hur kommer det sig att amerikaner så sällan har sågskydd?? Nån som har en aning?

Dom liter på sig själva och på Herran i det höga :lol:

Senn ligger det "The American way" att vara lite tuffa, självberoende och
självsäkra, och inte "f.." om nån ska bestämma över dom :mrgreen:

Bodde där ett år när jag var ung, och blev på samma tid förtjust och irriterad över dom :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Aspenlid  
#416197 Ja de va nåt sånt jag skulle gissat på oxå.. Dom är ju lite "tuffare" over there [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

MartinH  
#416203 Jag rekommenderar starkt sågskyddsbyxor och annan skyddsutrustning. Har sågat mig i benet men hade då sågskyddsbyxor. Är väldigt glad för det idag.

Kan upplysa att de byxor jag hade fungerade som de skulle :smile: .

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#416217 Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#416232
TrioBrake skrev:Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel

Bättre att ha fel och ha två ben och livet kvar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#416239
JensSkoog skrev:
TrioBrake skrev:Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel

Bättre att ha fel och ha två ben och livet kvar :mrgreen:


Det är sant! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

svampbob  
#416277
TrioBrake skrev:
JensSkoog skrev:
TrioBrake skrev:Har hamnat i alldeles för många "diskussioner" med jänkare angående just sågskydd... Slutar alltid på samma sätt, jag har fel

Bättre att ha fel och ha två ben och livet kvar :mrgreen:


Det är sant! :)

Det är säkert så om man bara springer runt med en jättesåg och enbart fäller träd, stora träd så är behovet av sågskydd relativt sett mindre än om du ägnar dig åt motormanuell förstagallring. Jag tillhör den senare kategorin och åker då aldrig till skogs utan byxorna på [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Elfving  
#416381 Det är dessutom väldigt sällan man ser dem bära hörselskydd. I min mening är det väldigt enkelt att förstå varför man skall ha dem på, kvällen efter den gången man glömde skydden och körde ändå blev en bra lärpenning...

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Umea  
#416452 Första förband ska man alltid bära med sig när man arbetar i skogen och man ska veta vilken ficka det ligger i.

Om olyckan är framme kan man därutöver även tex. ta ett skärp eller remmen till bössan och dra åt runt lemmen.

För att stoppa blodflödet ytterligare kan man sticka in en pinne mellan huden och skärpet och vrida runt pinnen så att

skärpet dras åt ytterligare så att det slutar att blöda.

Denna metod har räddat några i min omgivning från att blöda ihjäl i väntan på ambulans.

Tänk på att du är värdefull använd skydds utrustning !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

MartinH  
#418659 Här är en till video där Outinthewood har ganska stor yxa i bältet, se denna länk:


Han har också en video där han beskriver sitt bälte: "As requested a video" explanation" of my work belt", se denna länk:


Sedan är det alltid trevligt att höra en engelsman tala, de låter för det mesta så trevliga även denna engelsman. Han är också duktig på att fälla träden.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

svampbob  
#422995 Det var kallt idag så drog på att åka till skogen. Gick över huggarbältet då haken på måttbandet hade varit slö ett tag. Upptäckte då att kroken hade böjd spets och att massavedssaxen var rejält böjd i båda spetsarna. Satt saxen i skruvstädet och böjde tillbaka samt filade. Det är en hva sax. Ska det vara så mjukt material i grejerna?
Det hann bli fyra timmar i 15 graders kyla så jag är nöjd för i dag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

TrioBrake  
#422998
svampbob skrev:Det var kallt idag så drog på att åka till skogen. Gick över huggarbältet då haken på måttbandet hade varit slö ett tag. Upptäckte då att kroken hade böjd spets och att massavedssaxen var rejält böjd i båda spetsarna. Satt saxen i skruvstädet och böjde tillbaka samt filade. Det är en hva sax. Ska det vara så mjukt material i grejerna?
Det hann bli fyra timmar i 15 graders kyla så jag är nöjd för i dag.


Hummm..... Vafan gör du med saxen? [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

svampbob  
#422999 Det torde väl hända då jag lyfter timmer och saken är fullt öppnad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).